Pagina 2 van 3

Re: Bougiegat

Geplaatst: 19-06-2019 18:23
door Vrotkees
Uitlaat eronderuit halen
Zuiger op onderste dode punt zetten.

Na schroefdraad snijden met kwastje en perslucht de spanen de uitlaatpoort uitblazen.

Gelukkig zijn de spanen van aluminium, mochten er nog enkele kleine spanen achterblijven gaan ze via de uitlaatgassen de cilinder uit.

Re: Bougiegat

Geplaatst: 21-06-2019 08:31
door spartarie
Vrotkees schreef:

Uitlaat eronderuit halen
Zuiger op onderste dode punt zetten.

Na schroefdraad snijden met kwastje en perslucht de spanen de uitlaatpoort uitblazen.

Gelukkig zijn de spanen van aluminium, mochten er nog enkele kleine spanen achterblijven gaan ze via de uitlaatgassen de cilinder uit.

Re: Bougiegat

Geplaatst: 21-06-2019 08:41
door spartarie
Kijk eerst eens of de tap niet te lang is om het met gemonteerde zuiger te doen!
Wanneer niet te lang: Tap goed insmeren met snijvet, dan blijven de meeste spanen al in de "geulen" van de tap kleven.
Na het tappen via de uitlaatpoort uitblazen met perslucht c.q. uitzuigen met een stofzuiger.
Van het grootste belang is dat je exact HAAKS op het bestaande gat tapt.
Regelmatig controleren tijdens het tappen.
Anders komt het busje scheef te zitten....

Re: Bougiegat

Geplaatst: 23-06-2019 01:59
door wilco
Ik ben wat laat met mijn reactie, ik kan niet antwoorden via mijn telefoon.

Bedankt voor de tips en uitleg
Er wordt voor een setje gezorgd van uit Duitsland.
Als dat binnen is ga ik gelijk aan de bak.

Wilco

Re: Bougiegat

Geplaatst: 23-06-2019 15:13
door Vrotkees
Met een goed tapbeleid gaat dat zeker lukken. :D

Re: Bougiegat

Geplaatst: 26-06-2019 13:30
door Tycho.maas
Ben erg benieuwd naar het resultaat, aangezien ik gisteren hetzelfde probleem had. :cry:

Re: Bougiegat

Geplaatst: 27-06-2019 07:25
door Prutser-2009
fehntjer schreef: 18-06-2019 21:20 Moin,
Henk1 schreef:
Een helicol zet zich vast en kan nooit terug komen bij verwijderen bougie voordeel.

Dat is niet helemaal waar. Het gebeurde vaak dat deze helicoil puur draaide toen de bougie in de cilinder werd geschroefd, omdat er geen stop in de draad ...
jammer genoeg

@wilco
meest zijn 4 buisje erbij van 9mm diepte tot 19 mm
9mm is de draad lengte van de Bougie
Een helicoil kan net als een bus loskomen, maar een bus kan er enkel naar de buitenkant uit.
Er zijn bussen die een klein rond gaatje in de ring hebben zitten, als de bus er dan inzit wordt er met een klein boortje door het gaatje geboord en een klein pinnetje in geslagen zodat deze nooit meer loskomt.

tijdens het tappen gewoon lucht door de luitlaatpoort blazen, zuiger zo zetten dat de lucht via het bougiegat er weer uitkomt, dan worden evt spaanders naar buiten geblazen tijdens het tappen, wel een beschermbril opdoen natuurlijk anders krijg je de spaanders in je ogen.

Re: Bougiegat

Geplaatst: 27-06-2019 15:45
door wilco
Goede tips, ik wacht even op Fehntjer, en dan ga ik de boel monteren.

Hopelijk nog voor de vacantie.

Wilco

Re: Bougiegat

Geplaatst: 07-08-2019 10:29
door wilco
Daar ben ik eindelijk weer.

Afgelopen zaterdag is Fentjer bij mij geweest om mij te helpen met het bougiegat.
Hij had voor mij de reparatieset in Duitsland gekocht, en mee genomen.
Op zich is het niet zo'n moeilijke klus, we hebben het blok niet gesplitst.
Alle tips zijn gebruikt tijdens het tappen, vet op de tap, lucht op de uitlaatpoort, enz.
De spartamet loopt weer als een zonnetje, alleen had ik verwacht dat hij beter/ harder zou lopen met een passend bougiegat, maar dat kan ik nog niet merken.Misschien als de oude benzine op is.

Het is mooi om Fentjer aan het werk te zien met zijn zelf gemaakte gereedschap, en zijn kennis die hij graag wil delen.
We hebben ook de andere Metjes bekeken en geluisterd en het lijkt allemaal goed.
Wat heeft deze man veel kennis en handig zelfgemaakt gereedschap, voor elke klus.

Fentjer nogmaals bedankt.

Wilco

Re: Bougiegat

Geplaatst: 07-08-2019 23:08
door Vrotkees
Fehntjer is een van de Spartamet/Saxonette wijzen uit het Oosten :D