Compressor (katalysator) A

Technische vragen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.

Bericht door Spartapappa »

Oei zwaantje wat zeg je nu toch !
Een 299 met decompreseur, nee die bestaat niet.
De 299 is tot en met 1990 gemaakt.
In 1991 kwam de 399 deze leek bijna 100% op de 299 maar dan had deze een deco.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 28-01-2023 21:15 Oei zwaantje wat zeg je nu toch !
Een 299 met decompreseur, nee die bestaat niet.
De 299 is tot en met 1990 gemaakt.
In 1991 kwam de 399 deze leek bijna 100% op de 299 maar dan had deze een deco.
Zit ik dan toch zo fout? Of heb ik iets teveel rum achter de kiezen

Zal het niet meer doen Spartapappa sorry! :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.

Bericht door Spartapappa »

Feit is wel dat als je een 399 (eerste generatie) hebt, en hier verwijder je de deco en dopt hem af.
Je aan de zei/boven kant niet kan ziet of het een 299 of afgedopte 399 is
Alleen aan de voorkant v/d cilinder deco heeft meer ruimte nodig. Dus is de uitsparing.
Ach Zwaantje,� lk ben nu eenmaal zo,n zeikerd die daar op let.🤣
Het maakt ook helemaal niet uit welk blokje je hebt.
Ze zijn van uitzonderlijk goede kwaliteit.
Dat bewijst wel dat ze nog steeds rijden.

Waar ik boos om kan worden is om het filmpje op YouTube (zo moet het dus niet) door mij genoemd.
Mensen zoals jou (Zwaantje) kan ik juist warderen om hun passie voor de Spartamet.😉
wilco
Berichten: 140
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.

Bericht door wilco »

.
Even om de discussie nog groter te maken, ik was vergeten dat ik achterwiel en motor vervangen had,
ivm niet werken van de motor en slechte starterkrans.
Hierbij het originele wiel met motor.

Afbeelding
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Compressor (katalysator) A

Bericht door Spartapappa »

Een wel heel late reactie,…

Het blokje met de losse cilinderkop is degene waar de uitlaat met katalysator en startkap met luchtpomp op hoort.
Een blokje met vaste cilinderkop (tot en met 499) heeft nooit de katalysator en bij behorende startkap gehad.
Dus als je de boel weer origineel zou willen maken, zou je het losse kop blokje moeten reviseren.
Uit mijn eigen ervaring weet ik (heb er al diverse open gehad) dat ze niet erg betrouwbaar zijn.
Als je dus gaat voor betrouwbaarheid en niet voor originaliteit gaat, zou ik een 299/399/499 nemen.
En dan gewoon de normale ronde uitlaat met standaard trekstarter monteren met sproeier 42 (Bing) of 48 (TK)
wilco
Berichten: 140
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Re: Compressor (katalysator) A

Bericht door wilco »

Idd een late reactie, maakt niet uit.
Ik ben voor de betrouwbaarheid gegaan en heb een 399 blok gemonteerd met kap met startmotor.
Dit werkt ook wel lekker.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Compressor (katalysator) A

Bericht door Spartapappa »

De cilinderwand is vaak de boosdoener.
Veel diepe groeven en loslatend cilinderwand materiaal.
Nu heb ik drie van deze blokjes liggen.
Waar eentje een klokgave cilinderwand heeft (dus het is wel mogelijk)
Ik spaar alle type,s, maar met een 599 met lossekop heb ik nog nooit gereden.
Misschien wil ik niet terug fietsen,… is dat het🤣👍
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Compressor (katalysator) A

Bericht door Vrotkees »

Spartapappa schreef: 08-06-2024 08:19 Een wel heel late reactie,…
Je kon ook 16 maanden niet reageren omdat het forum eruitlag
Vroegah duurde het ook meer dan een jaar om een brief van uit den oost naar Nederland of via versa te sturen :mrgreen:

Ja de in Volksrepubliek van China gemaakte 599 met verchroomde cilinderwand en losse cilinderkop voor eenvoudigere produktie is echt een rampenblokje dat Sachs zowat de kop gekost heeft en de Sachs Saxonette verkoopcijfers daarmee de nek omgedraaid heeft.
Chroom word normaal alleen gebruikt met (giet)stalen cillinders.
Aluminium en chroom gaat echt niet samen.
de chroom laag laat los met alle gevolgen van dien.
Ook is de losse cilinderkop zwakker heb regelmatig van die blokjes gezien waar de onderste koelribben met de pootjes van de bevestiging van de uitlaat voor afgebroken was.

De "699" oftewel officieel de 302 (099 toevoeging als we de historische Sachs versie benaming gebruiken) werd gemaakt voor Rotary door SangYang beter bekend als SYM in Taiwan.
Deze heeft wel weer een nicasil laag en is tot productie einde in 2014 gemaakt.

Een hele 301-599 en 302-"099" is puur om je verzameling van alle types compleet te hebben.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Compressor (katalysator) A

Bericht door Spartapappa »

Dat laatste type blokje de taiwanees, heb ik nog niet, als ik er ooit een tegen kom voor niet te veel geld koop ik hem….
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Compressor (katalysator) A

Bericht door Spartapappa »

En ja je hebt natuurlijk een punt, reageren was niet mogelijk zonder forum online..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast