Electrisch Schema
Electrisch Schema
Mijn metje loopt weer prima en ik had me voorgenomen "later" eens naar die electro-start te kijken.
Omdat "later" vaak nooit wordt wil ik het nu maar eens doen.
Ik heb een uitvoering zonder kontgaktsleutel (handig; iedereen kan hem zo meenemen) en daar zit meteen het eerste vraagteken: hoe zit die accu er in? Loopt die zo leeg als die altijd met het systeem is verbonden of zit er een slimmigheid in?
Er is weliswaar een plek aangegeven waar het kontaktslot hoort te zitten maar het is nooit open geweest. Ik zag wel dat de accu een 3-polige stekker heeft waarvan de volle spanning kan worden afgenomen en ook de halve spanning. Die is misschien voor veerlichting te gebruiken? Heeft de bobinespoel (eigenlijk een woord wat 2x het zelfde betekent) een laagspanningsspoel om de accu te kunnen laden?
Zoals ik heb beschreven heb ik het hele din g open gehad enb had dus mooi kunnen kijken, maar ja........niet gedaan
Kortom is de vraag: Kan ik ergens een elektrisch schema vinden van de spartamet / saxonette?
Ik hoor het graag.
Omdat "later" vaak nooit wordt wil ik het nu maar eens doen.
Ik heb een uitvoering zonder kontgaktsleutel (handig; iedereen kan hem zo meenemen) en daar zit meteen het eerste vraagteken: hoe zit die accu er in? Loopt die zo leeg als die altijd met het systeem is verbonden of zit er een slimmigheid in?
Er is weliswaar een plek aangegeven waar het kontaktslot hoort te zitten maar het is nooit open geweest. Ik zag wel dat de accu een 3-polige stekker heeft waarvan de volle spanning kan worden afgenomen en ook de halve spanning. Die is misschien voor veerlichting te gebruiken? Heeft de bobinespoel (eigenlijk een woord wat 2x het zelfde betekent) een laagspanningsspoel om de accu te kunnen laden?
Zoals ik heb beschreven heb ik het hele din g open gehad enb had dus mooi kunnen kijken, maar ja........niet gedaan
Kortom is de vraag: Kan ik ergens een elektrisch schema vinden van de spartamet / saxonette?
Ik hoor het graag.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Electrisch Schema
De spoel van een e-start heeft een laadfunctie.
Als je de met niet regelmatig gebruikt zal de accu langzaam zijn kracht verliezen.
Daarom zit er ook een oplader bij om de accu opnieuw prik te geven.
Je hebt de e-box kastjes ook met een slotje er in, maar ook zonder. (Kunnen ze zo je accu jatten)
Ik zelf ben totaal niet van de e-start modellen (niet echt betrouwbaar in mijn ogen)
Maar vrotkees kan je er vast meer over vertellen.
Die heeft er al heel wat gerepareerd.
Ook zal hij vast wel een elektrisch schema hebben o.i.d.
Als je de met niet regelmatig gebruikt zal de accu langzaam zijn kracht verliezen.
Daarom zit er ook een oplader bij om de accu opnieuw prik te geven.
Je hebt de e-box kastjes ook met een slotje er in, maar ook zonder. (Kunnen ze zo je accu jatten)
Ik zelf ben totaal niet van de e-start modellen (niet echt betrouwbaar in mijn ogen)
Maar vrotkees kan je er vast meer over vertellen.
Die heeft er al heel wat gerepareerd.
Ook zal hij vast wel een elektrisch schema hebben o.i.d.
Re: Electrisch Schema
O.K.
Dan wacht ik even op zijn reactie.
Jij vast bedankt voor je antwoord.
Dan wacht ik even op zijn reactie.
Jij vast bedankt voor je antwoord.
Re: Electrisch Schema
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Electrisch Schema
Super. Dank je wel
Re: Electrisch Schema
Door omstandigheden ben ik niet veel opgeschoten met de E-start.
Ik kom even terug op het bericht van spartapapa van 17-3-2022.
Je schrijft daar dat de E-start modellen een laadfunctie hebben en als je die niet regelmatig gebruikt de sterkte van de accu minder wordt.
Hoe schakel je deze functie dan in en uit en wat is de zin hier van? Of is het soms zo dat er geen laadkontrole is en je moet opletten voor overlading?
Ik kom even terug op het bericht van spartapapa van 17-3-2022.
Je schrijft daar dat de E-start modellen een laadfunctie hebben en als je die niet regelmatig gebruikt de sterkte van de accu minder wordt.
Hoe schakel je deze functie dan in en uit en wat is de zin hier van? Of is het soms zo dat er geen laadkontrole is en je moet opletten voor overlading?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Electrisch Schema
Zoals ik al schrijf is een e-start niet mijn ding.
Ik weet er dan ook weinig van.
Wel weet ik dat een e-start spoel een appart gedeelte heeft (hij is iets breder) om de accu bij te laden.
Zelf heb ik geen e-start metjes. En als ik er al een heb bouw ik hem direct om naar handstart.
Wat wel weer een + punt is van een e-start is dat de vliegwielen niet tot nauwelijks gaan dieselen (losse kern krijgen)
Dit fenomeen doet zich wel regelmatig voor bij handstart vliegwielen.
Ik weet er dan ook weinig van.
Wel weet ik dat een e-start spoel een appart gedeelte heeft (hij is iets breder) om de accu bij te laden.
Zelf heb ik geen e-start metjes. En als ik er al een heb bouw ik hem direct om naar handstart.
Wat wel weer een + punt is van een e-start is dat de vliegwielen niet tot nauwelijks gaan dieselen (losse kern krijgen)
Dit fenomeen doet zich wel regelmatig voor bij handstart vliegwielen.
Re: Electrisch Schema
De laadspoel van een Spartamet is de grootste onzin. Daarom zat er een stekker bij de fiets, om de accu met netstroom helemaal te kunnen opladen. De laadspoel werkt maar een beetje en is inefficiënt.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Electrisch Schema
Het laadspoel gedeelte van een e-start ontstekingsspoel is zeer klein.
Het is echt om alleen maar bij te laden niet om de accu volledig op te laden.
Dat volledig opladen moet je echt doen met de 220Volt lader.
100 uur aan 1 stuk rondtuffen om de accu vol te krijgen doet je zitvlak niet goed !
Het beste kun je een werkende E-start alleen gebruiken met een warme motor.
Het is meer een leuk hebbedingetje dan een betrouwbare dagelijkse starthulp.
Het is echt om alleen maar bij te laden niet om de accu volledig op te laden.
Dat volledig opladen moet je echt doen met de 220Volt lader.
100 uur aan 1 stuk rondtuffen om de accu vol te krijgen doet je zitvlak niet goed !
Het beste kun je een werkende E-start alleen gebruiken met een warme motor.
Het is meer een leuk hebbedingetje dan een betrouwbare dagelijkse starthulp.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Electrisch Schema
Persoonlijk zie ik een e-start ook altijd ontwikkeld voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met weinig kracht in hun armen, en dan om zo toch een pasklare oplossing te bieden.
Ik heb meerdere e-start modellen gehad (nooit werkend) tot de dag dat ik er een had die het wel deed.
Alleen koud kreeg ik hem absoluut niet gestart met de e-start.
Warm ging het dan weer wel (maar niet van harte)
Ik heb het idee dat als het een hufterproof ontwerp geweest was tegen een zeer kleine meerprijs, je bijna alleen e-start modellen zou zien i.p.v handstart.
Wel zijn de vliegwielen weer beter (sterker) als van een handstart.
Nee, voor mijn geen e-start model meer, maar degene die hem wel hebben of willen respect.
Laat ieder in zijn of haar waarde is mijn motto
Ik heb meerdere e-start modellen gehad (nooit werkend) tot de dag dat ik er een had die het wel deed.
Alleen koud kreeg ik hem absoluut niet gestart met de e-start.
Warm ging het dan weer wel (maar niet van harte)
Ik heb het idee dat als het een hufterproof ontwerp geweest was tegen een zeer kleine meerprijs, je bijna alleen e-start modellen zou zien i.p.v handstart.
Wel zijn de vliegwielen weer beter (sterker) als van een handstart.
Nee, voor mijn geen e-start model meer, maar degene die hem wel hebben of willen respect.
Laat ieder in zijn of haar waarde is mijn motto
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten