Electrisch Schema

Technische vragen
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

Mijn accu was helemaal dood, ook na een volledige lading uit het lichtnet kwam zelfs een voltmeter niet in beweging. Het klopt dat de laadstroom zo laag is (ik weet niet meer hoe groot die was) dat je de verbruikte energie om de boel te starten tijdens een normaal boodschappenritje niet meer geladen krijgt.
Als je dan ook nog je verlichting op de accu zet (handig met een schakelaartje op het stuur) kun je het helemaal vergeten. Omdat je dit in het motortje niet gemakkelijk zult kunnen aanpassen kun je proberen iets met een dynamo te doen. Dat zal met een gewone fietsdynamo niet meevallen want zover ik weet zijn die allemaal 6 volt. Als je ze geisoleerd bevestigd en de spanning gelijkricht, kun je er 2 in serie zetten. Verder heeft de betere automaterialenhandel heel mooie kleine accu's van 12 volt en die passen net in de kastje waar de standaard accu in zit. Prijs weet ik zo niet, maar kun je zo vragen. mocht die iets gte weinig capaciteit hebben, zet je er één in het vaste kastje en een tweede in een kunststof kastje (de plaatselijke electro-installateur kan je er zo eentje leveren) die schroef je ergens vast en zet hem parallel aan de andere.
Dat accutje is een back-up accu van Mercedes om bij werkzaamheden waarbij de accu moet worden afgekoppeld o.i.d. de programma's van de boordcomputer behouden blijven.

Maar ik ga de e-start er afhalen. Wat nu? Zo plotseling?
Ja.
We hadden een fietsendrager voor op de trekhaak, mooi ding, helemaal gegalvaniseerd en geschikt voor gewone fietsen. E-bikes ging niet. Dat kontroleer ik zelf graag even dus het ding passend gemaakt op de huidige auto (we hadden hem al lang niet meer gebruikt) en de boel er op. Omdat de Spartamet het zwaarst is, die als eerste. Daarna de E-bike van mijn vrouw.
Dat ging niet want gewone fietsen en E-bikes hebben geen motor in het achterwiel die ook nog eens flink uitsteekt. Omdraaien gaat ook niet want ze zijn zo gemaakt dat de fietsen altijd met de linkerkant tegen elkaar aan staan. Dat valt niet te wijzigen.

Maar eens met de duimstok rond en het rek op de werkbank. het draagvermogen kwam van 2 strippen van 60 mm breed eb 1.5 mm dik. wel een beetje krap om 2 zware fietsen te dragen dus snel het besluit genomen om de boel aan te passen. Ik heb het hele ding dus uit elkaar geslepen en met nieuwe strippen van 5 mm dik een nieuw rek gelast. Evn flink op staan dansen en bij een vasn ellende kreunende auto gaf het rekje geen krimp.
Vandaag dus tijd voor een proefrit. eerst de Spartamet er op; paste prima. Mooi ruimte naast het blokje om het voorwiel van de e-bike in de houder te zetten.
Helaas dat ging niet. :twisted: :twisted: .
Ik had het wel goed uitgemeten maar niet gezien dat de voorvork van een Sparta E-bike een bijzonder dikke driehoekige voorvork heeft. Het pasat gewoon niet.
Na een paar stevige krachttermen nog eens gekeken en het blijkt dat wanneer ik de afdekking met de motor voor de E-start verwijder en er een gewoon deksel op zet, het wel moet willen. En zo ga ik het doen.
Gebruikersavatar
Prutser-2009
Erelid
Berichten: 729
Lid geworden op: 14-12-2010 09:59

Re: Electrisch Schema

Bericht door Prutser-2009 »

van 6 volt 12 volt maken kan wel hoor, gewoon een spanningsverdubbelaar maken, maar dan nog vrees ik dat een dynamo niet genoeg stroom kan leveren om je accu bij te laden.
de electra start is een systeem geweest wat ze er bij verzonnen hebben en daar was het blokje totaal niet voor gemaakt.

vandaar bij korte stukken moet dat ding gewoon aan de lader, wil je het heel houden en in optimale conditie dan moet je eigenlijk een slimme lader gebruiken die op delta-U uitschakelt.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

Zoals Vrotkees altijd zegt het is een leuk speeltje, niks meer en niks minder.
Maar echt een betrouwbaar en gebruiksklare oplossing blijkt het in de praktijk niet te zijn.
Ook het hele mechanisme is bagger wat er in zit, dit moet je al modificeren om het enigszins betrouwbaar te krijgen.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

Even reageren op Prutser;
Je kunt inderdaad een verdubbelaar maken, maar wij denken meestal in spanning (Volts) maar wat wij gebruiken is het vermogen, en dat is het product van spanning en stroom.
als het spoeltje aan zijn max. zit kun je doen wat je wilt, er komt gewoon niet meer uit.
Ja het vermogen blijft ten alle tijden hetzelfde, maar je kan dan evt 2 dynamo's gebruiken, maar het blijft behelpen, de oorspronkelijke ontwerpers hebben het nooit ervoor ontworpen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

Veel gepraat en geen oplossing, lang leven de e-start.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: Electrisch Schema

Bericht door GerritM »

Ik ben nu even met het blokje aan het kijken en ik vraag me af:
Wat moet ik vervangen om een mooi smal blokje tre krijgen? Bovenop zie ik 2 rondingen zitten waar de startmotor zit .
als ik die er uit haal, dekt een ander scherm de zaak dan goed af??
Moet ik soms de boel wegzagen en met een ander plaatje kunststof een nieuwe afdekking maken??

Graag een advies van de deskundigen, waarvoor vast bedankt.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Electrisch Schema

Bericht door spartarie »

Het smalst krijg je het blokje door een handstart-vliegwiel te monteren met bijpassend startdeksel.
Zo'n deksel is 34 mm breed.
Als je van jouw startdeksel de uitstulpingen voor de startmotor afzaagt is hij nog steeds breder dan 34 mm, daarbij komt nog een afdekplaatje.
Hoe breed hij dan wordt en of het dan past moet je zelf even bekijken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Re: Electrisch Schema

Bericht door fehntjer »

Moin,
Als u bedenkt dat de laadstroom van de E-Start bobine slechts 85mA is, kunt u uitrekenen hoe lang u moet rijden om de accu's ( ~2300mAh)op te laden.
Een alternatief zou zijn
1. Verdubbeling van de spanning, waarbij rekening moet worden gehouden met het vermogen voor de elektronica,
2. Een dynamo met 12V, ok de verlichting zou dan ook 12V moeten zijn.
Gewoon als een idee
fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

Daarom zit er ook een oplader bij.
Omdat de accu sneller leeg raakt dan hij kan opladen.
Het is zoals Vrotkees al zei een leuk speledingetje waar je in de praktijk weinig aan hebt.
Er zijn ook super weinig metjes waarbij de e-start het nog gewoon doet.
meestal zijn de originele accu,s ook allang overleden.
Een nieuwe accu is dan ook niet goedkoop en word vaak niet meer vervangen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Electrisch Schema

Bericht door Spartapappa »

Ik heb ooit zelf een spartamet met werkende e-start gehad.
En idd je drukte op het rode knopje en hij starten.
Echter,.wel als hij eerst met de trekstarter aangetrokken was !
Koud kon je het dus vergeten !
Ja warm lukte het met de e-start wel🤣🤣🤣
Maar verder heb ik gelukkig weinig met dit systeem😉🥂
Ik trek liever (laat mijn vrouw dit maar niet horen😁)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten