Compressor (katalysator) A
Compressor (katalysator)
Ik ben sinds kort eigenaar van een saxonette met compressor.
Ik moet nog even uitzoeken welk type.
Bij mij is de compressor niet aan gesloten en heb ook geen idee wat voor uitlaat er onder zit.
Ik heb de carburateur vervangen want de Sax liep niet lekker.
Waarschijnlijk teveel benzine door niet goed werkende vlotter.
De Sax loopt nu als een zonnetje.
Hier uit onstaan een paar vragen.
Als de compressor niet is aangesloten wordt de motor dan ook heter en neemt hij dan ook energie weg.
Kan ik hiermee door rijden zonder schade aan de motor te veroorzaken.
Hoe zie ik wat voor carburateur/sproeier er in zit.
Tot zover de vragen tot nu toe.
Er komen er vast nog meer, ; deste groter de licht cirkel,deste groter de aanraking met de duisternis.
Ik moet nog even uitzoeken welk type.
Bij mij is de compressor niet aan gesloten en heb ook geen idee wat voor uitlaat er onder zit.
Ik heb de carburateur vervangen want de Sax liep niet lekker.
Waarschijnlijk teveel benzine door niet goed werkende vlotter.
De Sax loopt nu als een zonnetje.
Hier uit onstaan een paar vragen.
Als de compressor niet is aangesloten wordt de motor dan ook heter en neemt hij dan ook energie weg.
Kan ik hiermee door rijden zonder schade aan de motor te veroorzaken.
Hoe zie ik wat voor carburateur/sproeier er in zit.
Tot zover de vragen tot nu toe.
Er komen er vast nog meer, ; deste groter de licht cirkel,deste groter de aanraking met de duisternis.
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
Het decompressie-ventiel is puur bedoelt om druk van de cilinder af te halen om hem makkelijk te kunnen starten. In principe is hij, als de motor in bedrijf is, gesloten. Maar ik hoop dat de aansluiting van het decompressie-ventiel wel deugdelijk is afgedopt met speciale draaddop? En de aansluiting voor de slangen op de membraanplaat en uitlaatstang dichtgedraaid met een zelftapper?wilco schreef: ↑20-01-2023 18:10 Ik ben sinds kort eigenaar van een saxonette met compressor.
Ik moet nog even uitzoeken welk type.
Bij mij is de compressor niet aan gesloten en heb ook geen idee wat voor uitlaat er onder zit.
Ik heb de carburateur vervangen want de Sax liep niet lekker.
Waarschijnlijk teveel benzine door niet goed werkende vlotter.
De Sax loopt nu als een zonnetje.
Hier uit onstaan een paar vragen.
Als de compressor niet is aangesloten wordt de motor dan ook heter en neemt hij dan ook energie weg.
Kan ik hiermee door rijden zonder schade aan de motor te veroorzaken.
Hoe zie ik wat voor carburateur/sproeier er in zit.
Tot zover de vragen tot nu toe.
Er komen er vast nog meer, ; deste groter de licht cirkel,deste groter de aanraking met de duisternis.
Het eigenlijke en enige nadeel van een weggelaten decompressie-ventiel is het niet werkende van je e-start systeem. Verder zal hij wat zwaarder aantrekken, maar dat moet geen probleem zijn.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
@Zwaantje: Een geval van spraakverwarring denk ik.
Volgens mij heeft Wilco het niet over de decompresseur mar over de compressor in de startkap van 302 blokjes.(Katalysator)
Ik heb geen ervaring met deze blokjes maar het lijkt mij dat als de compressor niet werkt dat dan ook de katalysator niet werkt.
Bij wel werkende katalysator is van fabriek af een iets kleiner sproeiertje gemonteerd (Bing 40 i.p.v. 42, TK 46 i.p.v. 48).
Werkt de katalysator niet dan weer de normale sproeiers gebruiken.
Volgens mij heeft Wilco het niet over de decompresseur mar over de compressor in de startkap van 302 blokjes.(Katalysator)
Ik heb geen ervaring met deze blokjes maar het lijkt mij dat als de compressor niet werkt dat dan ook de katalysator niet werkt.
Bij wel werkende katalysator is van fabriek af een iets kleiner sproeiertje gemonteerd (Bing 40 i.p.v. 42, TK 46 i.p.v. 48).
Werkt de katalysator niet dan weer de normale sproeiers gebruiken.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
De compressor pomp voor de katalysator op de startkap word door middel van een plastic asje met aan beide kanten binnen zeskanten door het vliegwiel aangedreven.
De katalysator uitlaat heeft en hitteschild over de uitlaat heen en heeft 2 aansluitingen voor.
1 voor het decompressie ventiel en 1 voor de compressor lucht.
De extra olie (1:50 voor een katalysator model) is nodig omdat de motor een hogere bedrijfstemperatuur heeft.
Is er een gewone uitlaat gemonteerd met enkel een decompressieventiel aansluiting draait de motor op normale bedrijfstemperaturen.
Het is een leuke gimmick net als de E-start die te gebruiken is als je goede ervaring met metjes/saxo's hebt.
Voor een starter/ normale gebruiker raad ik aan om met een standaard ronde uitlaat te beginnen.
Die onderdelen uiteraard niet weg doen later als er meer ervaring is kun je het weer werkend maken.
De katalysator uitlaat heeft en hitteschild over de uitlaat heen en heeft 2 aansluitingen voor.
1 voor het decompressie ventiel en 1 voor de compressor lucht.
De extra olie (1:50 voor een katalysator model) is nodig omdat de motor een hogere bedrijfstemperatuur heeft.
Is er een gewone uitlaat gemonteerd met enkel een decompressieventiel aansluiting draait de motor op normale bedrijfstemperaturen.
Het is een leuke gimmick net als de E-start die te gebruiken is als je goede ervaring met metjes/saxo's hebt.
Voor een starter/ normale gebruiker raad ik aan om met een standaard ronde uitlaat te beginnen.
Die onderdelen uiteraard niet weg doen later als er meer ervaring is kun je het weer werkend maken.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
Hoe was het ook alweer, ik wil foto s plaatsen maar weet niet meer hoe.
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
Een account aanmaken op bijvoorbeeld picr.de en daarheen je foto's uploaden en de link in het bericht zetten .
Voordeel van een account is dat al je ge�ploade foto's er blijven staan.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
Oepsspartarie schreef: ↑21-01-2023 08:43 @Zwaantje: Een geval van spraakverwarring denk ik.
Volgens mij heeft Wilco het niet over de decompresseur mar over de compressor in de startkap van 302 blokjes.(Katalysator)
Ik heb geen ervaring met deze blokjes maar het lijkt mij dat als de compressor niet werkt dat dan ook de katalysator niet werkt.
Bij wel werkende katalysator is van fabriek af een iets kleiner sproeiertje gemonteerd (Bing 40 i.p.v. 42, TK 46 i.p.v. 48).
Werkt de katalysator niet dan weer de normale sproeiers gebruiken.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Compressor (katalysator)
Dit zijn de foto's de compressor van de Sax.
De uitlaat lijkt mij de normale uitlaat, zonder katalysator.
ik hoop dat het goed gaat met de foto's.
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
.
En dit is de Sax waar het om gaat.
Ik heb een ander spatbord geplaatst want de stangetjes waren krom en ik vond het spatbord erg licht.
Wat mij opviel was dat er koperen strippen door het spatbord heen lopen tbv het achterlicht.
Leuke vinding, als beloning plaats ik het spatbord weer terug.( en het andere spatbord is ook erg krap en
loopt snel aan).
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Inhoud tank en reserve van de Saxonette Luxus Euro 2, met 302 599 motor.
De uitlaten voor dit typen zijn moeilijk te vinden. Die hebben een hitteschild aan de bovenkant en twee aansluitingen. Eentje voor de decompressie en eentje voor de katalysator.
Nu heb jij er een uitlaat van de 299-499 motor opzitten. (Als ik mij niet vergis is de allerlaatste lading 299 motoren al voorzien van decompressie)
Fototje van hoe de situatie hoort te zijn;
Ik zou dat motortje zoveel mogelijk origineel proberen te maken en te conserveren. Een ander metje als dagelijks vervoer hanteren.
Je banden lijken wel te hoog voor dat type Spatbord?
Nu heb jij er een uitlaat van de 299-499 motor opzitten. (Als ik mij niet vergis is de allerlaatste lading 299 motoren al voorzien van decompressie)
Fototje van hoe de situatie hoort te zijn;
Ik zou dat motortje zoveel mogelijk origineel proberen te maken en te conserveren. Een ander metje als dagelijks vervoer hanteren.
Je banden lijken wel te hoog voor dat type Spatbord?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast