Raad de storing 2
Re: Raad de storing 2
Ja ik mocht niks zeggen
Een bekend probleem bij 2 takt motoren.
afremmen op de motor is een hele grote NEE.
Intern word er dan te weinig gesmeerd.
alleen de hoeveelheid mengsel voor een stationair toerental word ingenomen bij hogere toerentallen en belasting.
Naar mijn ervaring blijven koppelingssegmenten hangen door vuil in de scharnierpunten of vuile sleepveren.
Bij lagere toerentallen zullen de pallen uithaken uit de naaf en is er geen probleem.
Bij hogere toerentallen echter blijven de pallen plakken door de middelpunt vliegende kracht en kunnen dan de aandrijving aandrijven.
Als dan ook nog de koppeling blijft plakken ja dan word de krukas ook aangedreven en spreek je van remmen op de motor.
Een bekend probleem bij 2 takt motoren.
afremmen op de motor is een hele grote NEE.
Intern word er dan te weinig gesmeerd.
alleen de hoeveelheid mengsel voor een stationair toerental word ingenomen bij hogere toerentallen en belasting.
Naar mijn ervaring blijven koppelingssegmenten hangen door vuil in de scharnierpunten of vuile sleepveren.
Bij lagere toerentallen zullen de pallen uithaken uit de naaf en is er geen probleem.
Bij hogere toerentallen echter blijven de pallen plakken door de middelpunt vliegende kracht en kunnen dan de aandrijving aandrijven.
Als dan ook nog de koppeling blijft plakken ja dan word de krukas ook aangedreven en spreek je van remmen op de motor.
Re: Raad de storing 2
Of de pallen blijven plakken weet ik niet, maar dat grote aandrijftandwiel is behoorlijk zwaar.
Dat staat echt niet in ��n keer stil als het gas dichtgaat en zal dus via de koppelingsklok/koppeling de krukas
blijven aandrijven, zolang er nog energie in zit, samen met het vliegwiel.
Dat staat echt niet in ��n keer stil als het gas dichtgaat en zal dus via de koppelingsklok/koppeling de krukas
blijven aandrijven, zolang er nog energie in zit, samen met het vliegwiel.
Re: Raad de storing 2
Denk dat er een hoop dit lezen en er geen hol van snappen
Het is niet zozeer plakken het is meer de massa van de pallen die bij een hoger toerental minder snel uithaken uit de naaf.
Een variomatic aandrijving gebruikt dit juist om de poelie te versmallen bij hogere toerentallen.
gewichtjes in de voorvario poelie gaan naar buiten bij hogere toerentallen.
Het is niet zozeer plakken het is meer de massa van de pallen die bij een hoger toerental minder snel uithaken uit de naaf.
Een variomatic aandrijving gebruikt dit juist om de poelie te versmallen bij hogere toerentallen.
gewichtjes in de voorvario poelie gaan naar buiten bij hogere toerentallen.
Re: Raad de storing 2
Correct... we zitten weer op dezelfde golflengte
Re: Raad de storing 2
juist op Kanaal DSN
- Dom geboren
- Suf gewiegd
- Nooit iets bijgeleerd
Re: Raad de storing 2
Vond het best een leuke/interessante probleemstelling Spartarie.
Goed initiatief ook deze rubriek.
Door het toegeven van een koppeling probleem leek mij de uiteindelijk veronderstelde verklaring niet onmogelijk.
Maar ik zou in de nabeschouwingen in plaats van geen hol ervan snappen liever spreken van een toch nog steeds lastig te begrijpen verklaring.
Ook de wielnaaf dus die met de 4 pallen werden erbij gehaald en hadden kennelijk aandeel in het probleem.
Zodra de wielnaaf sneller draait dan de aandrijfas loopt de naaf gewoon over de 4 pallen heen.
Ik kan niets verzinnen wat de verbinding in stand zou houden.
De overgrote energie die in de fiets en berijder zit, doet dus niet mee in het verwoesten van lager en of koppeling.
Door die extra achteraf informatie ben ik toch weer aan het denken gezet.
Ook in de stationaire gasklep stand zit nog smering. Moet ik nu geloven dat als gevolg van de energie die in het tandwiel en vliegwiel zit, bij dichtdraaien van gashandel, de aandrijfunit nog zo lang door blijft draaien dat het lager daardoor kapot loopt ?!
Dus ja, is dat voor mij inderdaad moeilijk voor te stellen.
Ik denk eerder aan een defect lager, bijvoorbeeld stukje van de kooi afgebroken, of een niet juiste axiale speling van vertanding/drijfwerk.
mvg.
P.S. Mengsmering werd ook eerder genoemd, hoe weet men achteraf trouwens zeker dat er olie in zat ?
Dit is geen probleemstelling hoor, meer een hint. Ik meng persoonlijk met Action olie die is rood en kleurt de benzine ook erg rood. Dan weet je dat de olie in zit. Bij blauwe olie zie je nagenoeg niets.
Wat de kwaliteit van de olie betreft, kijk ik naar de API spec. nu TD als die een letter lager is dan die van een gerenommeerd merk bijv. TE vind ik het best want die was een paar jaar geleden met TD ook top off the bill.
Goed initiatief ook deze rubriek.
Door het toegeven van een koppeling probleem leek mij de uiteindelijk veronderstelde verklaring niet onmogelijk.
Maar ik zou in de nabeschouwingen in plaats van geen hol ervan snappen liever spreken van een toch nog steeds lastig te begrijpen verklaring.
Ook de wielnaaf dus die met de 4 pallen werden erbij gehaald en hadden kennelijk aandeel in het probleem.
Zodra de wielnaaf sneller draait dan de aandrijfas loopt de naaf gewoon over de 4 pallen heen.
Ik kan niets verzinnen wat de verbinding in stand zou houden.
De overgrote energie die in de fiets en berijder zit, doet dus niet mee in het verwoesten van lager en of koppeling.
Door die extra achteraf informatie ben ik toch weer aan het denken gezet.
Ook in de stationaire gasklep stand zit nog smering. Moet ik nu geloven dat als gevolg van de energie die in het tandwiel en vliegwiel zit, bij dichtdraaien van gashandel, de aandrijfunit nog zo lang door blijft draaien dat het lager daardoor kapot loopt ?!
Dus ja, is dat voor mij inderdaad moeilijk voor te stellen.
Ik denk eerder aan een defect lager, bijvoorbeeld stukje van de kooi afgebroken, of een niet juiste axiale speling van vertanding/drijfwerk.
mvg.
P.S. Mengsmering werd ook eerder genoemd, hoe weet men achteraf trouwens zeker dat er olie in zat ?
Dit is geen probleemstelling hoor, meer een hint. Ik meng persoonlijk met Action olie die is rood en kleurt de benzine ook erg rood. Dan weet je dat de olie in zit. Bij blauwe olie zie je nagenoeg niets.
Wat de kwaliteit van de olie betreft, kijk ik naar de API spec. nu TD als die een letter lager is dan die van een gerenommeerd merk bijv. TE vind ik het best want die was een paar jaar geleden met TD ook top off the bill.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Raad de storing 2
Als er geen of te weinig olie inzit loopt de zuiger en zuigerveer vast, dus dat is makkelijk te controlleren
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
Re: Raad de storing 2
De belasting moet je ook meetellen.
Het motortje liep onbelast op alleen stationair mengsel.
Het onderste drijfstang lager heeft eerder de geest gegeven dan de zuiger cilinder zelf.
Het motortje liep onbelast op alleen stationair mengsel.
Het onderste drijfstang lager heeft eerder de geest gegeven dan de zuiger cilinder zelf.
Re: Raad de storing 2
Olie zat er voldoende in, ik heb een bepaald ritueel van benzine mengen en daar wijk ik nooit van af.
Oliemerk: Castrol power rs 2t, staat niet slecht bekend dacht ik, verhouding 1/80.
Volgas liep het blokje meer dan goed...
Ik heb trouwens de rest van de benzine die ik gemengd had met een ander blokje opgestookt, zonder problemen.
Feit: Ik heb bijna 30.000 km met verschillende spartametten en verschillende blokjes afgelegd, daarbij uiteenlopende snelheden,
zonder ooit een vastloper of krukasprobleem.
Dit was de eerste keer!
Ook een feit: De koppeling gedroeg zich niet zoals hij normaal doet, ik doel op het lange naijlen, dat heb ik ook nooit eerder meegemaakt.
Met de aandrijving is niets mis, die zit nog steeds in dat blokje, en dat rijdt weer als een zonnetje, wel met een andere kruk natuurlijk.
Dan denk ik dat die twee feiten met elkaar te maken hebben.
Als zo'n krukje pakweg 7 � 8000 RPM draait en wordt all��n door het stationaire mengsel gesmeerd...dat houdt hij dus niet zo lang vol.
Zeker ben ik er niet van, maar ik kan niets anders bedenken, maar sta open voor suggesties.
Natuurlijk had ik die roest bij de draaipunten moeten zien toen ik dat blokje, een jaar of twee geleden, in elkaar zette.
En de koppeling moeten demonteren..
Daarom zeg ik ook : Mea culpa, ik heb schuld!
Al doende leert men, en blijft men leren.
Zeker is dat als er zich weer zo'n koppelingsprobleem voordoet het blokje voortaan subiet uit elkaar gaat.
Oliemerk: Castrol power rs 2t, staat niet slecht bekend dacht ik, verhouding 1/80.
Volgas liep het blokje meer dan goed...
Ik heb trouwens de rest van de benzine die ik gemengd had met een ander blokje opgestookt, zonder problemen.
Feit: Ik heb bijna 30.000 km met verschillende spartametten en verschillende blokjes afgelegd, daarbij uiteenlopende snelheden,
zonder ooit een vastloper of krukasprobleem.
Dit was de eerste keer!
Ook een feit: De koppeling gedroeg zich niet zoals hij normaal doet, ik doel op het lange naijlen, dat heb ik ook nooit eerder meegemaakt.
Met de aandrijving is niets mis, die zit nog steeds in dat blokje, en dat rijdt weer als een zonnetje, wel met een andere kruk natuurlijk.
Dan denk ik dat die twee feiten met elkaar te maken hebben.
Als zo'n krukje pakweg 7 � 8000 RPM draait en wordt all��n door het stationaire mengsel gesmeerd...dat houdt hij dus niet zo lang vol.
Zeker ben ik er niet van, maar ik kan niets anders bedenken, maar sta open voor suggesties.
Natuurlijk had ik die roest bij de draaipunten moeten zien toen ik dat blokje, een jaar of twee geleden, in elkaar zette.
En de koppeling moeten demonteren..
Daarom zeg ik ook : Mea culpa, ik heb schuld!
Al doende leert men, en blijft men leren.
Zeker is dat als er zich weer zo'n koppelingsprobleem voordoet het blokje voortaan subiet uit elkaar gaat.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1138
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Raad de storing 2
Te arm mengsel bij een te hoog toerental.
Dat veroorzaakt een te hoge thermische belasting dat gaat fout, dan is een vastlopen of in het beste geval een warmloper je voorland.
Maar je smeerde al rijker dan standaard voorgeschreven.
Ik heb met de spartamet van mijn vader toen ik erop reed altijd GPS 35 km/u gereden.
Meer lucht en onbegrensde cdi.
En op eurol 1:100 gesmeerd!
Toen ik het blokje open maakte vanwege een uitgelopen olie keering aan de koppeling zeide was alles nog als nieuw!
Terwijl ik beter wat vetter had kunnen smeren.
Dus mijn bovenstaande verhaal klopt ook wel/ niet
Onze metjes zijn rare dingen die je soms de hersens doen knarsen (wat is er nu weer aan de hand!!!!)
Daarom moeten we blij zijn met dit forum, ik leer elke dag weer iets nieuws.
Wat ik wel weet is dat het soms lastige dingen zijn om aan te sleutelen. Vooral als je er niet bekent mee bent.
En ook moet je veel geduld hebben, nu heb ik dat in de loop der jaren wel geleerd met een vrouw en kind
Dat veroorzaakt een te hoge thermische belasting dat gaat fout, dan is een vastlopen of in het beste geval een warmloper je voorland.
Maar je smeerde al rijker dan standaard voorgeschreven.
Ik heb met de spartamet van mijn vader toen ik erop reed altijd GPS 35 km/u gereden.
Meer lucht en onbegrensde cdi.
En op eurol 1:100 gesmeerd!
Toen ik het blokje open maakte vanwege een uitgelopen olie keering aan de koppeling zeide was alles nog als nieuw!
Terwijl ik beter wat vetter had kunnen smeren.
Dus mijn bovenstaande verhaal klopt ook wel/ niet
Onze metjes zijn rare dingen die je soms de hersens doen knarsen (wat is er nu weer aan de hand!!!!)
Daarom moeten we blij zijn met dit forum, ik leer elke dag weer iets nieuws.
Wat ik wel weet is dat het soms lastige dingen zijn om aan te sleutelen. Vooral als je er niet bekent mee bent.
En ook moet je veel geduld hebben, nu heb ik dat in de loop der jaren wel geleerd met een vrouw en kind
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten