Gebroken staalkabel achterband

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
Dick Nieuwenburg
Berichten: 102
Lid geworden op: 11-10-2010 10:26

Bericht door Dick Nieuwenburg »

Is de band met de hand of met een bandenhulp op de velg gezet?
Henk1
Erelid
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 »

Dick Nieuwenburg schreef:Is de band met de hand of met een bandenhulp op de velg gezet?
Ik heb hem toen met een bandenhulp erop moeten zetten anders ging het niet.
En kan toch echt wel een band om leggen met de hand, maar bij deze onmogelijk.
Gebruikersavatar
blauwlap
Erelid
Berichten: 379
Lid geworden op: 27-06-2009 20:22

Bericht door blauwlap »

Henk1 schreef:
Dick Nieuwenburg schreef:Is de band met de hand of met een bandenhulp op de velg gezet?
Ik heb hem toen met een bandenhulp erop moeten zetten anders ging het niet.
En kan toch echt wel een band om leggen met de hand, maar bij deze onmogelijk.
Is mij toch 2 keer gelukt en de laatste keer was in de winter, alles koud en stug.
Heb de band toen verwarmd met elektrische verfafbrander zodat die beetje soepeler werd
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

spartarie schreef:Band omleggen: Velgranden en band met een kwastje insmeren met afwasmiddel.
Eerst buitenband "voor de helft" om de velg leggen, dan binnenband erin en ventiel monteren.
Twee slagen lucht in de binnenband,binnenband in de buitenband frommelen en dan de "andere helft" van de buitenband om de velg werken.
Begin schuin tegenover het ventiel en werk van weerszijden "naar boven".
Steeds vanaf het "diepste punt" de band goed naar het midden drukken, zo cre�er je ruimte.
Helemaal geen bandenlichters/bandenknecht nodig, ook niet met de Schwalbe Marathon Plus 37-590...gewoon met de vingers. :wink:
De volgende keer zal ik het (laten) filmen. :D
Pastamet
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2011 16:26

Bericht door Pastamet »

Dick Nieuwenburg schreef:Is de band met de hand of met een bandenhulp op de velg gezet?
Ik heb geen gebruik gemaakt van een bandenhulp.
Gewoon de oude tip van dit forum gebruikt, een beetje afwasmiddel als "glijmiddel" gebruikt.
Het plaatsen ging niet anders dan anders bij de Schwalbe banden, vrij zwaar. In elk geval niet lichter dan anders. Niet echt duidelijk een merkbaar verschil om te beoordelen of de breuk al aanwezig was of naderhand is ontstaan.
Henk1
Erelid
Berichten: 182
Lid geworden op: 06-10-2013 13:16

Bericht door Henk1 »

spartarie schreef:
spartarie schreef:Band omleggen: Velgranden en band met een kwastje insmeren met afwasmiddel.
Eerst buitenband "voor de helft" om de velg leggen, dan binnenband erin en ventiel monteren.
Twee slagen lucht in de binnenband,binnenband in de buitenband frommelen en dan de "andere helft" van de buitenband om de velg werken.
Begin schuin tegenover het ventiel en werk van weerszijden "naar boven".
Steeds vanaf het "diepste punt" de band goed naar het midden drukken, zo cre�er je ruimte.
Helemaal geen bandenlichters/bandenknecht nodig, ook niet met de Schwalbe Marathon Plus 37-590...gewoon met de vingers. :wink:
De volgende keer zal ik het (laten) filmen. :D
Ja dat weten we allemaal wel, maar als het dan nog niet gaat, gebruik je een hulp middel.
En als het geen fabrieks fout was geweest maar mijn eigen fout, dan had ik hem heus niet vergoed gekregen.
Zo zie je maar, soms gaat het niet zoals het hoort.
Pastamet
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-06-2011 16:26

Bericht door Pastamet »

Nou, vanmiddag toch een lekke band gekregen. Oorzaak is dat de gebroken staaldraad zich niet laat fixeren en tijdens het rijden beweegt, met als gevolg dat deze een centimeter was verplaatst en een gat in de binnenband had geprikt.

De zaak weer gedemonteerd en omdat ik deze band toch niet meer kan gebruiken de beide zijkanten open gesneden.
Er blijken een iedere kant zelfs vier staaldraden te zitten! Eentje was dus gebroken. (Repareren door de gebroken staakdraad er in de lengte uit trekken en dan met drie draden rijden was niet mogelijk).

Nou ja, jammer van deze nieuwe band, zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet.
Tijdelijk maar een gebruikte band uit de voorraad gemonteerd, dan kunnen we met het mooie weer tenminste weer rijden :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten