originele banden sparta 1991

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Telefonica2

originele banden sparta 1991

Bericht door Telefonica2 »

Goedendag allen ik heb me al eens voorgesteld maar ik doe het nog maar eens.
Ik ben Robert 36 jaar uit Zwolle.Voorheen auto monteur en vanaf 2014 bij een gereedschapmerk aan het werk. sinds 2004 met scooters e.d bezig. Vele projecten staan hier nog of zijn al weer weg.Op Scooterforum te vinden onder de naam Telefonica2. Vader van een 9 jarige dochter die de Sparta erg grappig en leuk vind en bijzonder. zij spoorde me aan hem toch voor die 50 euro incl op naam zetten hem te kopen. De sparta had alleen een schoonmaak beurt nodig en na de carb te hebben gereinigt liep de sparta meteen en inmiddels al 100 km achter de rug.Enige nadeel is dat je een helm op moet en door de Fatbike types(raad eens welke) word uitgescholden.Nouja ze doen maar..
Nu ben ik op zoek naar de originele banden. Daar deze de een mooi onderscheid(nee niet iets onderschijt :lol:)
maakt tussen een gewone fiets en een Spartamet.
Ik heb sinds kort een volledig originele Spartamet uit 1991 en zou hem dus ook graag zo origineel mogelijk houden.Alleen de achterband is op.
De sparta heeft in 1991 10 km gereden en in de schuur beland en in 2006 op kenteken gezet en daarna tot vorige maand bij de betreffende scooterzaak in het hoekje gestaan. Dus de vraag is: Wie heeft ze nog in goede staat? Ik weet dat er wat overheen gespoten is. Maar hij is NIET voor de verkoop en puur voor mij zelf. Met mooi weer gaan we verder met alles netjes en weer perfect maken. Belangrijk vond ik dat t er op t oog bij voorbij rijden het er netjes uitziet.Door het stil staan was de leiding geknapt en alle benzine over het blok gelekt. Je kan raden hoe het er dus uit zag haha .Werkelijk alles is origineel. Zelfs de sparta jasbeschermers zitten er op! Motor en fiets werken perfect samen en rijd erg soepel en best wel pittig. Er komt nog eens een onbegrensde cdi op maar alles op zijn tijd.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Spartapappa
Spartametoloog

Re: originele banden sparta 1991

Bericht door Spartapappa »

De originele banden vind je nog wel.
Ik heb er volgens mij ook nog een paar liggen.
Ook ken ik iemand die een poosje geleden nog twee gloednieuwe n.o.s banden had liggen.
Je schrijft dat hij in 1991 10 km heeft gereden, maar als het ook nog het originele motortje is….
Dan is hij niet van 1991 maar van 1990 dit is namelijk het laatste jaar dat de 299 geleverd is.
Het type bestickering van jou Spartamet kwam in 1990
Volgens mij heb ik ooit eens een late 89er gehad met al de nieuwere type bestickering.
Ik heb een 88er met de oude bestickering staan, hier hoort ook een 299 onder.
Telefonica2

hmm zeer interessant!Het frame nr is 628032 welke ik eerder in een topic geplaatst heb. hoe ouder hoe leuker natuurlijk! Ik zal morgen eens een foto van t frame nr plaatsen! Kans op een verkeerd cijfer is bij mij erg groot :lol: Op de tank staat wel 91. maar ik zal eens een paar foto's uploaden morgen van de details. Dat schept misschien meer duidelijkheid. het verhaal klopt met wat er op de snelheidsmeter aangegeven word. En meerdere details maar je weet nooit wat er eerder is gebeurt daar hij bij n bedrijf is gekocht en niet bij de persoon welke hem nieuw gekocht heeft. Wel ben ik de 2e eigenaar. Op kenteken althans.
Telefonica2

hierbij de rest zoals beloofd.
Afbeelding
Afbeelding
Spartapappa
Spartametoloog

62 **** is inderdaad 1991 dus dat betekent dat de motor niet origineel is.
Telefonica2

Bah, Dan gaat t verhaal dus de schredder in.. Jammer dat t verhaal dan niet klopt. Dan heeft de boel dus meer gelopen, desondanks:motor loopt gelukkig erg goed. Dik 40 km gereden vandaag. Toch ziet alles er super uit waar ik iig blij mee ben. Dan zou er dus een 399 blok onder horen? Ik heb in 2012 er eerder een gehad en dat was een ramp. en gauw weg gedaan en vergeten. Deze maakt me enorm blij en t virus is echt aangeslagen. kan aan nog 2 komen voor 75 samen. Daar ga ik eind deze maand eens achter aan. 1 is echt helemaal in puin maar ik wil weten hoe t werkt en hoe je er aan sleutelen moet en daar is die ideaal voor. en dan heb ik iig genoeg delen om deze in leven te houden..Wat een heerlijke machines zijn dit toch!
Spartapappa
Spartametoloog

De 399 is in feite een 299 met deco.
Als je een 399 afdopt (deco) is hij net zo betrouwbaar als een 299.
De Sachs blokjes zijn echt hufterproof ! De basis zit erg goed en solide in elkaar.
De rommel die er op geschroefd zit is meestal het probleem.
Zoals de carburateur (brekende bovenpaat en gasschuif en snel verstopte sproeier.
Dan de (ronde) uitlaten waar de ophanging van scheurt. En de originele uitlaten waar de middendempers van los gaan zitten.
En een ontsteking spoel die bij warme motor er meer kapt. (Of draadbreuk)
Vliegwielen waar de magneetjes uit komen en de spoel vernielen ook kernen die los gaan zitten waardoor zelfs een vers gereviseerd blokje nog klinkt als een oude diesel !
Deco,s heb ik eigenlijk zelden tot nooit stuk gezien wel de slangetjes die poreus waren of kapot.

Ja de basis is goed maar alleen de keering kan bij een 299/399 scheef gaan zitten aan de koppeling zeide.
Ook de koppeling is bij verkeerd gebruik zo versleten.
Maar toch vind ik de blokjes erg sterk !
En ik kan je verzekeren ze lopen allemaal W.O.K snelheden.
En ik rij ermee of dat ze gestolen zijn, maar de eerste vastloper o.i.d moet ik nog krijgen.
Telefonica2

Kijk hier heb ik zeker wat aan! weer wat geleerd en voor toekomstige lezers. Ik ben er nog niet heel bekend mee, Dat komt wel. Ik wist wel dat een spartamet welke goed onderhouden is weinig problemen geeft.Ik wijt veel problemen net als met scooters vaak aan slechte onderdelen en prutsers.
Ik kocht in mei een Kymco k-pipe,Had zonder olie gelopen. In de regel erg stevige motoren(wel erg sloom maarja)De revisie zelf gedaan zoals vrijwel altijd en alleen originele onderdelen gebruikt. Dat doe ik met vrijwel alles.Sommige vervangingsdelen zijn beter dan origineel maar dat geld zeker niet voor alles.Als je de pijnpunten kent kan je het voor zijn.Gezien uw ervaring welke ik hier lees zal dat geen probleem zijn hahaaha
Spartapappa
Spartametoloog

Als je bij een spartamet de zwakke punten aanpakt door bepaalde modificaties toe te passen.
Dan zijn ze betrouwbaarder als een nieuwe zo van de lopendeband.
Bij mijn Spartametten is bijna alles aangepast en verbeterd.
Wel is alles onderhuids gedaan, dus van buiten zie je er niks van (de sleeper look)
Ik heb in de loop der jaren een hoop van vriend Spartarie geleerd, hij heeft mij geleerd hoe je een Spartamet goed en betrouwbaar kunt laten rijden.
Een hoop modificaties (zeg maar bijna alles) komt van zijn hand.
Ik heb het mij inmiddels ook meester gemaakt, (al maakt hij de mooie gemodificeerde onderdelen nog steeds) tja,….ik ga niet met andermans veren pronken😉

Mijn sleutel ervaringen aan een spartamet begonnen met de met van mijn vader.
Deze heb ik al die jaren vanaf dat hij hem nieuw kocht onderhouden.
Zelfs de komplete motor heb ik toen uit elkaar gehad (dit was in 2007) in 2015 heb ik hem verkocht op Marktplaats voor 75 euro !
Daar heb ik nu nog spijt van.
Maar ik had er toen nog niks mee.
Dit begon in 2019 echt op te laaien, en op een gegeven moment had ik er 9 aan het rijden !!!
Nu ben ik op het punt beland dat ik de hobby wat aan het uitdunnen ben.
De schuur was totaal vol, en geen eens meer toegankelijk…..
Telefonica2

Ik zie idd veel namen voorbij komen welke idd er zeer veel van af weten. Wij hadden begin jaren 90 een kreidler onder een doek staan. Mijn vader kreeg dat ding zelden aan het lopen. Ik geloof dat ik hem maar 1x heb zien rijden. Voor de verkoop. Mijn moeder kreeg een puch(ik was al bang heel jong gek op brommers haha) op mijn 8ste was ik zeer benieuwd wat er achter die bougie zat en heb toen de cilinderkop er afgehaald(vonden ze niet zo grappig) om te zien wat er nou in zat. En toen was t sleutel virus aangeslagen. In 2004 kreeg ik mijn eerste scooter en toen begon t sleutelen. Nu elk jaar wel een project. 28 jaar later na het loshalen van die cilinderkop nog altijd mee bezig. Veel op forums gelezen en zo alle kennis over scooters en zo meester gemaakt. En uiteraard deed ik de opleiding voertuigtechniek(breder dan auto techniek alleen) maar ik dacht in 2012 na ik een spartamet voor mijn moeder kocht dat t een makkie zou moeten zijn om die weer klaar te maken.. daar kwam ik ff van een koude kermis thuis :lol:
Plaats reactie