Vandaag maar weer eens mijn 399 blokje tevoorschijn gehaald van de zolder, deze gaat binnenkort buiten spelen.
399 blokje dus, met TK carburateur.
Een klein jaartje voor het laatst (zonder problemen overigens) gelopen, vlotterbak leeggereden en opgeslagen.
Door ervaring wijs geworden ga ik v��rdat ik ga rijden eerst eens wat benzine in de carburateur laten lopen, met een spuitje in de benzineslang.
En wat zien we?
Lekkage rond de slangpilaarplaat.
Wat nu?
Heel eenvoudig....gewoon een paar uur wachten.
De rand van het benzinemembraan wordt ingesloten tussen deksel en pilaarplaat.
Had ik een NIEUW membraan er in gezet zou ik deze lekkage beslist niet hebben.
Na een paar uur is het rubber van het membraan weer voldoende uitgezet en is de lekkage verdwenen.
Wat bewijst dit nu?
Rubber dat met benzine in aanraking komt wil uitzetten.
Echter de rand van het membraan k�n niet uitzetten, de ruimte tussen pilaarplaat en deksel ligt vast.
Geen probleem, het dicht nu nog beter af.
Maar ....als de benzine verdwijnt (ik heb hem immers leeggereden en bijna een jaar opgeslagen) dan krimpt het rubber weer.
En wel naar KLEINER als de nieuwmaat, anders zou hij immers niet lekken.
Zo gaat het elk jaar met dit blokje als ik het in gebruik neem.
Wat verder doorgedacht:
Dit fenomeen zou ook wel eens de reden kunnen zijn dat keerringen ( 299 en 399) er uit kunnen vliegen.
Na langere tijd van niet gebruik zitten ze er door benzinegebrek wat losjes in....
Daarom haal ik bij dit blokje ook even de bougiekap los en trek een paar keer (op choke) aan het startkoord.
Kunnen ook de keerringen weer even aan benzine wennen (lees uitzetten )
Rubber en benzine
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Rubber en benzine
Ik ga mee in je gedachten.
Dat zou zo maar de oorzaak kunnen zijn van keeringen die eruit lopen.
Ik denk overigens dat een Spartamet die gewoon elke dag gebruikt word de minste problemen en storingen heeft.
Ze zeggen wel eens rust roest
Dat zou zo maar de oorzaak kunnen zijn van keeringen die eruit lopen.
Ik denk overigens dat een Spartamet die gewoon elke dag gebruikt word de minste problemen en storingen heeft.
Ze zeggen wel eens rust roest
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten