Eerste metje!

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

De vorige eingenaar meende euro 98 met mengverhouding 1:90 te gebruiken
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

euro 98 heeft als voordeel dat er bijna geen alcohol inzit.
Daarom gebruik ik ook euro 98.

en ik smeer ook 1:85/90 met vol synthetische 2takt olie.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef:Ben je al lid van de Bond VOOR het vloeken :twisted:
Ik wordt direct lid!!
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Nog even nieuwe info: Motor is een 299 uit februari 1988.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

laat dat nou net 1 van de zeldzaamste serie motortjes zijn :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef:laat dat nou net 1 van de zeldzaamste serie motortjes zijn :lol:
meen je dat ?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Ik meen dat serieus.
de 299 serie is niet lang gebouwd en ze zijn vooral op de frames terecht gekomen die snel braken.

gebroken metjes werden destijds met motor en al in de schrotbak gegooid.
er is ook nog een serie 299 blokjes geweest waarvan er een gietfout was in de ontluchting de keerring aan de koppelingskant kantelde omdat ie zijn druk niet kwijt kon.
Die vlogen dus of de schrotbak in of belanden op de "als ik tijd heb repareer ik dat motortje wel" hoop bij de fietsenmaker.

de schroefdraad in deze blokjes is zwakker maar de cilinder is sterk.
een setje M5 en M6 helicoils kopen is wel een must voor deze blokjes.

Ik rij al jaren (12.000 km nu) met hetzelfde 299 blokje en vind het fijnste 1traps blokje om mee te rijden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
sjarel
Berichten: 440
Lid geworden op: 27-07-2016 17:59

Bericht door sjarel »

En hoe is mijn 299 blokje geworden :wink:
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef:Ik meen dat serieus.
de 299 serie is niet lang gebouwd en ze zijn vooral op de frames terecht gekomen die snel braken.

gebroken metjes werden destijds met motor en al in de schrotbak gegooid.
er is ook nog een serie 299 blokjes geweest waarvan er een gietfout was in de ontluchting de keerring aan de koppelingskant kantelde omdat ie zijn druk niet kwijt kon.
Die vlogen dus of de schrotbak in of belanden op de "als ik tijd heb repareer ik dat motortje wel" hoop bij de fietsenmaker.

de schroefdraad in deze blokjes is zwakker maar de cilinder is sterk.
een setje M5 en M6 helicoils kopen is wel een must voor deze blokjes.

Ik rij al jaren (12.000 km nu) met hetzelfde 299 blokje en vind het fijnste 1traps blokje om mee te rijden.
Oh, ik dacht altijd dat de 299 het meest voorkwam. Zo zie je maar weer denk je iets te weten ;)

Wat betreft die gietfout, waar kan ik dat aan zien?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hier zie je, in het achterdeel van het carter, het ontluchtingskanaal.

Afbeelding

Het kan zijn dat daar gietfouten in zitten die dat kanaal weer afsluiten.
Heb ik trouwens ook bij sommige 199 blokjes gezien!
Voorzichtig verwijderen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast