Ratelen/Rammelen.
Ratelen/Rammelen.
Ratelen/Rammelen.
Heb weer eens een vraagje,
Mijn eigen Metje rammelt/ratelt, als ik mijn gas loslaat, over hobbels ga, niet hoeft te trekken, met wind in de rug en een helling af ga.
Kortom, zo gauw die maar iets moet trekken of tegenwind heeft is het weg.
Zelf dacht ik aan de vrijlooppallen of eigenlijk aan de palveer hij hapt of bokt niet bij het weg rijden.
Gelijk maar wat info gezocht !!mits dit het is!!
http://spartametforum.nl/rammelen-d ... el-t7.html
http://www.hilfsmotor.eu/forum/Saxonett ... 7/post/-1/
http://www.hilfsmotor.eu/wiki/Sperrklinken/
Die veer zal in dat (borg)gaatje moeten denk ik zo.
Nu wilde ik dat doen door:
Eerst het freewheel te verwijderen.
Dan de conus losdraaien.
Vervolgens de naafhuls verwijderen
Pallen verwijderen/vernieuwen
Veer losmaken/vernieuwen.
Dan het weer inbouwen van de naafhuls die over de vrijlooppallen moet dit wil wel eens niet zo makkelijk gaan.
Zag een leuke oplossing daarvoor HIER te zien onderaan de pagina.
Dit alles als het de vrijlooppallen of veer de schuldigen zijn of zou het wat anders zijn???
Heb weer eens een vraagje,
Mijn eigen Metje rammelt/ratelt, als ik mijn gas loslaat, over hobbels ga, niet hoeft te trekken, met wind in de rug en een helling af ga.
Kortom, zo gauw die maar iets moet trekken of tegenwind heeft is het weg.
Zelf dacht ik aan de vrijlooppallen of eigenlijk aan de palveer hij hapt of bokt niet bij het weg rijden.
Gelijk maar wat info gezocht !!mits dit het is!!
http://spartametforum.nl/rammelen-d ... el-t7.html
http://www.hilfsmotor.eu/forum/Saxonett ... 7/post/-1/
http://www.hilfsmotor.eu/wiki/Sperrklinken/
Die veer zal in dat (borg)gaatje moeten denk ik zo.
Nu wilde ik dat doen door:
Eerst het freewheel te verwijderen.
Dan de conus losdraaien.
Vervolgens de naafhuls verwijderen
Pallen verwijderen/vernieuwen
Veer losmaken/vernieuwen.
Dan het weer inbouwen van de naafhuls die over de vrijlooppallen moet dit wil wel eens niet zo makkelijk gaan.
Zag een leuke oplossing daarvoor HIER te zien onderaan de pagina.
Dit alles als het de vrijlooppallen of veer de schuldigen zijn of zou het wat anders zijn???
Laatst gewijzigd door Ruud op 06-10-2020 00:54, 4 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
je kunt het op die manier proberen, met een oude rolmaat en daar 4 van die stukken afknippen, het blijft een enorm gepriegel, ik heb ook ooit wel eens iemand horen vertellen dat hij het blok op de trekstart kant legt en dan de gehele as eruit haalt en dat zo de ringen blijven liggen, het blijft lastig.
Misschien dat Ko aan kan geven wat hij het meeste doet.
Happen kan twee dingen betekenen (als iemand meer ideeen heeft moet hij/zij het maar zeggen) of een koppeling die niet naar behoren werkt, of vrijlooppallen die happen, het laatste is meestal het geval, het probleem is dat je zult moeten kijken om te weten wat het is.
Mark
Misschien dat Ko aan kan geven wat hij het meeste doet.
Happen kan twee dingen betekenen (als iemand meer ideeen heeft moet hij/zij het maar zeggen) of een koppeling die niet naar behoren werkt, of vrijlooppallen die happen, het laatste is meestal het geval, het probleem is dat je zult moeten kijken om te weten wat het is.
Mark
Hoi Mark,prutser2009 schreef:Happen kan twee dingen betekenen (als iemand meer ideeen heeft moet hij/zij het maar zeggen) of een koppeling die niet naar behoren werkt, of vrijlooppallen die happen, het laatste is meestal het geval
Mark
hij hapt niet maar rammelt/ratelt, als ik mijn gas loslaat, over hobbels ga, niet hoeft te trekken, met wind in de rug en een helling af ga.
Kortom, zo gauw die maar iets moet trekken of tegenwind heeft is het ratelen/rammelen weg.
Komt dit effect van de koppeling of van het vrijloop gebeuren.
MVG Ruud
Klopt helemaal.saxoNetje schreef:Happen doet ie niet toch?
Snap het dan, wil het blok niet splitsen (GEINTJE)saxoNetje schreef:Rammelen en/of ratelen bij gas los en als de motor niet moet werken, zou ik niet snel in de vrijlooppallen zoeken.
Eerder in lagers of de zuiger.
Zuigerpenlager of het big-end kan klapper-geluiden geven als de belasting veranderd.
Zuigers kunnen dit ook doen, ik heb er hier eentje die heeft een 'ton'-vorm: met de micrometer lijkt 't net een mini wisky-vat!
In het midden is de zuiger nog bijna aan de goede maat, onderin en boven zijn enkele honderden weggesleten.
Dat komt trouwens waarschijnlijk ook door het zuigerpen-lager wat te 'strak' was. De zuigerpen is ook in de zuiger gaan draaien, ipv op t lager.
Snap het helemaal.saxoNetje schreef:In de aandrijftrein kan het ook nog zitten. Met speling op lagers, als ie dan moet werken 'klimmen' de tandwielen in elkaar naar 1 kant, als dan de druk vermindert, vallen ze steeds ietwat terug, en klimmen weer. Klapper klapper dus.
Weet niet hoe ik dit iets 'beeldender' uit moet leggen?
Ga ik straks ff nakijken.saxoNetje schreef:Of wat ook nog kan: je vliegwiel? Loszittend hart.
Heb dit verschijnsel bij mijn eerdere 2 oude Metjes ook al gehad.
Nu die van moeders weer als een zonnetje loopt en super stil is ga je eigen er aan ergeren.
Nu dacht ik als de vrijlooppallen niet echt goed aanliggen je dit effect ook zou kunnen krijgen.
Heb van Fenhtjer een moment sleutel en freewheel loshaler net binnen en moet ik het gelijk gaan gebruiken. :cry:
MVG Ruud
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
Tja een 'normaal'rammelen doen ze allemaal, zeker als ze wat ouder zijn, wat ook wel eens een rammel kan veroorzaken is de fietsketting die tegen de kettingkast klappert, dan zoek je je een bult waar het aan ligt en krijgt het blokje ten onrechte de schuld.
Maar zoals ik het nu hoor, zit er misschien wat te veel speling, maar dat kan ook op vele plekken zitten waaronder de koppeling (is bij mijm eigen spartamet zelf waarschijnlijk ook het geval), maar ook de andere lagers en zuiger zoals saxoNetje al opmerkte, of de bevestiging van de uitlaat aan het frame met trilrubber.
Mark
Maar zoals ik het nu hoor, zit er misschien wat te veel speling, maar dat kan ook op vele plekken zitten waaronder de koppeling (is bij mijm eigen spartamet zelf waarschijnlijk ook het geval), maar ook de andere lagers en zuiger zoals saxoNetje al opmerkte, of de bevestiging van de uitlaat aan het frame met trilrubber.
Mark
Hoi,
bedankt weer voor de tips allemaal.
Nieuwe uitlaat en uuhh... rammelrubber vernieuwt.
En ja ik weet het ook nog een nieuwe achterband, anders zal ik er een keer gras in moeten doen. 8)
Gelijk Ome Ko zijn tip toegepast, plastik boterhamzakje gebruikt geen last van de benzine ;-)
De herrie is wel minder geworden maar nog niet helemaal naar mijn zin.
Zal in ieder geval voor de zekerheid ff het batterijtje uit mijn gehoorapparaat halen. :idea:
bedankt weer voor de tips allemaal.
Doe niet anders met mijn voet :lol:saxoNetje schreef:Daar zegt Mark zowat: Hou je voet s tegen de uitlaatpijp -niet met je goeie schoenen;) onder t rijden, en kijk (luister) of t minder wordt?
Want van n afstand kunnen we geen zekere diagnose stellen natuurlijk.
Die Kl*@terubbertjes kunnen ook goed.... Klapperen.
Nieuwe uitlaat en uuhh... rammelrubber vernieuwt.
En ja ik weet het ook nog een nieuwe achterband, anders zal ik er een keer gras in moeten doen. 8)
Gelijk Ome Ko zijn tip toegepast, plastik boterhamzakje gebruikt geen last van de benzine ;-)
De herrie is wel minder geworden maar nog niet helemaal naar mijn zin.
Zal in ieder geval voor de zekerheid ff het batterijtje uit mijn gehoorapparaat halen. :idea:
Laatst gewijzigd door Ruud op 06-10-2020 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Die Ruud! :lol: Je maakt er weer een mooie reportage van!Ruud schreef:Hoi,
bedankt weer voor de tips allemaal.
De herrie is wel minder geworden maar nog niet helemaal naar mijn zin.
Zal in ieder geval voor de zekerheid ff het batterijtje uit mijn gehoorapparaat halen. :idea:
Waarschijnlijk komt het UIT het blok.
Maar al die bij-rammeltjes kunnen behoorlijk veel extra herrie maken, ik zie nog wel wat: die jasbeschermers, ook beruchte herriemakers. En zo zal je nog 't 1 en ander kunnen vinden.
Maar inderdaad, je oren dicht, of je batterijen uit je apparaat kan ook :twisted:
Was ik nog vergeten, welke ik nooit lees bij de rammeltjes is de CDI ondanks dat er een (aandruk)rubbertje op het deksel aanwezig is!!saxoNetje schreef: Maar al die bij-rammeltjes kunnen behoorlijk veel extra herrie maken, ik zie nog wel wat: die jasbeschermers, ook beruchte herriemakers. En zo zal je nog 't 1 en ander kunnen vinden.
:twisted:
P.S.
Je bent er weer vroeg bij 8)
MVG Ruud
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten