Pagina 2 van 9

Geplaatst: 22-11-2018 22:49
door Vrotkees
welkom zam-buk.

Een spartamet is een leuk vervoermiddel en ook een leuke hobby.
Het aanpassen van spartametjes naar je eigen smaak kan heel ver gaan.

De betrouwbaarheid, veiligheid en gebruiksgemak zijn vaak de eerste punten waar je mee begint.

Zoals eerder gezegd het model dat jij hebt heeft nogal een iele knijprem op het voorwiel.
Voor een fiets die 15-20 km/u meer als geschikt maar 25-30 voor een spartamet minder.
Een schijfrem of hydraulische knijprem zou een uitermate goede vervanging zijn.

Gelukkig passen aardig wat standaard 26" fietsonderdelen op onze metjes. :lol:

Geplaatst: 23-11-2018 19:50
door blauwlap
ZAM-BUK schreef: Ik stuur hier nog een afbeelding met wat specs.
Afbeelding
Fixed pedals lijkt me niet zo'n goed idee. Om je motortje te sparen altijd even mee trappen met wegrijden.

Geplaatst: 23-11-2018 19:54
door spartarie
blauwlap schreef:
Fixed pedals lijkt me niet zo'n goed idee. Om je motortje te sparen altijd even mee trappen met wegrijden.
Vooral de koppeling zal u dankbaar zijn :wink:

Geplaatst: 23-11-2018 21:31
door ZAM-BUK
spartarie schreef:
blauwlap schreef:
Fixed pedals lijkt me niet zo'n goed idee. Om je motortje te sparen altijd even mee trappen met wegrijden.
Vooral de koppeling zal u dankbaar zijn :wink:
Okay, daar was ik mij eigenlijk niet bewust van, eigenlijk trap ik nooit mee, het trekt gewoon op. Zal het overwegen, het is natuurlijk niet echt nodig, het zit wat beter met laag zadel.
Wel heb ik mij wel eens zorgen gemaakt om de achterrem die ik veel vaker gebruik dan de voorrem, een V-brake maar dat is bagger (ondanks Magura blokjes), dus die gebruik ik alleen bij stevig remmen . Ook voor een bocht afremmen voelt beter aan met alleen de achterrem.

Geplaatst: 23-11-2018 21:42
door ZAM-BUK
ZAM-BUK schreef:
spartarie schreef:
blauwlap schreef:
Fixed pedals lijkt me niet zo'n goed idee. Om je motortje te sparen altijd even mee trappen met wegrijden.
Vooral de koppeling zal u dankbaar zijn :wink:
Okay, daar was ik mij eigenlijk niet bewust van, eigenlijk trap ik nooit mee, het trekt gewoon op. Zal het overwegen, het is natuurlijk niet echt nodig, het zit wat beter met laag zadel.
Wel heb ik mij wel eens zorgen gemaakt om de achterrem die ik veel vaker gebruik dan de voorrem, een V-brake maar dat is bagger (ondanks Magura blokjes), dus die gebruik ik alleen bij stevig remmen . Ook voor een bocht afremmen voelt beter aan met alleen de achterrem.
Overigens het antwoord op je vraag over het uitlaatje, het is inderdaad een standaard uitlaatje maar dan verbouwd tot (semi?)expansie uitlaat. Dat heeft de vorige eigenaar zo bedacht ivm de kit. Het uitlaatje is open geslepen, de voorkant leeg gehaald en achterin een labyrintje daarna weer in elkaar gelast Ook het uitgangetje is iets groter gemaakt. Aan de uitlaatpoort is niets gedaan, verstandig.
Maakt wel wat meer geluid maar niet irritant voor zowel berijder als omgeving. Klinkt best wel gaaf, gretig, en dat is het motortje ook.

Geplaatst: 23-11-2018 22:30
door sjarel
Ontwerp is klasse /duim

Ben echt benieuwd als je gaat beginnen met het aanpassen van je met..
Er moeten wel dikke banden op toch?
559X60 moet lukken ;-)

Een schijfrem wilde ik ook op mijn Metje, maar werd mij te omslachtig..
Heb nu op 2 van mijn spartametjes hydraulische remmen en wil niet meer zonder...
Wat een verschil in remkracht...
Je hebt echt het idee dat stopt binnen een paar meter :wink:



Grzzz Sjarel

Geplaatst: 23-11-2018 22:56
door ZAM-BUK
sjarel schreef:Ontwerp is klasse /duim

Ben echt benieuwd als je gaat beginnen met het aanpassen van je met..
Er moeten wel dikke banden op toch?
559X60 moet lukken ;-)

Een schijfrem wilde ik ook op mijn Metje, maar werd mij te omslachtig..
Heb nu op 2 van mijn spartametjes hydraulische remmen en wil niet meer zonder...
Wat een verschil in remkracht...
Je hebt echt het idee dat stopt binnen een paar meter :wink:

Ja, eerst de voorrem icm een verende voorvork, heb er nu een schijfrem in gefotosjopt, staat wel gaaf maar dan moet ik wel een nieuw voorwiel kopen. Magura hydraulische V-brake is ook goed, heb ik op mijn fiets en is een heeele goede stopper. Moet wel even kijken hoe ik dat oplos met de gecombineerde gas/rem handle, hoe heb jij dat opgelost?



Grzzz Sjarel

Geplaatst: 23-11-2018 23:00
door ZAM-BUK
sjarel schreef:Ontwerp is klasse /duim

Ben echt benieuwd als je gaat beginnen met het aanpassen van je met..
Er moeten wel dikke banden op toch?
559X60 moet lukken ;-)

Een schijfrem wilde ik ook op mijn Metje, maar werd mij te omslachtig..
Heb nu op 2 van mijn spartametjes hydraulische remmen en wil niet meer zonder...
Wat een verschil in remkracht...
Je hebt echt het idee dat stopt binnen een paar meter :wink:

Ja, eerst de voorrem icm een verende voorvork, heb er nu een schijfrem in gefotosjopt, staat wel gaaf maar dan moet ik wel een nieuw voorwiel kopen. Magura hydraulische V-brake is ook goed, heb ik op mijn fiets en is een heeele goede stopper. Moet wel even kijken hoe ik dat oplos met de gecombineerde gas/rem handle, hoe heb jij dat opgelost?

Waarom staat het nu ineens niet in apart kader?



Grzzz Sjarel

Geplaatst: 23-11-2018 23:20
door sjarel
ZAM-BUK schreef:
sjarel schreef: Waarom staat het nu ineens niet in apart kader?

Grzzz Sjarel
Als je quote moet je achter de haakjes iets typen ;-)

De linkse rem is bij mij de voorrem en de rem bij het gas de achter rem easy peacy ;-)
Afbeeldingplaatjes upload

Geplaatst: 23-11-2018 23:28
door ZAM-BUK
sjarel schreef:
ZAM-BUK schreef:
sjarel schreef: Waarom staat het nu ineens niet in apart kader?

Grzzz Sjarel
Als je quote moet je achter de haakjes iets typen ;-)

De linkse rem is bij mij de voorrem en de rem bij het gas de achter rem easy peacy ;-) Ok bedankt! Het omwisselen van de remmen is dat niet verwarrend? Zoals je ziet in mijn ontwerp is het zwaartepunt naar voren brengen een uitgangspunt, met name om meer druk te krijgen op het voorwiel. Remmen met de voorrem is veel te link , ben ook een keer daardoor op m'n plaat gegaan