Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05-10-2014 11:17
door Vrotkees
Dit dacht ik ook. Is voor mij een reden om de boel er niet vanaf te slopen. Bedankt.
Je hebt Bob de Bouwer /ak
Je hebt Rob de Mauwert /soo
en je hebt Joop de sloper. /\

We Demonteren en monteren hier alleen aan metjes :wink:

en je demonteert de katalysator uitlaat alleen als er problemen mee zijn.
ze zijn moeilijk te krijgen en ze zijn pokkeduur.

http://spartametforum.nl/katalisato ... atalysator vervangen

Geplaatst: 05-10-2014 19:05
door fehntjer
Moin,
@Ko,,nee dit is niet een exhaust gas recyling?
dit is een naverbrander

Geplaatst: 06-10-2014 12:28
door Vrotkees
ok nu is het duidelijk.

Zo werkt het systeem van de EURO2 motoren.

de luchtpomp word aangedreven door de motor.
de luchtpomp pakt lucht bij het luchtfilterhuis en pompt deze in de uitlaat.

de extra lucht zorgt voor naverbranding van de uitlaatgassen.
Omdat de motor zo gruwelijk heet word is het noodzakelijk meer olie bij te mengen 1:50 i.p.v. 1:80

De luchtpomp pakt dus geen lucht van de trekkap.
Er worden geen uitlaatgassen teruggevoerd naar de motor.

Nu nog iemand die gaat experimenteren door de luchtpomp extra lucht in het luchtfilterhuis te laten blazen in plaats van de uitlaat.
En er een normale katalysator loze uitlaat onder te zetten :lol:

Geplaatst: 06-10-2014 19:23
door hoekie
Ik wil best de slangetjes omdraaien maar ben bang dat ik dan elke 100 km m'n luchtfilter moet vervangen :lol:
Overigens loopt ie erg lekker. Ik had eerst een onbegrensde cdi gekocht, maar daar liep hij beroerd mee (slecht optrekken en een top van 24).
Nu heb ik een blauw exemplaar uitgeboord en gaat hij rond de 30 (27 met wind tegen en 33 met wind mee).
Ik vind het mooi zo.

Geplaatst: 07-10-2014 01:58
door Vrotkees
als ie goed loopt lopen laten.

en niet vergeten 1:50 mengsmering te gebruiken bij de katalysator versie!

hogere bedrijfstemperatuur dus meer smering nodig.