Krukaslager

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Robert
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-10-2009 14:58

Bericht door Robert »

prutser2009 schreef:uit mijn hoofd had de C te maken met uitzetting bij hogere temperaturen, dus als het origineel aan C4 is dan zou ik er ook weer een C4 in terugplaatsen.

Mark
Inderdaad Mark heb het even opgezocht maar heeft ook met toerental te maken,ik ga gewoon opzoek naar c4 lagers en anders maar ergens anders bestellen,dat het ook met toerental heeft te maken weet ik zeker,mijn vroegere Gebben kreidler is n.l een keer kapot gelopen doordat we hem gereviseerd hadden met de verkeerde lagers die het toerental niet aan kon en denk dus een combinatie warmte speling en toerental :wink:
Robert
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-10-2009 14:58

Bericht door Robert »

Robert schreef:
prutser2009 schreef:uit mijn hoofd had de C te maken met uitzetting bij hogere temperaturen, dus als het origineel aan C4 is dan zou ik er ook weer een C4 in terugplaatsen.

Mark
Inderdaad Mark heb het even opgezocht maar heeft ook met toerental te maken,ik ga gewoon opzoek naar c4 lagers en anders maar ergens anders bestellen,dat het ook met toerental heeft te maken weet ik zeker,mijn vroegere Gebben kreidler is n.l een keer kapot gelopen doordat we hem gereviseerd hadden met de verkeerde lagers die het toerental niet aan kon en denk dus een combinatie warmte speling en toerental :wink:
Ik heb zonet gebeld naar de leverancier,de lagers zijn gewoon van skf te leveren alleen hebben hun ze niet op voorraad dus besteld de prijs weet ik nog niet maar volgens degene die ik belde met onze korting eraf dik onder de tien euro :wink:
Robert
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-10-2009 14:58

Bericht door Robert »

Uitleg C-lagers
Je leest vaak over C3 en C4 lagers, dit is gewoon de hoeveelheid speling die in het lager zit.
Let op: C1, C2, C3 en C4 lagers worden niet gericht gemaakt.
Ze komen van dezelfde 'lopende band' en dan worden ze getest op speling.
Dit betekent dus dat C4 niks meer waard is dan C3 of C2

Hier de betekenissen van lagers:
C1 heeft echt bijna geen speling <---- voor heeele lage toerentallen.
C2 heeft al een beetje speling.
C3 heeft al redelijk wat speling, deze kunnen tot ongeveer 16000 toeren aan.
C4 Gebruik je voor hoger dan 16000 toeren.




Bij een vastgelopen lager is de speling helemaal verdwenen door het uitzetten, en de kogels worden ingeklemd dus je lager kan NIET meer draaien

C4 lagers op een cilinder die minder dan 16000 toeren draait is overdreven, door dat hij niet genoeg toeren draait blijft er speling over in het lager. Hierdoor word je hele aandrijfstang de hele tijd een klein beetje op en neer geslagen en dit is dus niet gezond voor alles.

De C staat dus enkel voor de spelings norm en heeft verder niks met de kwaliteit van het lager te maken. Wij adviseren de SKF of FAG lagers als je een kwaliteits lager wilt hebben.
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees »

ik vraag me af wat het verschil is tussen
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z

wat ik begrijp is G84 het soort vet wat erin zit, c3 is de speling wat 2RDD is snap ik niet

en bij de skf wat die 2Z betekent snap ik ook niet, bovendien staat daar helemaal geen C waarde bij.

overigens moeten de lagers in een draaibankje komen, max 3500rpm

de skf komt uit italie, de ors komt uit Turkije
de skf heeft metalen zijkanten, de ors heeft kunststof zijkanten

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Robert
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-10-2009 14:58

Bericht door Robert »

prutser2009 schreef:ik vraag me af wat het verschil is tussen
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z

wat ik begrijp is G84 het soort vet wat erin zit, c3 is de speling wat 2RDD is snap ik niet

en bij de skf wat die 2Z betekent snap ik ook niet, bovendien staat daar helemaal geen C waarde bij.

overigens moeten de lagers in een draaibankje komen, max 3500rpm

de skf komt uit italie, de ors komt uit Turkije
de skf heeft metalen zijkanten, de ors heeft kunststof zijkanten

Mark
Hahaha Mark dacht dat ik wat gevonden had op stoomgroep holland maar volgens mij had jij dat berichtje geschreven of zit ik nu fout.

http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?p=6821
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
nou de verschill:
2RDD of 2UU deze heft 2x pakkingen Kunststof+metal met dichtlip
2Z of ZZ 2x pakking metal .
Z 1x pakking metal
see: http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... ink=1_1_16

de tourentallen is niet allen de kriterikum (NL??) bij een C4 lager ook de temperatuur moet jij in anmerking nemen.
een korte omschrijving van Cx:
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=de
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees »

Robert schreef:
prutser2009 schreef:ik vraag me af wat het verschil is tussen
ors 6203 2RDD C3 G84 en
de skf 6203-2Z

wat ik begrijp is G84 het soort vet wat erin zit, c3 is de speling wat 2RDD is snap ik niet

en bij de skf wat die 2Z betekent snap ik ook niet, bovendien staat daar helemaal geen C waarde bij.

overigens moeten de lagers in een draaibankje komen, max 3500rpm

de skf komt uit italie, de ors komt uit Turkije
de skf heeft metalen zijkanten, de ors heeft kunststof zijkanten

Mark
Hahaha Mark dacht dat ik wat gevonden had op stoomgroep holland maar volgens mij had jij dat berichtje geschreven of zit ik nu fout.

http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?p=6821
ja klopt daar zit ik ook :-)
en toch krijg je dan van verschillende kanten weer vershillende uitleggen.

mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
bikemaster
Berichten: 207
Lid geworden op: 18-05-2011 13:21

Bericht door bikemaster »

Robert schreef:Uitleg C-lagers
Je leest vaak over C3 en C4 lagers, dit is gewoon de hoeveelheid speling die in het lager zit.
Let op: C1, C2, C3 en C4 lagers worden niet gericht gemaakt.
Ze komen van dezelfde 'lopende band' en dan worden ze getest op speling.
Dit betekent dus dat C4 niks meer waard is dan C3 of C2

Hier de betekenissen van lagers:
C1 heeft echt bijna geen speling <---- voor heeele lage toerentallen.
C2 heeft al een beetje speling.
C3 heeft al redelijk wat speling, deze kunnen tot ongeveer 16000 toeren aan.
C4 Gebruik je voor hoger dan 16000 toeren.




Bij een vastgelopen lager is de speling helemaal verdwenen door het uitzetten, en de kogels worden ingeklemd dus je lager kan NIET meer draaien

C4 lagers op een cilinder die minder dan 16000 toeren draait is overdreven, door dat hij niet genoeg toeren draait blijft er speling over in het lager. Hierdoor word je hele aandrijfstang de hele tijd een klein beetje op en neer geslagen en dit is dus niet gezond voor alles.

De C staat dus enkel voor de spelings norm en heeft verder niks met de kwaliteit van het lager te maken. Wij adviseren de SKF of FAG lagers als je een kwaliteits lager wilt hebben.
leuk topic kwam ik tegen, lagers zijn duur dus ik heb me er ook wel eens in verdiept als ik dit zo lees kan ik rustig een C3 lager monteren.

dat scheelt weer een paar knaken :D

http://www.neita.nl/winkel/lagerskogopen.html
Met een hamer past alles /tand
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten