nieuwe benzineslang en kraantje

Technische vragen
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door Zwaantje »

LB schreef: 31-03-2022 23:16 Dmv motostart (tja anders loopt hij helemaal niet) krijg ik hem na veel trekken in de chokestand aan de gang, vervolgens veel rook ik laat het wiel in de choke stand draaien en dan dooft alles weer.
Bij het starten heb ik ook wel eens last van rook... maar hele pluimen niet.

Draai je olie vuldop eraf en zet de motor in de uit stand. Leg je duim op het gat en trek nu aan het touw.

Als je tijdens het trekken je vinger vacuüm voelt trekken, dan kan het zomaar eens je keerring tussen transmissie en verbrandingsruimte zijn. Die is dan weggeschoven of lek.

Heb je een 399?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 73
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door LB »

Maakt het nog uit hoe om het benzinefilter gemonteerd is ? Gewoon eerlijk zeggen. Wat voor soort filter is dit gaas, koper, papier ?
Ik vermoed dat het andersom moet maar ik kan het toch niet meer veranderen omdat de slang vast gekrompen is aan de carb. en om de slang zacht te maken heb je iets heets nodig en dat is niet handig bij een benzinetank. Ik heb hem nu gemonteerd zoals hij is afgebeeld. Dat soort praktische tips zouden hier ook gegeven moeten worden hoe maak je een benzineslang los die is vast gekrompen, want een leek zou enorm gaan trekken, maar dat laat ik aan de kamerleden over :D
Laatst gewijzigd door LB op 15-05-2022 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door Spartapappa »

Een Spartamet is doorzetten !
Als je alles hebt gecontroleerd en vervangen dan moet je de oorzaak uiteindelijk vinden.
Soms is de ergenis die dit met zich meebrengt niet prettig, maar ook dat hoort erbij !
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 73
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door LB »

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe het filter gemonteerd moet worden en of het überhaupt uitmaakt hoe om hij zit :D
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 73
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door LB »

Mensen liggen allemaal te bed blijkbaar... schiet allemaal niet op. Lijkt de Nederlandse economie wel.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door Spartapappa »

Meestal staat er een pijltje op dit geeft de benzine richting aan.
Of het korte gedeelte boven (opvang bakje beneden)
Maar bij beide kanten moet hij het doen.
Ik zou het eerder zoeken in een defecte of verstopte kraan.
Ook zou ik eerst proberen die goed te krijgen, desnoods zonder montage van benzine filter.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door spartarie »

En als je de benzineslang moeilijk loskrijgt moet je hem warm maken.
Niet met een vlam maar met een (haar) föhn.
Het rubber (of kunsstof) wordt dan zacht en je trekt hem er zo vanaf.
Dat werkt ook omgekeerd: krijg je een slangetje moeilijk op een slangpilaar:
Even het uiteinde verwarmen en een beetje vaseline.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door Spartapappa »

Ja idd vergeten erbij te vermelden.😁
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door Zwaantje »

LB schreef: 02-04-2022 10:06 Maakt het nog uit hoe om het benzinefilter gemonteerd is ? Gewoon eerlijk zeggen. Wat voor soort filter is dit gaas, koper, papier ?
Ik vermoed dat het andersom moet maar ik kan het toch niet meer veranderen omdat de slang vast gekrompen is aan de carb. en om de slang zacht te maken heb je iets heets nodig en dat is niet handig bij een benzinetank. Ik heb hem nu gemonteerd zoals hij is afgebeeld. Dat soort praktische tips zouden hier ook gegeven moeten worden hoe maak je een benzineslang los die is vast gekrompen, want een leek zou enorm gaan trekken, maar dat laat ik aan de kamerleden over :D

Afbeelding

Maar in ieder geval hij doet niet meer.
@Zwaantje als ik aan het touw trek dan slaat de hond van de buren aan, meer gebeurt er niet.

R.i.p. 1-4-2022
Misschien is je benzineslang wel aan vervanging toe. Ik ben benzineslangen tegen gekomen die zo hard als steen waren. Je ziet dan ook vaak dat ze na de slangpilaar een flink stuk dunner in diameter worden.


Wat betreft het monteren van het filter. Het lijkt erop dat je een Karcoma filter hebt. Is wel een van de betere. Die hebben gewoon een plastic gaasje. De montagerichting kun je zien aan de pijl op die ergens op het filter meegegoten is. Deze pijl moet in de stroomrichting, dus naar beneden wijzen.


En over het niet starten.. Hij slaat dus totaal niet aan. Controleer alles maar eerst even zoals al gezegd is. Vonk en peut. En ohja.. start de fiets eens als je volgas geeft. daarna natuurlijk gelijk loslaten. Anders wordt je een paar seconden uitgelaten door je metje. Dan speelt het liedje ''samen een schuurtje om'

Verder.. stuur eens een foto van je metje. Ook van die benzinekraan.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
LB
Berichten: 73
Lid geworden op: 13-05-2010 18:07

Re: nieuwe benzineslang en kraantje

Bericht door LB »

@Zwaantje mijn metje staat al een flink aantal keren hier op het forum en is ook al beoordeeld door de directie. Motorblokje 301.
Als je bij berichten LB kijkt. Ik wilde de leeftijd weten, dus ze staan in de rubrieken ouderdom etc.
Ik heb nu een nieuwe rubberen benzineslang gemonteerd, het filter zit erop. Ik zag geen pijltje dus ik had gegokt: opvangbakje beneden.
Dit schijnt juist te zijn bevonden door de hoofdmonteur op het forum.

Het kraantje mocht ik retourneren, werkte echt niet hoe om je hem ook monteerde. De schroef moest boven dat was wel overduidelijk.

Afbeelding

Ik had al berichten gelezen op het internet dat deze kraan niet echt " top of the bill" is. Hoop retourzendingen. Stond ook een bericht van een kerel op die het hendeltje eraf had geknauwd. Ik vermoed dat hij kracht heeft gezet in de verkeerde richting, want het is wel teer allemaal. je moet wel aanvoelen wat je doet.
Half jaar geleden heb ik voor mn scooter wel een heel mooi kraantje gescoord en die bevalt perfect.

Ik had geen nieuwe besteld, had geen zin om de benzineslang weer te verknippen en in te korten, met risico op neven damage.
Ik heb nu een nieuwe Bosch bougie besteld, wordt woensdag bezorgd. Want ik zag dat de stift aardig ingevreten was. Het is even een gok van 6,95 :D
Kijken of ie vonkt en dan richten op ontsteking anders wordt het lastiger.

Gewoon proberen maar, heb toch niets te verliezen, maar ik doe het wel gedistingeerd, ben geen sloper.
Paar weken terug de elektrische fiets van mn moeder gerepareerd. Tweedehands van marktplaats gekocht en 3x op gereden en de accu laadde niet meer op.
Goed balen natuurlijk, heb er ook slecht van geslapen. Na een tip van het marktplaatsforum :D kijk de oplaadstekker na, deed de lader het weer.
Bleek dat er 1 (van de 5 draadjes) los was geraakt. Deze gesoldeerd en moeders kon weer fietsen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast