CDI loze spoel past niet goed

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 114
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

CDI loze spoel past niet goed

Bericht door SpartaFrank »

Dag mede Spartamet-rijders,

Dit weekend ben ik voor het eerst aan de slag gegaan met een CDI-loze spoel. Gisteren heb ik mijn Spartamet aan de praat gekregen met de nieuwe spoel, maar vandaag wilde hij helaas niet meer starten. Ik merk dat de spoel niet goed past en het lukt me niet om de spoel op 0,40 mm of 0,50 mm van het vliegwiel te plaatsen voor beide buitenste opnemers. Ook valt het op dat de middelste opnemer bijna gelijk ligt met de spoel zelf.

Aangezien dit mijn eerste keer is met een CDI-loze spoel, kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan. Ik begin te denken dat ik misschien de verkeerde spoel van AliExpress heb besteld. Dit is de spoel die ik heb besteld: BOBINE fit Tecumseh LV156EA LV156XA LV195EA LV195XA OH195EA OH195EP Maaier 34443 34443A 34443B 34443C 34443D.

De ijzeren kern rondom de spoel past niet goed om het vliegwiel. Beide kanten moeten eigenlijk 0,40 mm zijn. Ik heb de bovenste opnemer kunnen afstellen op 0,40 mm en de andere opnemer op ongeveer 0,65 mm, en toen werkte het gisteren wel. Vandaag pakt hij echter niet meer aan.

Heeft iemand ervaring met deze onderdelen of suggesties over wat ik mogelijk fout doe? Zijn mijn termen correct (spoel, bobine, opnemers)? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 114
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door SpartaFrank »

Ik heb beide buitenste opnemers op 0,50 mm kunnen zetten, alleen zit de middelste opnemer nu klem wanneer de 2 magneten van het vliegwiel er langs komen.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door Zwaantje »

Heb je voelermaatjes gebruikt? Of nog beter, ook ik heb dat hier geleerd: een visitekaartje ertussen.

Toen je de nieuwe spoel monteerde, was het metje toen ‘warm’?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 114
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door SpartaFrank »

De voorontsteking is 22.5°
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 114
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door SpartaFrank »

Zwaantje schreef: 24-06-2024 22:44 Heb je voelermaatjes gebruikt? Of nog beter, ook ik heb dat hier geleerd: een visitekaartje ertussen.

Toen je de nieuwe spoel monteerde, was het metje toen ‘warm’?
Ja, ik heb voelermaatjes gebruikt. Visitekaartje is een goed idee, iets flexibeler!

Nee, het metje was koud.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door spartarie »

Bij de laatste twee Tecumseh spoelen die ik kocht paste de prufex kern niet zonder meer.
Niet alleen vanwege de dikte van de kern (op te lossen door één of twee plaatjes van de kern te verwijderen),
maar de afstand tussen het gat in de kern en de buitenkant van de spoel was groter dan de afstand tussen twee "pootjes" van de kern.
Pers je hem met geweld toch in de spoel komt de kern scheef te zitten.
Dat lijkt bij jou het geval, en ook zijn waarschijnlijk de twee pootjes van de kern iets uit elkaar gedrukt.
Dat verklaart weer dat je hem nu niet meer goed afgesteld krijgt.
Ik heb het gat in de spoel ongeveer een halve mm omgevijld om de boel passend te krijgen.
Ook van de rand van de spoel wat plastic weggesneden zodat de kern er wat verder in kon.
Alleen dan kwam de kern ver genoeg om een van de buitenste plaatjes om te buigen voor het borgen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 114
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door SpartaFrank »

spartarie schreef: 25-06-2024 11:25 Bij de laatste twee Tecumseh spoelen die ik kocht paste de prufex kern niet zonder meer.
Niet alleen vanwege de dikte van de kern (op te lossen door één of twee plaatjes van de kern te verwijderen),
maar de afstand tussen het gat in de kern en de buitenkant van de spoel was groter dan de afstand tussen twee "pootjes" van de kern.
Pers je hem met geweld toch in de spoel komt de kern scheef te zitten.
Dat lijkt bij jou het geval, en ook zijn waarschijnlijk de twee pootjes van de kern iets uit elkaar gedrukt.
Dat verklaart weer dat je hem nu niet meer goed afgesteld krijgt.
Ik heb het gat in de spoel ongeveer een halve mm omgevijld om de boel passend te krijgen.
Ook van de rand van de spoel wat plastic weggesneden zodat de kern er wat verder in kon.
Alleen dan kwam de kern ver genoeg om een van de buitenste plaatjes om te buigen voor het borgen.

Afbeelding

Afbeelding
Dat was het inderdaad! De spoel is scheef komen te zitten en na wat vijlen lijkt hij beter te passen. Maar door het persen staan de twee "pootjes" schuin laat het een beetje los. Gelukkig weet ik wat ik nu moet doen om het wel goed te doen, dus ik ga maar weer eens een nieuwe van AliExpress bestellen. Ik blijf het wel lastig vinden om de spoel goed af te stellen, ook de originele. Ik weet nooit hoe de spoel er goed op moet, welke van de twee "pootjes" boven hoort en welk "pootje" ik eerst vast moet maken. Als ik het bovenste "pootje" vast maak, kan ik het onderste pootje niet meer goed afstellen, en vice versa. Maar goed.. het gaat goed komen! Is het trouwens niet makkelijker om een originele spoel te pakken die maar 1 "pootje" heeft?
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door Zwaantje »

Snap precies wat je bedoelt met het verschuiven van de poot. vandaar dat ik nu visitekaartjes gebruik. Spoel erop tegen visitekaartje aandrukken en bouten aandraaien.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: CDI loze spoel past niet goed

Bericht door spartarie »

viewtopic.php?t=4931

Zoals ik zeg; bovenste schroef eerst vastzetten, dan blijft het onderste pootje op zijn plek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten