demontage carterhelften

Technische vragen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: demontage carterhelften

Bericht door Spartapappa »

Het best kun je eerst gaan rijden met alleen een onbegrensde cdi.
Dan kijken hoe het torretje loopt, en vanuit die instelling gaan fine tunen.
En misschien loopt de met al gelijk redelijk tot goed.

Ik schreef dat je een gaatje kan boren in de binnenste rand/maar dit moet eigenlijk ring zijn.
Maar ik bedoel hetzelfde.

Zelfs al zou je teveel of te groot gaan met het gaatje boren.
Dan kun je deze gewoon weer dicht plakken met bv ducktape.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

de plastic ring in de eindkap die om het luchtfilter heen valt.
Een gaatje van rond 8 aan de CDI kant van de plastic ring is vaak een goed begin.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Het heeft allemaal iets langer geduurd. dat komt omdat mijn hulp even nodig was bij een iets ander project. Misschien vertel ik daar later nog wat over.

Het blokje zit nu dus goed in elkaar en ik heb de naaf van het achterwiel goed schoongemaakt en de ringen met kogels goed in het vet gezet en geprobeerd het achterwiel te plaatsen. Dat viel tegen. Het bleek dat de meeneem -palletjes in de weg zitten. Logisch, want ze moeten de naafbus meenemen.
Hebben jullie daar een trucje voor om die palletjes even ingedrukt te houden of moet ik zelf gaan puzzelen?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

Ik hoor het al je hebt het wiel niet losgemaakt van de naaf.
Dit krijg je nooit meer goed afgesteld.

De gehele motor en de aandrijfas moet weer uit elkaar en opnieuw afgesteld worden
Je moet ECHT het tandwiel losmaken om het wiel eraf te halen niet de gehele naaf.

De aandrijfas opbouwen en afstellen is een secuur werkje en er mag geen speling in zijn of dat je voelt dat de naaf over de kogels klikt.
Bij het opbouwen van de aandrijfas op de werkbank kun je namelijk zo met de vingers bij de pallen komen om deze te iets in te drukken voor montage.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Bedankt voor je reactie. Ik kan trouwens niet zeggen dat ik er blij mee ben :oops:

OK, wat moet dat moet, maar je had het over afstellen, ik heb geloof ik niets gezien waar je iets kunt afstellen.
Dat kettingwiel er af halen, is dat simpel of is er speciaal gereedschap voor nodig?

Nou ik toch hier ben; in het wiel bij de naaf zitten op de omtrek op regelmatige afstrand (120 graden) 3 verzonken gaten waar op het oog een M-6 inbusbout in past.
Waar zijn die voor? Ik kan me niets voorstellen wat daar aan zou moeten zitten.

Ik lees het graag.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: demontage carterhelften

Bericht door Zwaantje »

GerritM schreef: 28-01-2022 19:16 Bedankt voor je reactie. Ik kan trouwens niet zeggen dat ik er blij mee ben :oops:

OK, wat moet dat moet, maar je had het over afstellen, ik heb geloof ik niets gezien waar je iets kunt afstellen.
Dat kettingwiel er af halen, is dat simpel of is er speciaal gereedschap voor nodig?

Nou ik toch hier ben; in het wiel bij de naaf zitten op de omtrek op regelmatige afstrand (120 graden) 3 verzonken gaten waar op het oog een M-6 inbusbout in past.
Waar zijn die voor? Ik kan me niets voorstellen wat daar aan zou moeten zitten.

Ik lees het graag.
Het eerste wat je gedaan hebt nadat je de motor met wiel uit de fiets gehaald hebt is hopelijk het vrijlooptandwiel verwijderen? Als je dat gedaan hebt kan je de motor zo uit het wiel trekken. Het is niet de bedoeling dat de as in je motor blijft zitten en de naafhuls op het wiel.

In de naafhuls zit een conus en die moet je zo afstellen dat de huls licht, maar ook spelingsvrij loopt. Dit luistert heel nauw. Goed oppassen. Hier nonchalant mee omgaan heeft mij 4 jaar geleden de hele transmissie gekost.

Hier is een schrijven over hoe de naafhuls af te stellen; viewtopic.php?t=4520

Het verwijderen van het vrijlooptandwiel kan met een beitel en hamertje. Doe dit tegen de klok in. Er is speciaal gereedschap voor om het makkelijker te maken. Dat heet een freewheel afnemer. Hier is trouwens genoeg over te vinden op het forum.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Oei, die dikke motoren moet je ook heel secuur behandelen, maar toch anders,
goed, wederom dank voor de reacties en ik heb voorlopig wat te doen. Morgen duik ik mijn werkplaats weer in en tzt meld ik mij weer om jullie te vertellen hoe het is gegaan.

Tot dan.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

vergeet niet dat bij onze 301 motortjes veel onderdelen een dubbele functie hebben door de compacte vorm.
En ja iedereen hier die ervaring heeft met andere motoren is op de een of andere manier op zijn bek gegaan door de 301.
Noem het zelfkastijding maar die krengen van motortjes goed en beter als origineel aan het lopen te krijgen is gewoon leuk :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Zo, het heeft even geduurd maar dat komt omdat we elkaar steeds besmetten met die verd..... corona. We hadden er soms ook nog behoorlijk last van.
Je leert de blokjes zo wel kennen, dat weer wel. Wel heb ik eerst nog verwoede pogingen gedaan om de naaf er in te krijgen zonder alles weer te demonteren maar ja.....
Ik heb tussendoor nog gauw even een compressiemeting gedaan en ik kwam op 8.5 bar. Lijkt me niet slecht voor zo'n blokje. Weet iemand wat de fabrieksopgave is?
Ik denk dat ik volgende week de boel weer in het frame bouw en dan maar eens zien of het blokje weer leven in te blazen is.
Jullie horen het.
BenzineBobine04
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-10-2020 12:45

Re: demontage carterhelften

Bericht door BenzineBobine04 »

GerritM schreef: 12-02-2022 16:32 Zo, het heeft even geduurd maar dat komt omdat we elkaar steeds besmetten met die verd..... corona. We hadden er soms ook nog behoorlijk last van.
Je leert de blokjes zo wel kennen, dat weer wel. Wel heb ik eerst nog verwoede pogingen gedaan om de naaf er in te krijgen zonder alles weer te demonteren maar ja.....
Ik heb tussendoor nog gauw even een compressiemeting gedaan en ik kwam op 8.5 bar. Lijkt me niet slecht voor zo'n blokje. Weet iemand wat de fabrieksopgave is?
Ik denk dat ik volgende week de boel weer in het frame bouw en dan maar eens zien of het blokje weer leven in te blazen is.
Jullie horen het.
7,5 bar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast