Accu E-Start

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Wrackhoudt
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-04-2010 21:45

Accu E-Start

Bericht door Wrackhoudt »

Bij het starten slaat de bendix (tandwieltje op de startas) dat bij het starten in de tandkrans van het vliegwiel valt door.
De motor start niet omdat de bendix niet in de tandkrans op het vliegwiel ingrijpt.

Klemspanning is 13.6 Volt.
Bij het starten met een andere accu (1 jaar oud) klemspanning ook 13,6 Volt , start de motor direct.
Oude accu is een geel pakket verder geen gegevens gevonden
De 1 jaar oude accu is een orgineel wit pakket van Brittijn van 12 Volt , 1,3 Ah.

De vraag is, waarom start de motor wel bij de orginele accu en niet bij de andere bij gelijke klemspanning van 13,6 Volt.?
Is er verschil in amp�rage. Is dit te meten en hoe doe je dat?
Van elektra heb ik niet zo veel verstand.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
is de klemspanning aan de oude accu gemeten bij het starten?
en de klemspanning bij starten met de goede accu?
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Wrackhoudt
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-04-2010 21:45

Accu E-Start Klemspanning

Bericht door Wrackhoudt »

Met de orginele Brittijn/Sachs-accu heb ik het Metje diverse keren gestart ,omdat ik verbaasd was dat deze gelijk aansloeg.
Daarna heb ik de, bij het Metje behorende , orginele gele accu nogmaals aangesloten .
Resultaat weer"doorslaan".

Na deze pogingen heb ik de beide accu's los-dus niet aangesloten-gemeten en kwam ik uit op een gelijke klemspanning van 13,6 Volt.

De gelijke klemspanning van 13.6 Volt was denk ik puur toeval .

De orginele Brittijn/Sachs-accu stond al vier dagen aan de lader.
Daarom heb ik deze Brittijn /Sachs accu er bij genomen omdat ik zeker was dat deze vol was.

Alleen door meerdere keren starten met de Brittijn/Sachs accu , om aan te tonen dat het probleem misschien/waarschijnlijk aan de gele accu lag ,zakte de klemspanning -los gemeten - van de Brittijn/Sachs accu van 14,8 Volt naar 13,6 Volt.
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees »

het probleem is dat je een accu niet goed kan meten als hij niet belast wordt, een defecte accu met een nog aanwezige cappaciteit van 1mA zal vrijwel dezelfde spanning geven als die van een nieuwe accu met 30A, enkel als je hem belast dan zul je zien of een accu nog goed is.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Gast

Bericht door Gast »

De startinstallatie kan je testen met een normale auto-acculader.
Je zal zien dat de boel dan goed werkt.
Dus accu vervangen...
Wrackhoudt
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-04-2010 21:45

Testen accu E-start

Bericht door Wrackhoudt »

Nogmaals beide accu's getest.
Nu onder belasting.
Wat blijkt , orginele accu valt heel snel terug naar 9,3 Volt
De Britijn / Sachs accu valt niet verder terug dan 12,2 Volt
Conclusie ? De orginele accu verkeert in slechte conditie ?
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees »

Ja, ik durf zelfs te zeggen dat de ene accu die zover terugvalt gewoon een kapotte cel heeft, dat is dus einde verhaal voor die accu.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten