2 takt olie vervanger

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
sjarel
Berichten: 440
Lid geworden op: 27-07-2016 17:59

Bericht door sjarel »

Afbeelding
pruttel
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-09-2017 16:00

Bericht door pruttel »

Ik gooi er gewoon euro95 in (dat is nu toch E10 geworden?) met Kendall 2 takt racing olie. Rookt en stinkt nauwelijks, rijdt prima.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
varimet.nl
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

die tiboron is dus NIET geschikt voor 2 takt motoren met de koppeling in het mengsel.

de 5-10% alcohol in de euro 95 tast de keerringen en rubbers aan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pruttel
Berichten: 88
Lid geworden op: 06-09-2017 16:00

Bericht door pruttel »

Ik heb nog even wat opgezocht over Triboron en het is nou niet echt een wondermiddel. De voordelen lijken vooral een placebo effect te zijn alleen de nadelen zijn wel te bewijzen. De koolafzetting wordt vele male harder en moeilijker te verwijderen. Dit is toch iets waar ik niet zo blij mee zou zijn.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
varimet.nl
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Algemeen gezien roken de 2takt schakel brommers en scooters altijd meer als automaatjes.

Kreidlers Zundaps Vespa's het blijft roken zelfs op snelheid.
Vaak zijn deze ook ontworpen met grotere cilinderinhoud en uitgevoerd met een kleinere cilinder voor een bepaalde markt.

Neem de Vespa PK50 die rookt als een ketter maar de PK125 amper.

Automaatjes zijn meestal vanaf het begin ontworpen als 50 cc versie.
Dus alles is optimaal voor een 50cc.

Een 50cc Sachs 503-505, vespa ciao, Peugeot blokjes roken niet
een puch 50 en tomos 50 roken iets omdat ze voor 80 cc ontworpen zijn.

Die extra harde koolafzetting kan een groot probleem worden vooral bij kleinere cilinder inhouden.

we doen het niet zo gek met onze zuivere 2takt oli�n voor onze metjes :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Ik kan mij niet voorstellen dat er 20 tot 25% minder broeikasgas zou worden geproduceerd bij gebruik van het middel Triboron.
Het vermogen wordt geleverd door de brandstof omzetting dus van CxHy naar CO2 en H2O, dit doen wij allen denk ik bij een verbruik van ca. 1 op 60.
Wellicht is er altijd een heel kleine fractie onverbrand, CxHy of CO, maar als je bij gebruik van dit middel niet harder rijdt of minder verbruikt bij dezelfde snelheid dan is de claim 20 tot 25 % broeikasreductie m.i. een verkooppraatje.
De omzetting naar CO2 en H2O, helaas het broeikasgas zal de energie leveren en niets anders.
Tsja de fijnstof reductie van 70%, kennelijk worden roetdeeltjes vanuit de eventuele (half) verbrandde smeerolie bedoeld, dat laat ik even in het midden, kan ik niet beoordelen.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

De beste remedie om zo min mogelijk vervuiling te produceren is om een 2takt motortje zo effici�nt mogelijk te laten werken.
Een betere verbranding over een brede vermogensband geeft de minste onverbrande delen in de uitlaatgassen.

Door de wetgeving werden destijds vermogensbeperkende aanpassingen ge�ist, die we terug moeten draaien om minder uitstoot te krijgen.
Nieuwe brandstoffen en oli�n zorgen ook voor minder uitstoot.

1 liter benzinemengsel verstoken per 80 km ipv 40 km (standaard) kunnen niet veel andere gemotoriseerde 2 wielers ons nadoen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ronald66
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-06-2017 10:59

Bericht door ronald66 »

de beste remedie om zo min mogelijke vervuiling te produceren blijft nog steeds om de motor uit te laten staan :D :D :D
maar ja daar hebben we de met niet voor :roll:


een ieder bedankt voor de feedback!
Brug af
motor open
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

wat denk je dat wij aan uitlaat gassen produceren als we fietsen :lol:
Al die energie moet wel opgewekt worden met voedsel.

en methaan (scheten) is een groter broeikasgas als co2
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Net bezig
Berichten: 194
Lid geworden op: 05-01-2017 21:57

Bericht door Net bezig »

Tsja als je echt minder broeikasgas wilt......Als ik het mag zeggen...
Kernenergie mag je inmiddels al weer noemen, trouwens waarom een centrale hier ? Frankrijk heeft er nu al 58, bouw er nog een voor ons. Trek een kabel zou je zeggen. Vanaf de Maasvlakte gaat nu ook electra (weinig kabelverlies, gelijkstroom) naar Engeland.

Maar het allerbeste, ...minder mensen mag je natuurlijk niet zeggen (is niet policor). Terwijl dat laatste een echte en enige oplossing is. kinderbijslag bij de eerste ok�, maar belastingheffing bij de tweede.
Aanpakken bij de bron. Politiek zal zeggen en verwijzen naar �Ja, maar de Chinezen erg hoor, ...meisjes�..erg natuurlijk....etc.�
Ja alsjeblieft, zo niet dus. Trouwens die chinezen zouden misschien al op 4 miljard inwoners hebben gezeten als ze niet wat hadden gedaan. Hadden wij ze gevoed ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten