Spartamet Trilt en afstellen

Technische vragen
Plaats reactie
Sparta Tandemmet
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-10-2022 14:38

Spartamet Trilt en afstellen

Bericht door Sparta Tandemmet »

Hallo,

Ik heb ongeveer een maand geleden een Spartamet Tandem gekocht. Mooi ding, maar er mankeerde een paar dingen aan. Ik heb er een nieuwe gasschuif opgezet, nieuwe pakking tussen de carburateur gedaan en hij doet het. Alleen als ik er mee wil gaan rijden dan trilt hij enorm erg. Ergens vindt er resonantie plaats maar ik weet niet wat het kan zijn. Is er iemand die me hiermee kan helpen? Ook heb ik nog een vraag, hoe stel je zo'n ding af, want als ik vol gas geef doet hij het soms perfect maar soms verzuipt hij zich zelf ook. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Spartamet Trilt en afstellen

Bericht door spartarie »

Dat trillen kan van alles zijn maar ik zou eerst de uitlaat eens nalopen.
Zitten alle vier bevestigingsboutjes goed vast?
Zit de middenbok goed aan het frame vast?
Afstellen van de carburateur ; Tsja hij is goed of ergens mankeert iets aan.
En dat kan ook weer van alles zijn, membraan lek, vlotter werkt niet goed, valse lucht etc. etc.
Daar is het halve forum over volgeschreven.
Sparta Tandemmet
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-10-2022 14:38

Re: Spartamet Trilt en afstellen

Bericht door Sparta Tandemmet »

De uitlaat zit goed vast en de middenbok ook. Heb zon beetje alles nagelopen maar trilt alsnog.
De carburateur heb ik helemaal uit elkaar gehad en is schoon, vlotter is nog goed, sproeiers schoon, de carburateur lijkt mij niet het probleem te zijn.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Spartamet Trilt en afstellen

Bericht door Vrotkees »

Een Tandem met is door zijn lange bouw niet zo torsie stijf als een normale met.
Dus van voren af beginnen met alle schroeven natrekken, kogelring lagers in het balhoofd voorwiel trapassen kettingkasten en dergelijke te controleren is een must.
Wat er dubbel op zit kan ja ook dubbel zoveel trillingen veroorzaken.

Het is echt een slagschip waar je mee onderweg bent en de achterpassagier moet precies jouw volgen in de bochten.
Het rijd niet zo stabiel als een normale met maar daar en tegen is de FUN factor gigantisch.

Het is metjes eigen dat er wel eens iets trilt rammelt of de aandrijving zich nukkig gedraagt, je word vanzelf expert of zoals we hier zeggen spartametoloog :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten