Historische voorgangers van de Spartamet
Historische voorgangers van de Spartamet
Zowat alle motorfabrikanten zijn als Fiets met hulpmotor begonnen
land van herkomst: Duitsland
Megola 640 cc racer / 30k
Motorblok / 5k
De jaren twintig waren de interessantste periode in de ontwikkeling van het motorvoertuig en dat gold ook voor motoren. Het accent lag op technologische vernieuwing want marketing en rentabiliteit maakten toen nog niet de dienst uit. Een van de merkwaardigste technische hersenspinsels staat op naam van een zekere ingenieur Fritz Cockerel, die tussen 1921 en 1925 een motorfiets uitbracht waarbij de motor in het voorwiel was gebouwd. Dit was de Megola waarvan zo'n 2000 exemplaren werden verkocht.
De vijfcilinder stermotor zat in een carter dat als wielnaaf dienst deed. Het voorwiel draaide zes maal langzamer dan de krukas dankzij een epicyclisch vertragingsmechanisme. De motor had een open uitlaat en een enkele carburateur zonder vlotter, beschermd door een lange vernikkelde buis (zie foto). Het geheel werd gevoed door een benzinetank in het frame en een kleine reservetank op de rechter vorkpoot. Bij het smeersysteem liep olie onbelemmerd door de motor heen. Op de vork zat een oliereservoir met een spuit voor het geval er behoefte was aan een extra scheutje.
De motor had geen koppeling en de Megola moest dus worden aangeduwd. Daarentegen waren de cilinders demonteerbaar zonder het wiel uit elkaar te halen en ook het speciale openluchtfilter kon worden vervangen zonder het voorwiel te demonteren. Het originele rijwielgedeelte had een zelfdragend frame, voorvering met bladveren en bij de toeruitvoering een comfortabel schotelzadel dat in het frame was opgenomen. Dit gold ook voor de cantilever achterophanging. Als racer was de Megola goed voor 140 km/u en de top voor de toeruitvoering was 120 km/u. Dankzij een laag zwaartepunt was de Megola een stabiele machine die echter moeilijk manoeuvreerbaar was.
Spec's: Roterende 4-takt, 5 cilinders in het voorwiel, zijkleppen, magneetontsteking, 640 cc (52 x 60 mm), 14 pk bij 5000 tpm, voorwiel aangedreven, carburateurs zonder vlotter rechts van het wiel, magneetontsteking links van het wiel, geen versnellingsbak, zelfdragend plaatstalen frame, voorvering met bottom link en bladveren, 2 trommelremmen achter, tankinhoud 14,7 liter onder de carosserie en reservetank op de vork, voeding met pomp, topsnelheid 143 km/u.
Met de afgebeelde Megola racer werd in 1923 in Berlijn een snelheid behaald van 143 km/u.
de echte voorloper van de spartamet jongens hier is het me begonnen
land van herkomst: Duitsland
Megola 640 cc racer / 30k
Motorblok / 5k
De jaren twintig waren de interessantste periode in de ontwikkeling van het motorvoertuig en dat gold ook voor motoren. Het accent lag op technologische vernieuwing want marketing en rentabiliteit maakten toen nog niet de dienst uit. Een van de merkwaardigste technische hersenspinsels staat op naam van een zekere ingenieur Fritz Cockerel, die tussen 1921 en 1925 een motorfiets uitbracht waarbij de motor in het voorwiel was gebouwd. Dit was de Megola waarvan zo'n 2000 exemplaren werden verkocht.
De vijfcilinder stermotor zat in een carter dat als wielnaaf dienst deed. Het voorwiel draaide zes maal langzamer dan de krukas dankzij een epicyclisch vertragingsmechanisme. De motor had een open uitlaat en een enkele carburateur zonder vlotter, beschermd door een lange vernikkelde buis (zie foto). Het geheel werd gevoed door een benzinetank in het frame en een kleine reservetank op de rechter vorkpoot. Bij het smeersysteem liep olie onbelemmerd door de motor heen. Op de vork zat een oliereservoir met een spuit voor het geval er behoefte was aan een extra scheutje.
De motor had geen koppeling en de Megola moest dus worden aangeduwd. Daarentegen waren de cilinders demonteerbaar zonder het wiel uit elkaar te halen en ook het speciale openluchtfilter kon worden vervangen zonder het voorwiel te demonteren. Het originele rijwielgedeelte had een zelfdragend frame, voorvering met bladveren en bij de toeruitvoering een comfortabel schotelzadel dat in het frame was opgenomen. Dit gold ook voor de cantilever achterophanging. Als racer was de Megola goed voor 140 km/u en de top voor de toeruitvoering was 120 km/u. Dankzij een laag zwaartepunt was de Megola een stabiele machine die echter moeilijk manoeuvreerbaar was.
Spec's: Roterende 4-takt, 5 cilinders in het voorwiel, zijkleppen, magneetontsteking, 640 cc (52 x 60 mm), 14 pk bij 5000 tpm, voorwiel aangedreven, carburateurs zonder vlotter rechts van het wiel, magneetontsteking links van het wiel, geen versnellingsbak, zelfdragend plaatstalen frame, voorvering met bottom link en bladveren, 2 trommelremmen achter, tankinhoud 14,7 liter onder de carosserie en reservetank op de vork, voeding met pomp, topsnelheid 143 km/u.
Met de afgebeelde Megola racer werd in 1923 in Berlijn een snelheid behaald van 143 km/u.
de echte voorloper van de spartamet jongens hier is het me begonnen
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 09-06-2009 23:07
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten