Veer van startinrichting

Technische vragen
Plaats reactie
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Veer van startinrichting

Bericht door GerritM »

Onlangs bij kennissen met de Sparta (gelukkig niet zo ver fietsen) en bij het weggaan een beetje pochen op de met (dat hij het zo goed doet en direct start als je aan het touwtje trekt. Je kent dat wel.
1 x trekken en de volle lengtre van het trektouw bleef buitenboord hangen, wat ik ook deed, geen beweging meer in en natuurlijk liep de motor niet.
met een stalen gezicht werd beaamd dat het inderdaad een prima ding was.

Thuis de kapjes er af en het zat duidelijk alleen in de trekinrichting. Nadat de borging van het wieltje was verwijderd kwam met veel geweld plotseling heel veel veer naar buiten en dan voel je je toch wat ongelukkig.

Even kijken hoe die veer normaal vastzit en er bleek op het wiel een laag kolommetje (+/- 4 mm) te zitten waar de veer omheen zit, en precies op die plek was de veer gebroken. :oops:

Op de draaibank gauw een paar pennen gedraaid van ongeveer 6 mm met een gat er in en die op een oude rondbektang gemaakt.
De veer even heet gestookt in een gasvlam en de vuurrode veer waaer voorzien van een mooi oog. De veer af laten koelen in een beetje warme motorolie en het paste weer prima.
Dan is het even kijken hoe je dat weer tot ��n geheel krijgt en duidelijk is dat je met het wieltje moet beginnen. Leg het oof om het palletje en draai de veer rondom op het wiel. Dat gaat verrassend gemakkelijk.
Ik zat nog wel even met de vraag hoe je die veer vast krijgt op de middenbus. Dat ging ook geweldig goed; gewoon er op leggen en de veer loslaten.
Er gebeurt dan iets wilds onder het wieltje en de boel is klaar. Kapje weer plaatsen en weer een reparatie voltooit.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Veer van startinrichting

Bericht door Zwaantje »

Dat heb je mooi gedaan. Ik ben er ook al een aantal tegen gekomen, waarbij het oogje van de veer is gebroken. Blijkbaar zit daar een spanningspunt.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Veer van startinrichting

Bericht door GerritM »

Dat is ook logisch, want als je het goed wilt doen moet je de veer kersrood stoken (zo wordt dat door metaalmensen genoemd) en af latern koelen in behoorlijk warme olie.
Hoe warm dat moet zijn wet ik ook niet. Als je de gloeiende veer even onder de koudwaterkraan houdt koelt ie wel af, maar wordt knetterhard en zal dus sneller breken.
Ik doe het altijd zo zoals ik beschreef en dat gaat heel lang goed.
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Veer van startinrichting

Bericht door Prutser-2009 »

Olie hoeft er niet warm voor te zijn, ouderwets heetstoken daar had je vroeger een kleurenkaart voor, dan kon je zien hoe heet je hem had voordat je hem in de olie dompelde.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast