Momentsleutel 7

Voorstellen nieuwe leden
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Momentsleutel 7

Bericht door Spartapappa »

Je kunt beter gewoon 98 met 2 takt olie gemixt gebruiken.
Als hij niet wil starten moet je de oorzaak opsporen….
Momentsleutel 7
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-09-2024 19:40

Re: Momentsleutel 7

Bericht door Momentsleutel 7 »

Spartapappa schreef: 09-09-2024 17:53 Je kunt beter gewoon 98 met 2 takt olie gemixt gebruiken.
Als hij niet wil starten moet je de oorzaak opsporen….
Dat weet ik en zit ook in de tank. Heb alles heel secuur nagelopen en afgesteld maar blijkbaar nog niet goed genoeg. Ga zeker verder zoeken. Heb een carberateur ultrasoon laten reinigen en die zal ik proberen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Momentsleutel 7

Bericht door Spartapappa »

Rijd u met een TK of Bing ?
Een carburateur die lang niet gebruikt word gaat verstoppen.
De benzine gaat vergommen en zorgt ervoor dat de kleine gaatjes in het carburateurhuis en venturi dicht gaan zitten.
Ik heb zelf een ultrasone reiniger, maar zelfs deze kon de taak een paar keer niet aan.
Spartarie kookt ze uit in citroenzuur en dat blijkt erg effectief.
Ik heb laatst een gedemonteerd TK huis met een losse venturi en sproeier twee dagen in de dasty laten liggen.
Wat schrok ik wat voor een troep er uit het huisje kwam !
Na in elkaar zetten en monteren reed de spartamet als nieuw.
De Bing is veel minder gevoelig voor vervuiling, gevoelig.
Dit is ook te controleren door de lichttest (bij een. TK is dit niet mogelijk.)
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Momentsleutel 7

Bericht door Zwaantje »

Als de motor goed is, geen snelstart/remmenreiniger nergens voor nodig. De tandem die hier staat is helemaal gereviseerd, start na een aantal maanden gewoon op choke en 3 ferme rukken aan het touw.

Wat ook handig is, is het middel fuelfit door je brandstofmengsel gooien.


Euro 98 zonder alcohol
Synthetische kroonolie
Fuelfit
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Superwillempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-08-2024 21:03

Re: Momentsleutel 7

Bericht door Superwillempie »

Dag Momentsleutel7,

Mijn zoon Frank had dat ook met zijn Tandem toen we hem op gingen halen. Na een paar honderd meter was het afgelopen. Thuis gekeken en het bleek dat de vlotterkamer heeeeel langzaam vol liep. Dus na even rijden was de vlotterkamer weer leeg. Benzineslangetje van het tankje gehaald en zag dat er een heeel klein straaltje benzine uitkwam. Dat was dus de reden dat de vlotterkamer veel te langzaam vol liep. Even het slangetje losgehaald bij het filtertje en wat lucht terug geblazen richting tankje. Toen vloog er een propje uit...daarna stroomde de vlotterkamer weer "vlot" ;) vol en kreeg het motorretje genoeg benzine om door te rijden.

Maar goed, kan bij jouw wel wat anders zijn, maar je weet maar nooit.

Groet, Wim
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Momentsleutel 7

Bericht door Spartapappa »

Dit komt mij bekent voor.
De nieuwere type tankjes (met vaste benzinekraan) kunnen hier ook last van hebben.
De kraantjes verstoppen dan intern en er komt weinig tot geen benzine meer uit.
Soms doet dan alleen de reserve stand het nig maar.

Ook ooit een metje gehad die even goed liep, daarna steeds broerder ging lopen en vervolgens ermee stopten.
Na een poosje toch weer starten en rijden, en dan weer hetzelfde.
Toen na weer zo,n uitval actie, ik even keek of er genoeg benzine aanwezig was.
Hij gelijk starten,…wist ik wat het probleem was….
De ontluchting v/d benzinedop zat dicht !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten