Vragen over vliegwiel?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
het eerst , het kijken geen Magnetjes uit. Wat daa kan zien zijn ijzerstukjes die binnen vliegwiel aan de Magnet zijn vastgelijmt.
der Ijzer kan met een Dremmel bijslijpen. borgen is niet of swaar mogelijk.

Afbeelding

dit rode zijn de ijzerstukjes en dit donkergrijse de Magnet
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Dank voor de prachtige foto fehntjer, dat maakt veel duidelijk.
Het naar buiten komen van de "magneetjes" komt dus eigenlijk doordat de lijmverbinding met de echte magneet verbroken is.
Is het afslijpen niet een tijdelijke oplossing, dus is er een kans dat de "yzers" later nog verder naar buiten komen?
Borgen zou misschien toch wel gaan met een spanstiftje door het dunne gedeelte van het "yzer".
mvg Arie
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
nou let op wat doe je dan met de onbalace? 1000 tot 6000 toeren zijn geen kinderspel............... groeten van je krukas
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Is er door de magneet en de yzers niet sowieso onbalans in het vliegwiel?
Als je van de yzers materiaal wegslypt krijg je ook onbalans toch?
Je zou ter compensatie in de tegenoverliggende kant van het vliegwiel ook twee spanstiftjes van gelijke grootte kunnen zetten?

Is die onbalans typisch een kwaal van Prufex vliegwielen of komt dit ook bij vliegwielen van motoplat voor?
Als ik er iets over vind op het forum is het altijd een Prufex.
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
idere vliegwiel is normal balanceerd.
Afbeelding Afbeelding
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
Pr�frex en Motoplat hebben het zelfde Probleem. Kijk maar op de herstell datum.bv. 04/91........ het zijn stokoude vliegwiels
Afbeelding Afbeelding
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Afbeelding

Ik heb uiteindelijk de stoute schoenen maar aangetrokken en een vliegwiel gerepareerd op de manier die Ruud voorstelde.
Allereerst het vliegwiel op een nauwkeurige weegschaal, eentje die op 0,1 gram nauwkeurig weegt, gewogen.
Daarna twee gaatjes 3 mm geboord door de "yzers" en twee spanstiftjes erin getikt.
Vervolgens wat er nog van de yzers c.q magneetjes uitstak netjes afgeslepen en daarna het vliegwiel weer gewogen.
Dit bleek 1,0 gram lichter te zijn geworden.
Dat kan wel kloppen, de spanstiftjes zijn hol en bovendien heb ik ook materiaal weggeslepen.
Om onbalans te voorkomen moest ik dus aan de tegenoverliggende kant ook 1,0 gram "weghalen".
Daarom heb ik aan de tegenoverliggende kant ook een gaatje geboord en hierin een stukje spanstift getikt zodat het vliegwiel nu 2,0 gram lichter is.
Inmiddels heb ik met dit vliegwiel zo'n 800 km gereden en de magneetjes blijven keurig op hun plek.
Zo krijgt dit afgeschreven vliegwiel toch weer een tweede leven.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Je hebt het vliegwiel netjes uitgebalanceerd dus geen enkel probleem.

en niks is leuker als defecte onderdelen weer een nieuw leven te geven. :lol:

De tijd dat de goede onderdelen makkelijk en goedkoop verkrijgbaar zijn begint steeds meer en meer achter ons te liggen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie