Ik denk dat je Freewheel niet helemaal lekker meer is. Vervangen. Dat is het tandwiel van het achterwiel waar de ketting op gaat. Je kan deze los krijgen door een beitel in de uitsparing op het freewheel te plaatsen en hier met een hamer op te tikken. Mooier is een twee noks freewheel afnemer gebruiken. https://www.bol.com/nl/nl/p/icetoolz-fr ... 092598213/huug schreef: ↑29-03-2022 16:14 huuu heren, bots gelijk tegen een volgend probleem.
de trappers draaien door ( loos ) kan de eerste meters niet meer mee trappen heb lozen trappers. is me al eens meer opgevallen , was toen een halve slag en had ik weer druk kon weer fietsen, maar deze keer heb ik helemaal geen druk.
in het binnenwerk zoeken van de fiets tandwiel ? of is er iets afgebroken/ verbogen ?
gr
mijn spartametje 2005
Re: mijn spartametje 2005
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: mijn spartametje 2005
ja had een draadje gelezen hier hoe blok te splitsen, en daar werd ook die manier besproken. zwaantje.
is dit tandwiel niet open te maken?
(( m,n tweede hobby is modelbouw hee. en pas wanneer ik zeg dat het kapot is, dan is het pas kapot ??? ))
gr
is dit tandwiel niet open te maken?
(( m,n tweede hobby is modelbouw hee. en pas wanneer ik zeg dat het kapot is, dan is het pas kapot ??? ))
gr
Re: mijn spartametje 2005
Hij is open te maken. Laat het freewheel op de naaf zitten en zet de beitel in een van de gaatjes (die met de bruine binnenkant) in het midden van de binnenring. Daarna met de klok mee tikken. Omgekeerde dan met het freewheel loshalen dus. Met het freewheel loshalen zet je de beitel in een van de twee rechte uitsparingen die je op de buitenkant van de bsa draad ziet.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: mijn spartametje 2005
nouw ben benieuwd wat ik ga aantreffen.
ben alt opzoeken hoe het er an de binnekant uit zie maar heb nog niets gevonden.
kosten voor ene nieuwe vallen mee zag ik wel.
ff tanden tellen met wat bij mij van toepassing is denk ik zo.
het klikt eentonig... alweer bedankt voor de goede uitleg.
gr
ben alt opzoeken hoe het er an de binnekant uit zie maar heb nog niets gevonden.
kosten voor ene nieuwe vallen mee zag ik wel.
ff tanden tellen met wat bij mij van toepassing is denk ik zo.
het klikt eentonig... alweer bedankt voor de goede uitleg.
gr
Re: mijn spartametje 2005
wat je aantreft kan ik je direct vertellen en als je niet uitkijkt ligt je hele vloer er mee bezaaid; kogeltjes en kogellagervet. Heel veel kleine kogeltjes.huug schreef: ↑29-03-2022 21:45 nouw ben benieuwd wat ik ga aantreffen.
ben alt opzoeken hoe het er an de binnekant uit zie maar heb nog niets gevonden.
kosten voor ene nieuwe vallen mee zag ik wel.
ff tanden tellen met wat bij mij van toepassing is denk ik zo.
het klikt eentonig... alweer bedankt voor de goede uitleg.
gr
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: mijn spartametje 2005
De ervaring die ik met het freewheel tandwiel heb.
Is dat deze zelden tot nooit kapot gaan.
Wel is af en toe smeren via de twee openingen (gaatjes) aan te raden.
Is dat deze zelden tot nooit kapot gaan.
Wel is af en toe smeren via de twee openingen (gaatjes) aan te raden.
Re: mijn spartametje 2005
ben gek op kogeltjes hahahahaZwaantje schreef: ↑29-03-2022 22:53wat je aantreft kan ik je direct vertellen en als je niet uitkijkt ligt je hele vloer er mee bezaaid; kogeltjes en kogellagervet. Heel veel kleine kogeltjes.huug schreef: ↑29-03-2022 21:45 nouw ben benieuwd wat ik ga aantreffen.
ben aant opzoeken hoe het er aan de binnenkant uit zie maar heb nog niets gevonden.
kosten voor een nieuwe vallen mee zag ik wel.
ff tanden tellen met wat bij mij van toepassing is denk ik zo.
het klikt eentonig... alweer bedankt voor de goede uitleg.
gr
maar, hebben jullie dan niet gehoord van een magneetje ?
als ik c clips of pistonpenveertje of zegeringetjes doen. altijd een magneetje er bij ( op m,n tang / prikker / schroevendraaiertje of wat je ook mag gebruiken altijd zo doe ik het . miss een tip aan jullie he heb ik ook eens wat goeds terug gedaan
Re: mijn spartametje 2005
naah dan heb ik een speciale hee. hahahaaSpartapappa schreef: ↑30-03-2022 09:17 De ervaring die ik met het freewheel tandwiel heb.
Is dat deze zelden tot nooit kapot gaan.
Wel is af en toe smeren via de twee openingen (gaatjes) aan te raden.
miss dat eerst eens doen. ff de oliespuit er in en een paar kneepjes geven, dat eerst maar doen. ik hou van gemak.
Re: mijn spartametje 2005
nou, geprobeerd om er olie in te doen. ( de gaatjes ) maar zijn geen gaatjes.
goed ik mn hobbyolie spuitje genomen, zit een injectie naald aan. en dan tussen de plaat en tandwiel. olie tussen laten lopen.
fiets iets schuin gehouden , en elke druppel olie die zag ik weg zakken er tussen.
dat dus meeerdere malen gedaan, fiets overeind gehaald. kettingkast netjes terug geklikt. en test gedaan. gelijk pakken.
het zal vast iets van vuil geweest zijn. wat nu met de olie is los gekomen. weer draaibaar ?
maar het werkt weer.
ff aanzien denk ik.
gr
goed ik mn hobbyolie spuitje genomen, zit een injectie naald aan. en dan tussen de plaat en tandwiel. olie tussen laten lopen.
fiets iets schuin gehouden , en elke druppel olie die zag ik weg zakken er tussen.
dat dus meeerdere malen gedaan, fiets overeind gehaald. kettingkast netjes terug geklikt. en test gedaan. gelijk pakken.
het zal vast iets van vuil geweest zijn. wat nu met de olie is los gekomen. weer draaibaar ?
maar het werkt weer.
ff aanzien denk ik.
gr
Re: mijn spartametje 2005
Ik spoel het oude vet en rotzooi eruit dmv WD40 uit het vrijlooptandwiel.
Je moet de gaatjes aan de achterkant (tegen wiel aan) gebruiken die zijn open d e2 aan de voorkant niet.
Goed draaien en spoelen en je ziet er me er een hoop troep uitkomen
Daarna spuit je wit lithiumvet in die gaatjes tot je zoet dat het langs de randen eruit komt.
Je moet de gaatjes aan de achterkant (tegen wiel aan) gebruiken die zijn open d e2 aan de voorkant niet.
Goed draaien en spoelen en je ziet er me er een hoop troep uitkomen
Daarna spuit je wit lithiumvet in die gaatjes tot je zoet dat het langs de randen eruit komt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten