Ratelen/Rammelen.
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
Wat je bij deze ziet
is het vervroegen van het ontstekingstijdstip bij een hogere snelheid, want als je spartamet sneller gaat dan moet voor het mooie het ontstekingstijdstip vroeger worden, als je een rode cdi hebt en je kunt daar de toerenbegrenzing uitzetten door de potmeter te verdraaien dan werkt dat ook.
Tot nu toe heb ik geen probleem ondervonden met de ontsteking van bazz die geen vervroeging heeft.
Mark
is het vervroegen van het ontstekingstijdstip bij een hogere snelheid, want als je spartamet sneller gaat dan moet voor het mooie het ontstekingstijdstip vroeger worden, als je een rode cdi hebt en je kunt daar de toerenbegrenzing uitzetten door de potmeter te verdraaien dan werkt dat ook.
Tot nu toe heb ik geen probleem ondervonden met de ontsteking van bazz die geen vervroeging heeft.
Mark
Bedankt weer voor de adviezen,
En daar zaten ook een paar hele jonge blokjes tussen!
Ik weet eigenlijk niet hoe nauwkeurig Sachs ze maakt.. [/quote]
Heb wel geprobeerd het geluid op te nemen, echter je zult het niet horen was niet om aan te horen ;-) vandaar niks te horen, misschien t.z.t. wel te zien ;-)
Vernieuw de lagers van de aandrijfas, krukas en de keerringen
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... t=Klappern en
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... A&start=20 vandaan.
De andere foto�s zijn van moeders metje.
http://spartametforum.nl/effecten-s ... 27-45.html
Overigens voelde bij koude motor een heeeel klein beetje speling als ik aan het vliegwiel kwam wat iets meer was als die warm was.
Kon niet opmaken of dit het vliegwiel (loszittend hart) of de as was, vandaar het vliegwiel voor de zekerheid verwisselt, wat geen verbetering was, speling dus op het krukaslager.
Vliegwiel verwisselt.
De alternatieve tegenhouder.
Doe het niet zo meer (met de home made tegenhouder).
Het geluid is ook gruizig of te wel een zieke stofzuiger.saxoNetje schreef:De naaldlagers op de aandrijfas+tandwielen zullen niet snel een tikkend geluid geven, dat is meer een 'gruizig',
zagend geluid, als van een oude Engelse bus, of een zieke stofzuiger.
Begrijp je dan wat ik bedoel?
Scherp tikken doet die als ik boven de 31.5 Km kom, maar dat doet de andere met ook bij 30 Km geen probleem mee.Tikkende geluiden komen meestal uit zuigers, de kogellagers aan de krukas en/of van de drijfstanglagers.
Het is mij helemaal duidelijk.Het grote drijfstang-lager is IDD het Big-End, de kleine aan de zuiger is dan het Small-End, ook wel het Pistonpen-lager genoemd.
Zuigerpenlager mag van mij ook. (om de verwarring even nog groter te maken)
Kan ik pas zien als die open is.Zuigers kan je goed opmeten, ik heb hier ook een blok open dat tikte, die heeft een zuiger die 2 honderste op het laagste punt kleiner is dan middenin.
Beetje ton-vormig dus.
En een blauw verkleurde pistonpen, waarschijnlijk iets te heet geweest, en te strak gaan zitten, dan gaat de zuiger wringen, en wil slechter kantelen.
Nu heb ik de laatste tijd aardig wat big-ends getest, daar waren er maar twee van waar ik niks op voel...En een minimale Big-End speling, ik schat 1 honderste.
Het ligt een beetje aan het geluid, want dat is van een zuiger weer net iets anders dan van een Big-end..
Big-ends 'kloppen', Small-ends met een hogere toon, en zuigers kletteren, tja, hoe moet je dat omschrijven...
Ik neig in dit geval zelf naar de zuiger als oorzaak. we zullen zien (horen)
En daar zaten ook een paar hele jonge blokjes tussen!
Ik weet eigenlijk niet hoe nauwkeurig Sachs ze maakt.. [/quote]
Heb wel geprobeerd het geluid op te nemen, echter je zult het niet horen was niet om aan te horen ;-) vandaar niks te horen, misschien t.z.t. wel te zien ;-)
Als die open is is er misschien wat meer te zien, echter de krukas vernieuwen zie ik ff niet zitten $$$$$.Het is voor een leek erg slecht te constateren wanneer een Big-End niet meer goed is.
Dat is een kunstje dat ietwat moeilijk aan te leren is.
Krukjes/blokjes die als goed verkocht werden daar voelde ik toch wel behoorlijke speling op.
Krukas vervangen met een nieuwe is prijzig...
Maar het small end lager vernieuwen is natuurlijk goed te doen, net als de kogellagers en de zuiger.
Vernieuw de lagers van de aandrijfas, krukas en de keerringen
De onderste 4 foto�s (met de witte achtergrond) heb ik een beetje bewerkt en hierZijn daar eigenlijk fotos bij van jou eigen blokje, Ruud?
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... t=Klappern en
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... A&start=20 vandaan.
De andere foto�s zijn van moeders metje.
http://spartametforum.nl/effecten-s ... 27-45.html
Zou het niet weten deze is een 2e hands.Wat dus ook nog een bron van tikkende ergernis kan zijn:
Misschien zit er wel een replica-zuiger in?
Dat is lullig en kostbaar, zit in ��n van die blokjes geen goede zuiger? en heb je misschien een goede uuhhh�krukas over voor niet teveel. (LOL).Nu heb ik net een spiksplinternieuwe Sukoki zuiger waarvan het prachtig gele doosje, plus de zuiger zelf zegt een D te zijn:
die is dus 0,03 mm (drie honderste) kleiner dan mijn oude C zuiger....
Onze Duitse vrienden hadden al gewaarschuwd dat de Sukoki wat klein van maat was, dus ik had een D ipv C gekocht.
De zuiger die ik hier heb, is zelfs nog kleiner van diameter dan de hele hele ouwe B zuiger die ik hier heb.
En als ik de pistonpen veertjes bekijk, weet ik niet of ik die wel wil gebruiken; het lijken wel verbogen paperclips, ze zijn ook niet vlak.
Zou t niet raar vinden als die het 9ook al) erg ondiepe groefje uitspringen, onder het rijden natuurlijk...
Misschien toch maar 1 blokje reviseren ipv 3, maar dan met een 'echte' zuiger?
Overigens voelde bij koude motor een heeeel klein beetje speling als ik aan het vliegwiel kwam wat iets meer was als die warm was.
Kon niet opmaken of dit het vliegwiel (loszittend hart) of de as was, vandaar het vliegwiel voor de zekerheid verwisselt, wat geen verbetering was, speling dus op het krukaslager.
Vliegwiel verwisselt.
De alternatieve tegenhouder.
Doe het niet zo meer (met de home made tegenhouder).
Laatst gewijzigd door Ruud op 05-10-2020 22:43, 8 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Moin ,
zal ik maar van deze Links uit de duitse foras verzoeken een samevatting te maken.
De "normale" rammelen zijn op deze pagina
http://www.hilfsmotor.eu/wiki/Laermquellen/
ik denk het zijn geen probleeme deze te lezen.
Maar de ander Link met Titel "klappern" en "Saxonette-Klapperette".
De Autor (geen knutselaar) schrijv dat het "klappern" van het lager aan da koppeling komt. de testmogelijkheit is een beetje omstandig.
de folgende
"klapper" Mogelijkheit zal van de koppelingsegmenten komen. deze koppelingsegmenten zijn in de krukas geplaatst en als deze speel hebben
zal "klappern" mogelijkheid zijn.
Ja dit Probleem word over 10 paginas omschreven en NIET opgeloost.....
zal ik maar van deze Links uit de duitse foras verzoeken een samevatting te maken.
De "normale" rammelen zijn op deze pagina
http://www.hilfsmotor.eu/wiki/Laermquellen/
ik denk het zijn geen probleeme deze te lezen.
Maar de ander Link met Titel "klappern" en "Saxonette-Klapperette".
De Autor (geen knutselaar) schrijv dat het "klappern" van het lager aan da koppeling komt. de testmogelijkheit is een beetje omstandig.
de folgende
"klapper" Mogelijkheit zal van de koppelingsegmenten komen. deze koppelingsegmenten zijn in de krukas geplaatst en als deze speel hebben
zal "klappern" mogelijkheid zijn.
Ja dit Probleem word over 10 paginas omschreven en NIET opgeloost.....
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Hoi,saxoNetje schreef:Zolang de koppeling aangrijpt, zie ik geen mogelijkheid dat die zal klapperen? In vrijloop OK, maar onder het rijden? Naa...
weer bedankt voor de reactie's.
@Fehntjer
Ja dit Probleem word over 10 paginas omschreven en NIET opgelost.....
bedankt voor het samenvatten had zoiets er ook al uitgehaald maar wist het niet zeker.
@Saxonetje
Het rammelt juist in de vrijloop of wind in de rug zolang die niet echt moet trekken rammelt het.
Vandaar wat Fehntjer schrijft ook wel een mogelijkheid zou kunnen zijn maar ze daar op dat forum ook niet echt de oplossing hebben. :cry:
We kunnen zo wel door blijven gaan maar er zijn zoveel mogelijke daders.
Heb het idee dat het blokje al de nodige Km heeft gelopen bij de vorige eigenaar(s)
Zou normaal gesproken het blokje al uit elkaar gehaald hebben maar het heeft ook nogal wat pluspunten.
Een keer trekken en het loopt, het trekt als een tierelier, snelheid is super goed (dik boven de 30 echte Km),
het benzine verbruik is bij een volle tank 140 Km voordat ik naar de reserve stand moet omschakelen en geen spat olieverbruik.
Vandaar het oeverloze gel.... uuhh...geleuter wel of niet splitsen :wink:
Zal t.z.t. wel de lagers van de aandrijfas allemaal vernieuwen.
Het eventuele resultaat laat ik in dit topic wel weten.
MVG Ruud
Heeft ook wel zijn voordelen als het rammelt een bel is echt niet meer nodig. 8)saxoNetje schreef:Zolang t loopt: lekker laten lopen (en rammelen)
Met een Metje is t gewoon frustrerend als je weer een tijd met truttesnelheid langs de fietsers moet...
Laatst gewijzigd door Ruud op 30-10-2019 00:34, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 03-06-2009 08:00
Speling op je bigendlager kan je op de navolgende manier controleren:
Neem je drijfstan in de vuist van je ene hand en laat je krukas nu vrij naar beneden bungelen.
Geef met de vuist van je andere hand een klap op de vuist die de drijfstang vasthoud.
Speling in je bigendlager zal zich uiten door een donkere klop.
Geen speling-geen klop...
Neem je drijfstan in de vuist van je ene hand en laat je krukas nu vrij naar beneden bungelen.
Geef met de vuist van je andere hand een klap op de vuist die de drijfstang vasthoud.
Speling in je bigendlager zal zich uiten door een donkere klop.
Geen speling-geen klop...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten