"Pruttelende'' olievuldop Spartamet

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Je kunt op 3 manieren de olie eruit halen.
Er zit in jouw type blokje maximaal 90 ml olie.

- met een spuit en slangetje de olie eruit te zuigen.
- aandrijfunit uitbouwen en de motor met cillinderkop naar beneden draaien zodat de olievulplug helemaal beneden is.
- motor helemaal openmaken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Ik ga morgen ff proberen de olie eruit te halen als ik tijd heb. Blokje omdraaien zodat vulplug naar beneden komt. Eruit zuigen met slangetje wil ik niet doen, wellicht blijft er wat emulsie hangen.

Ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Bericht door Prutser-2009 »

ok, voor de winter kun je nog wel eens van die goedkope motor/brommer hoezen kopen, dan staat het netjes droog ook al staat het buiten
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Donderdag met een vriend even het e.e.a. bekeken. Even wiel eruit gehaald, beetje eruit laten lopen.....

Wat een drap kwam eruit zeg. Er is echt ergens vocht bijgekomen, maar hoe is even de vraag.
Toen maar gelijk besloten het blok uit elkaar te halen met een goedwerkende waterpomptang als poelietrekker. Werkte nog best.

Zie resultaat: https://www.flickr.com/photos/116489736@N06/

O.a. ontluchtingsgat dicht met pakking. Wss ook te dik aangebracht.

Aantal vragen:

1. De zuiger is zwart. Is dit op te lossen met een nieuwe zuiger en veer?
2. Welke pakkingen worden aangeraden? Zag 2 verschillende Loctite pakkingen staan?

Ga tevens gelijk een aantal lagers vervangen, zodat het e.e.a. weer goed gaat functioneren.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Een waterpomptang.:shock:
Ooit aan gedacht dat het vliegwiel uitgebalanceerd is?

Op het forum staat hoe je een vliegwieltrekker zelf kunt maken van 2 plankdragers
je kunt ook de koppeling trekker van een puch gebruiken.
https://www.jmpbonderdelen.nl/tomos/uni ... -maxi.html

Nu je het blok toch open hebt kun je beter alles controleren.
aan het hoge hobby bob gehalte lijkt mij dat noodzakelijk.

https://spartamet.forum2go.nl/post37672.html#37672

Boodschappenlijstje
- Nieuwe keerringen halen bij de lokale aandrijftechniekboer
- Bruine scotchtbrite bij de lokale bouwmarkt
- curil (geen andere vloeibaar pakking merk gebruiken!)
https://www.jmpbonderdelen.nl/vloeibare ... -gram.html
Vloeibare pakking gaat er flinterdun op namelijk
- Nieuwe zuigerveer.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Top, dank voor je antwoord.

Het Bob gehalte valt mee trouwens. Ik snap dat je er niet zomaar aan moet gaan lopen trekken en rukken.

Met die waterpomptang is niet gewrikt, min of meer zelfde als Puch trekker:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Dacht even dat je het vliegwiel aan de buitenkant vastgepakt had metd e waterpomptang /soo

Het pakkingmateriaal moet flinterdun aangebracht worden.
en het enigste wat daar geschikt voor is is curil.
Voordeel is ook nog dat curil heel lang houdbaar is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
RO
Berichten: 22
Lid geworden op: 02-12-2014 21:24

Bericht door RO »

Vrotkees schreef:Dacht even dat je het vliegwiel aan de buitenkant vastgepakt had metd e waterpomptang /soo

Het pakkingmateriaal moet flinterdun aangebracht worden.
en het enigste wat daar geschikt voor is is curil.
Voordeel is ook nog dat curil heel lang houdbaar is.

Werkte eigenlijk nog best prima zo, met die waterpomptang.

Inmiddels zijn er wat weken verstreken. Grote inventarisatie gemaakt voor het hele blok qua onderdelen.

Alles gereinigd, keerringen vervangen, lagers vervangen, freewheel vervangen, bezinetank schoongemaakt en verse benzine erin gedaan, bougie is vervangen, zat nieuw luchtfilter op, banden waren al vervangen.
Carburateur nog eens helemaal uit elkaar gehaald, daarvan zijn ook alle pakkingen onlangs al eens vervangen. Venturipijpje ook voor zekerheid nog even getrokken. Gaatjes doorgeprikt voor en achter.
Kabels zijn ook niet allemaal vervangen.

Moment is dan daar, alles gemonteerd. 1 keer trekken EN... lopen. Yes.

Maar, toch nog wat probleempjes. Momenteel heb ik het volgende en weet ik even niet meer hoe en wat.

Je pakt je MET, en wil starten. Choke aan, trekken en starten. Hoppa.

Loopt redelijk volgens mij. Compressie is er. Is nu niet heel koud, dus gelijk richting rijstand en dan vol wegkarren. Eventjes testen, wat rijden, links, rechts, minuutje of 4 � 5. Dan even stilstaan. Gaat hij wat onregelmatiger lopen. Ineens zakt ie dan (duur wel eventjes voor het gebeurd) weg en valt hij uit.

Terug in choke, starten. Soms wel, soms niet. Dan even gas bijgeven bij starten en hij loopt weer. Zelfde verhaal, even rijden, stoppen. Stil blijven staan en op gegeven moment valt hij weg.

Overigens staat de stationair schroef wel iets te ver uitgedraaid. Hij maakt meer toeren dan nodig zou zijn zegmaar. Als je hem optilt draait hij lichtjes. Maar moet juist het probleem niet zijn.

Membraan nog nagekeken, maar lijkt goed. De compressie is tijdens rijden volgas gewoon goed volgens mij.


Wat kan dit zijn? Kan iemand hier iets over zeggen.

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3286
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Mijn ervaring is als een metje gaat uitvallen na een tijdje stationair gelopen te hebben is het vaak de uitlaat.

als er ook maar iets kool in zit krijg je van die wazige klachten.

Ontkolen dus :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1499
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Het kan ook zijn dat de vlotter niet goed genoeg afsluit.
Als de motor stationair draait gebruikt hij niet veel benzine, als het langs de naald harder "lekt" dan de motor verbruikt stijgt het benzineniveau in het vlotterbakje en verzuipt hij.
Probeer eens dit: Als hij dreigt uit te vallen hou dan de fiets scheef naar rechts (van achter gezien). Loopt hij dan weer goed?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten