Sparta houd er mee op

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

NiekOlthuus

Bericht door NiekOlthuus »

Nou ik ben weer thuis, in het begin liep hij gewoon prima. Heb heletijd beetje half gas gereden, paar ik keer vol gas. rBacht ondertussen ook een paar kranten rond, dus hij moest ook een aantal keer optrekken.
Maar na een tijdje begon hij steeds meer een rammelend geluid te maken en verloor hij trekkracht, en wanneer ik het gas terug deed sloeg hij ook ongeveer gelijk af.
Na een stukje gefietst te hebben, maar weer eens geprobeerd en hij liep weer beter. Toch maar doorgefietst, thuis weer aangeslingerd, en hij liep redelijk maar niet zoals helemaal in het begin toen ik van huis weg reed.

Iemand een vermoeden waar het probleem zit?
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Je spoel te dicht tegen t vliegwiel misschien?

Borgveertjes op de zuigerpen er goed op gedaan?

Je had er toch wel olie ingedaan?

Keerring achter t vliegwiel met Hoge temperatuursvet gemonteerd?

Verder kan het natuurlijk vanalles zijn... Dat is moeilijk waar te nemen vanaf deze afstand...

Succes ermee
NiekOlthuus

Heb er olie in gedaan, maar geen hogetemperatuurs vet bij de keering, was volgens de brommerboer niet nodig.

Dus wel?:O
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Nodig, nodig..

Tis beslist niet bevorderlijk voor zowel de keerring als je krukas... Of heb je er wel wat olie aan gedaan? Want ie houd niet van droge lippen...
Je weet niet hoe snel n keerring kapot is als ie droog gemonteerd wordt, en je hebt binnen no-time een groef in je krukas 'gefreesd' met n droge keerring...

Stop nou 's (allemaal, niet allleen jij) te luisteren naar "adviezen" van fietsenmakers en/of brommerboeren...
NiekOlthuus

Snert met bietjes,

Nou ik heb er alleen maar mengsmering overheen gedaan, en toen er met beleid overheen geschoven.

Maarja dat is dus hoogstwaarschijnlijk de oorzaak en dat wordt dus weer een nieuwe keerring:S?
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

NiekOlthuus schreef:Snert met bietjes,

Nou ik heb er alleen maar mengsmering overheen gedaan, en toen er met beleid overheen geschoven.

Maarja dat is dus hoogstwaarschijnlijk de oorzaak en dat wordt dus weer een nieuwe keerring:S?
Niet gelijk t ergste denken nu hoor!

Misschien is het wel iets heel anders!?
Want je hoorde toch vreemde geluiden? Zoek daar eerst de oorzaak.
De keerring zal dat geluid niet maken.
Het was idd wel beter geweest om er vet in te doen, maar tweetakt olie is beter dan niks in ieder geval!
NiekOlthuus

Nou ik ga van de week het blok er maar weer onderuit draaien.

Maar ik ben niet een grote vakman met blokjes, ik vond het al geweldig dat hij weer liep!:D

Maar wat kan ik het beste doen, gewoon eerst weer ff splitsen en kijken of daar wat te zien valt??

En dan gelijk maar ff dat vet er op smeren?

gr
Ruud

Bericht door Ruud »

Alleen heb ik het gevoel dat hij rammelt in het blok, meer als dat hij gedaan heeft.
En het komt niet uit de cilinder.
Wat saxonetje al aanhaalde kijk eerst eens (voor je het blok gaat splitsen) of je spoel niet te dicht op je vliegwiel zit.

Mogelijk in het vliegwiel dat de magneetjes zijn los gekomen of speling op het vliegwiel.

Succes.
MVG Ruud
NiekOlthuus

Dan zou het idd weleens heel goed de spoel kunnen zjn, want ik heb hem er eigenlijk maar zo opgedraaid. En als ik dit lees:

http://www.spartamet.net/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=69

Hij stonk trouwens ook naar iets dat verbrandde onder het rijden, dus laat ik daar maar eens even naar kijken.
NiekOlthuus

Maar hij moet dus op 0,4mm afstand van de spoel, heeft er iemand een alternatief voor voelermaatjes??
Plaats reactie