Spartamet blokkeert
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18-09-2022 21:48
Spartamet blokkeert
Goeiedag,
Recent bij een storm is mijn spartamet snachts omgewaait. Sindsdien zit het achterwiel vast in aandrijving. Het wiel wil nog wel naar voren gaan maar indien je hem naar achter duwt blokkeert deze gelijk. Hierdoor is de spartamet ook niet te starten want het wiel wil dan gelijk draaien.
Ik heb naar de vleugeltjes gekeken die naar buiten springen indien er genoeg toeren zijn (kan niet op de juiste benaming komen). En die zien er nog prima uit en staan ingeklapt. Voor de val deed die het prima.
Graag hoor ik of iemand hetzelfde probleem ervaren heeft en wellicht een oplossing weet.
Recent bij een storm is mijn spartamet snachts omgewaait. Sindsdien zit het achterwiel vast in aandrijving. Het wiel wil nog wel naar voren gaan maar indien je hem naar achter duwt blokkeert deze gelijk. Hierdoor is de spartamet ook niet te starten want het wiel wil dan gelijk draaien.
Ik heb naar de vleugeltjes gekeken die naar buiten springen indien er genoeg toeren zijn (kan niet op de juiste benaming komen). En die zien er nog prima uit en staan ingeklapt. Voor de val deed die het prima.
Graag hoor ik of iemand hetzelfde probleem ervaren heeft en wellicht een oplossing weet.
Re: Spartamet blokkeert
Die vleugeltjes heten pallen maar daar zit het probleem niet.
Ik denk dat het probleem in de koppeling zit.
Of het naaldlagertje is stuk, of er is een koppeling segment gebroken en dat blokkeert momenteel.
Gezien het plotseling na een val optredende probleem denk ik het laatste.
Je zult het blokje moeten splitsen om te kijken wat er aan de hand is.
Ik denk dat het probleem in de koppeling zit.
Of het naaldlagertje is stuk, of er is een koppeling segment gebroken en dat blokkeert momenteel.
Gezien het plotseling na een val optredende probleem denk ik het laatste.
Je zult het blokje moeten splitsen om te kijken wat er aan de hand is.
Re: Spartamet blokkeert
Vrij recent had ik een zelfde soort storing in de aandrijving.
Helaas is zo een type storing wel iets dat er technisch iets defect c.q. niet goed is aan de Spartamet
Er van uitgaande dat het na het omvallen van de Spartamet gebeurd is kan het iets simpels maar ook iets ernstigs zijn dat er eigenlijk al aan zat te komen.
Belangrijk is dus om dingen goed te controleren voordat je gaat sleutelen.
Controleren op uiterlijke val schade
- Het wiel kan bijvoorbeeld iets scheef in de achterbrug staan en daardoor aanlopen / blokkeren.
- Remkabel/hevel kan bekneld zijn.
- Kettingkast / jasbeschermers kunnen knellen.
- Standaard / uitlaat etc.etc kan verbogen zijn en aanlopen
Controleren op innerlijke schade.
- Geen speling wiel t.o.v. motor
- Geen metaal op metaal krakende knarsende geluiden bij voor en achteruit rollen.
Bij achter uitrollen neemt het wiel de gehele aandrijving mee dat is normaal maar de koppeling kan soms vast zitten door slijtage valschade. (gebroken sleepveer, loslaten frictiemateriaal)
Als je de bougie eruit draait en je trekt aan het startkoord moet je de zuiger zonder enige moeite horen op en neer gaan.
Heb je grote weerstand kan de koppeling vastzitten of in het aller ergste geval de zuiger.
Altijd eerst op uiterlijke val schade controleren en de remkabel aan de motor loskoppelen.
Zit er speling op het wiel/ zijn er knarsende krakende geluiden of zit de koppeling vast moet helaas de motor open.
Bij mij was een kogelringlager kapot gelopen en had daarmee het loopvlak van de as, conus en aandrijftandwiel vernielt.
Helaas is zo een type storing wel iets dat er technisch iets defect c.q. niet goed is aan de Spartamet
Er van uitgaande dat het na het omvallen van de Spartamet gebeurd is kan het iets simpels maar ook iets ernstigs zijn dat er eigenlijk al aan zat te komen.
Belangrijk is dus om dingen goed te controleren voordat je gaat sleutelen.
Controleren op uiterlijke val schade
- Het wiel kan bijvoorbeeld iets scheef in de achterbrug staan en daardoor aanlopen / blokkeren.
- Remkabel/hevel kan bekneld zijn.
- Kettingkast / jasbeschermers kunnen knellen.
- Standaard / uitlaat etc.etc kan verbogen zijn en aanlopen
Controleren op innerlijke schade.
- Geen speling wiel t.o.v. motor
- Geen metaal op metaal krakende knarsende geluiden bij voor en achteruit rollen.
Bij achter uitrollen neemt het wiel de gehele aandrijving mee dat is normaal maar de koppeling kan soms vast zitten door slijtage valschade. (gebroken sleepveer, loslaten frictiemateriaal)
Als je de bougie eruit draait en je trekt aan het startkoord moet je de zuiger zonder enige moeite horen op en neer gaan.
Heb je grote weerstand kan de koppeling vastzitten of in het aller ergste geval de zuiger.
Altijd eerst op uiterlijke val schade controleren en de remkabel aan de motor loskoppelen.
Zit er speling op het wiel/ zijn er knarsende krakende geluiden of zit de koppeling vast moet helaas de motor open.
Bij mij was een kogelringlager kapot gelopen en had daarmee het loopvlak van de as, conus en aandrijftandwiel vernielt.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet blokkeert
Inderdaad wat Vrotkees zegt even controleren of er niks verbogen is of aanloopt.
Als dit niet het geval is, ga ik mee in Spartarie zijn conclusie.
Ook ik zou het dan zoeken in de koppeling. (Lager of segementen)
Als dit niet het geval is, ga ik mee in Spartarie zijn conclusie.
Ook ik zou het dan zoeken in de koppeling. (Lager of segementen)
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18-09-2022 21:48
Re: Spartamet blokkeert
Top dank jullie wel allemaal, ik ga der aan zitten en zal laten weten wat het probleem was
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten