demontage carterhelften

Technische vragen
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Super en bedankt voor je reactie.
We gaan het doen.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: demontage carterhelften

Bericht door Zwaantje »

GerritM schreef: 03-01-2022 13:06 Super en bedankt voor je reactie.
We gaan het doen.
Succes Gerrit en laat ons je bevindingen weten/zien.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Gelukt.
Het plaatsen van de zuiger is een kwestie van geluk hebben want als je hem voor sw cilinder houdt, moet je de veer loslaten en je weet niet (ik kon het iig niet zien) of de zuigerveer nog goed in het slot zit.
Verder bleek tot mijn schrik de moer op de krukas niet meer op de draad te willen. Ik had de trekbout nog wel in een punt gedraaid zodat hij kracht kon zetten in het centergat van de krukas. Daarbij was de draad beschadigd. Normaal los ik een moer maar laat hem wel zitten en trek dan het vliegwiel. helaas heb ik dat hier niet gedaan.
Ik heb een behoorlijke verzameling tappen , zowel metrisch, engels en amerikaans, alleen geen linkse . :oops:
Dat was een halve dag klooien met bijgeslepen vijltjes om de boel weer netjes te krijgen.

Dan heb ik nog een vraag: wat is de juiste afstand tussen de kern van de spoel en het vliegwiel?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: demontage carterhelften

Bericht door Zwaantje »

GerritM schreef: 17-01-2022 16:58 Gelukt.
Het plaatsen van de zuiger is een kwestie van geluk hebben want als je hem voor sw cilinder houdt, moet je de veer loslaten en je weet niet (ik kon het iig niet zien) of de zuigerveer nog goed in het slot zit.
Verder bleek tot mijn schrik de moer op de krukas niet meer op de draad te willen. Ik had de trekbout nog wel in een punt gedraaid zodat hij kracht kon zetten in het centergat van de krukas. Daarbij was de draad beschadigd. Normaal los ik een moer maar laat hem wel zitten en trek dan het vliegwiel. helaas heb ik dat hier niet gedaan.
Ik heb een behoorlijke verzameling tappen , zowel metrisch, engels en amerikaans, alleen geen linkse . :oops:
Dat was een halve dag klooien met bijgeslepen vijltjes om de boel weer netjes te krijgen.

Dan heb ik nog een vraag: wat is de juiste afstand tussen de kern van de spoel en het vliegwiel?

Ik hoor het graag.
De afstand tussen de spoel en het vliegwiel is 0,4 mm.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Ik had hier wat geplaatst en vreemd genoeg is dat helemaal verdwenen. Vaker meegemaakt??

Ik had dus opgemerkt dat de montage was gelukt, wel met een paar problemen.
zo vin d ik het wel lastig om de zuiger te plaatsen want je moet de zuigerveer goed vasthouden als die eenmaal goed in het slot zit. op het moment dat de veer in de cylinder gaat kun je hem niet meer vasthouden. Ik heb dus een plaatje blik om de zuiger gedaan (dat kun je wel vasthouden) en dan schuif je hem zo naar binnen. Je vouwt het plaatje weer open bij de drijfstang en klaar.
Bij het plaatsen van het vliegwiel bleek tot mijn schrik de schroefdraad op de krukas beschadigd te zijn. dit is vermoedelijk gekomen bij het losdraaien van de moer van het vliegwiel, want onder de loupe bleek er een stukje van de draadgang in de moer te zitten. Ik heb heel veel tappen en snijplaten in metrische maten, engels en amerikaans en je kunt een draad dus gemakkelijk weer opzuiveren, alleen.... dit is linkse draad en die had ik nou net niet. Dus een oude zoetvijl op de slijpmachine om de tophoek te benaderen en daarmee zo goed mogelijk gezuiverd. Gelukt.

Meteen even een vraag: Als electroman weet ik dat de kern van de spoel zo dicht mogelijk op het vliegwiel zou moeten zitten om de hoogste inductie te krijgen, maar id hier nog een bepaalde maat voorgeschreven?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: demontage carterhelften

Bericht door Vrotkees »

Je bericht had je wel al eerder gepost.
maarja de forumsoftware kan soms raar doen waardoor je een bericht even niet ziet.

Voor linkse schroefdraad reparatie gebruik ik een Draadvijl.
Daar zitten rechte tanden en kun je zowel linkse als rechtse draad schoon mee maken.
Ook is het handig om met de draadvijl de spoed van schroefdraad te controleren.

En ja er is een vaste maat voor de afstand tussen de magneten op het vliegwiel en de ijzeren kern van de spoel.
Die is 0.4 mm.

De makkelijkste methode is afbreek mesjes van een klein afbreek mesje te gebruiken als voelermaat.
Wel de scherpe kant even bot slijpen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Gelukt, alles zit \weer in elkaar en ik probeer morgen de carburateur schoon te maken en weer te monteren.
Wat mij opvalt is dat er geen instelmogelijkheden zijn om de boel af te stellen. Zo ben ik gewend om bij een 2-cilinder (ik werk graag aan oude BMW's en Engelse twins) het mengsel in te stellen en de boel te synchroniseren maar dat hoeft natuurlijk niet bij een metje.
Kenelijk is het hier een kwestie van aanschroeven en als je de juiste sproeier hebt moet ie het doen?

Even reageren op Vrotkees: Met een draadvijl kun je natuurlijk rechtse en linkse schroefdraden opzuiveren. Het is alleen de vraag of je de juiste tophoek hebt. een metrische draad heeft een tophoek van 60 graden maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Zo hebben de Engelse draden hoeken van 55 en 60 graden.
Met een draadvijl de spoed opmeten kan natuurlijk, maar voor een paar euro heb je een profielmeter voor metrische en engelse schroefdraad. Nog een keer een paar euro en je hebt er een voor Amerikaanse schroefdraad.
Behalve de spoed (bij de inch-maten hebben ze het over "gangen per duim" of meestal TPI) heb je dan ook kontrole op de tophoek en de draaddiepte)

Omdat ik ook niet alles kan onthouden heb ik wat tabellen gemaakt van de meest gangbare schoefdraden en die heb ik in de werkplaats hangen.
Als er belangstelling voor is kan ik ze hier neerzetten, je moet me alleen even vertellen hoe dat moet.

Ik kan ze b.v. ook per mail naar een moderator sturen zodat die ze kan plaatsen.

Zie maar

Gerrit
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: demontage carterhelften

Bericht door Spartapappa »

Een carburateur van een Spartamet is inderdaad niet af te stellen. (Alleen stationair)

Maar als je nu een ontgrenste cdi zou plaatsen, dan zou je doormiddel van fine tuning voorzichtig een gaatje in je binnen rand van het achterdeksel kunnen boren. (Aan de kant waar je cdi zit)
Zo kun je je metje bijna precies afstellen.
Dit is een karweitje van geduld hebben en steeds weer even rijden om te kijken hoe het motortje reageerd.
Laat je het motortje begrenst heeft dit weinig zin.

Helaas is er maar een sproeier maat voor de Bing (42)
Ik weet niet of er nog een andere maat bestaat. (Ik heb er een daar staat 40 op maar weet niet of dit klopt)
Een sproeier zoals Spartarie ze kan maken (waar je kleine bing sproeiers) in kan zetten zou dan uitkomst bieden.
Zo zou je zelf je afstelling kunnen bepalen.

Voor de Tk versie standaard (48) bestaat er een (46) maat dus net ietsje kleiner.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Dank je wel voor je toelichting.
We gaan er mee verder. Ik laat weten hoe het verder gaat.
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 509
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: demontage carterhelften

Bericht door Zwaantje »

Ik ben benieuwd. :mrgreen:
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast