Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Interessant artikel. Alle foto�s, die het verhaal ondersteunen, zijn echter verwijderd, waarom is onduidelijk. Kan ik het complete verhaal ergens anders vinden? Dank!
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Helaas zijn heel veel foto's door de host waar de foto's ge�pload waren verwijderd.
Jaren werk van leden is jammer genoeg verloren gegaan.
De directe doorvoer is eigenlijk om het benzinemembraan te omzeilen.
De alcohol in de benzine tast het membraan en andere rubbers namelijk aan.
Vooral de huidige E10 benzine is funest !
Door euro 98 of Alkylaat benzine (Aspen) te gebruiken (geen alcohol) heb je daar geen last meer van.
Wanneer is dus nu een directe doorvoer wijs?
Persoonlijk gebruik ik een carburateur bovenplaat waar de benzineslang aansluiting van afgebroken is om te gebruiken voor directe doorvoer.
je sluit dat gat af en boort een gat voor de directe doorvoer en kun je de bovenplaat toch nog gebruiken.
Heb je nog een volledig hele bovenplaat zou ik niet een gat erin boren om een directe doorvoer te maken.
Ze beginnen aardig duur en zeldzaam te worden.
Er is ook nog een 3de optie.
Forumlid Henk1 maakt een alternatief benzinemembraan dat je kunt gebruiken.
Forumlid Henk1 maakt ook buisjes voor de directe doorvoer
Jaren werk van leden is jammer genoeg verloren gegaan.
De directe doorvoer is eigenlijk om het benzinemembraan te omzeilen.
De alcohol in de benzine tast het membraan en andere rubbers namelijk aan.
Vooral de huidige E10 benzine is funest !
Door euro 98 of Alkylaat benzine (Aspen) te gebruiken (geen alcohol) heb je daar geen last meer van.
Wanneer is dus nu een directe doorvoer wijs?
Persoonlijk gebruik ik een carburateur bovenplaat waar de benzineslang aansluiting van afgebroken is om te gebruiken voor directe doorvoer.
je sluit dat gat af en boort een gat voor de directe doorvoer en kun je de bovenplaat toch nog gebruiken.
Heb je nog een volledig hele bovenplaat zou ik niet een gat erin boren om een directe doorvoer te maken.
Ze beginnen aardig duur en zeldzaam te worden.
Er is ook nog een 3de optie.
Forumlid Henk1 maakt een alternatief benzinemembraan dat je kunt gebruiken.
Forumlid Henk1 maakt ook buisjes voor de directe doorvoer
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Ruud schreef: ↑19-07-2010 23:19 Stukje van Frans Diek nu met afb. gemaakt, mocht het van Frans ook hier op het forum zetten.
Voor de perfectionisten.
Bij diverse spartamets heeft het benzineafsluitmembraan vaak problemen gegeven.
Een nieuw membraan begon soms na een paar demontages/montages alweer te lekken.
Hoe merk je dat?
Open de kraan op de tank en zet de handel op het stuur in rijstand.
Na een half uur was bij mij het luchtfilter doorweekt van de benzine en kwam er benzine op de vloer.
Let wel: de vlotter lekt vrijwel nooit.
Wat is nu de verandering?
Directe benzinetoevoer naar de vlotter en niet meer via het rubber membraan, O-ring etc. en dan uiteindelijk naar de vlotter.
Wat is nodig?
Nodig is alleen een messing buisje van diam. 5/3 mm (buitendiam. 5 en binnen 3 mm)
Neem de totale lengte van het buisje op +/- 5 cm.
Plaatsen van de nieuwe buis:
Verwarm het carburateurhuis en verwijder het bestaande messing buisje.
Indien nodig; breng de boring in het carburateurhuis op 5mm.
Maak buisje en huis schoon met tri.
Schuif de messing buis in het carburateurhuis.
Breng daarna een paar druppels Loctite 290 aan op de montage plek.
PS: Deze Loctite heeft een sterke capillaire werking.
Bij een nauwkeurige passing zit het buisje in 5 sec. vast.
Daarom altijd Loctite altijd aanbrengen na montage.(zie foto)
Loctite hard alleen op die plaats uit, waar geen zuurstof bijkomt.
De overtollige lijm spoelt gewoon met de benzine weg.
Wees dus voorzichtig met andere lijmsoorten, als Hylomar of siliconenkit.
Soms is dan het middel erger dan de kwaal.
Daarom altijd Loctite altijd aanbrengen na montage.(zie foto) Loctite hard alleen op die plaats uit, waar geen zuurstof bijkomt.
De overtollige lijm spoelt gewoon met de benzine weg.
Wees dus voorzichtig met andere lijmsoorten, als Hylomar of siliconenkit.
Soms is dan het middel erger dan de kwaal.
Vastzetten en afdichten van het messing pijpje.
Boor tussenplaat en dekselplaat uit op 5,5 mm. (Gemakkelijker bij montage)
Alle oorspronkelijke onderdelen moeten weer worden gebruikt.
Het (rubber) membraan zorgt ervoor, dat geen valse lucht via de stelen van choke en gasschuif naar binnen komt.
Directe benzinetoevoer.(nog met o-ring)
(Let dus op, dat de kleine manchetten van het membraan niet zijn beschadigd)
Het uitstekende pennetje op de dekselplaat waar de beschermkap over vast schuift is weg.
(dit is nu de nieuwe benzinetoevoer).
Directe benzinetoevoer.
Van het beschermkapje heb ik het bevestigingsoog V-vormig weggesneden.
Aangepaste beschermkap
Hij klikt nu vast op de nieuwe benzinetoevoer. (zie volgende afb.)
Uiteraard is het kleine O-ringetje dat in de membraamtussenplaat zit niet meer nodig.
(Je mag het blijven gebruiken, maar bij verwijderen van de dekselplaat heb je kans op beschadiging van de papieren pakking.)
Voordeel:
Vrijwel nooit meer een lekkende carburateur, dus geen verslikkende motor en verdachte storingen,
beschermkap kun je nu wegnemen zonder losmaken ven de benzineslang.
Met deze aanpassing heb ik ruim 1000 km gereden met prima resultaat.
Geen verschil merkbaar met originele carb.
Nadeel:
Bij stopzetten van de motor wordt de benzinetoevoer dus niet meer automatisch afgesloten.
Daar heb je nu dus de benzinekraan weer voor nodig.
Wil je wel een kraantje, is een benzine slangkraantje een mogelijkheid.
PS:
De messing buis kun je kopen bij Conrad of de Metaalwinkel in Rotterdam. (�11/m)
Bij modelbouwwinkels ook vaak verkrijgbaar
http://www.netshop.nl/shop/vliegers/con ... delen.html
http://www.4rc.nl/webshop/Bouwmateriaal ... dikte.html
http://www.texelvliegerhuis.nl/
http://www.texelvliegerhuis.nl/index.ph ... &Itemid=54
MVG Ruud
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Met dank aan Ruud....de foto's staan er weer op.
Ik doe het trouwens een klein beetje anders, in plaats van het carb. huis opboren naar 5 mm maak ik
het stukje messing buis dat in de carburateur gaat iets kleiner dan 5 mm.
Buisje in de accutol, ongeveer 15 mm uit laten steken. langzaam draaien en met een strookje schuurpapier...
Regelmatig passen totdat het buisje er makkelijk in gaat.
Dan Loctite aan het buisje doen, en al draaiend in het huis schuiven.
Welke soort Loctite je gebruikt....maakt niet zo veel uit, met 243 gaat het ook.
Wel goed ontvetten!
Ik doe het trouwens een klein beetje anders, in plaats van het carb. huis opboren naar 5 mm maak ik
het stukje messing buis dat in de carburateur gaat iets kleiner dan 5 mm.
Buisje in de accutol, ongeveer 15 mm uit laten steken. langzaam draaien en met een strookje schuurpapier...
Regelmatig passen totdat het buisje er makkelijk in gaat.
Dan Loctite aan het buisje doen, en al draaiend in het huis schuiven.
Welke soort Loctite je gebruikt....maakt niet zo veel uit, met 243 gaat het ook.
Wel goed ontvetten!
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Heb je geen of weinig gereedschap om het pas te maken. Koop een buis 4 mm, Gebruik JB lijm ontvet alles goed b.v aceton (geen was benzine).
En lijm het vast. gaat nooit meer los. Lijm kost 15 euro maar gaat 25 jaar mee en is geschikt voor alle doel einden. Loctite is ook niet goed koop, en is 2 jaar houdbaar. Is ook minder geschikt voor alles. Het is maar een idee
En lijm het vast. gaat nooit meer los. Lijm kost 15 euro maar gaat 25 jaar mee en is geschikt voor alle doel einden. Loctite is ook niet goed koop, en is 2 jaar houdbaar. Is ook minder geschikt voor alles. Het is maar een idee
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Dat klopt idd die jb weld is voor vele materialen bruikbaar en de houdbaarheids datum is 25 jaar.
En volgens mij ook goedkoper als loctite, en deze laatste is ook niet voor alles toepasbaar.
En volgens mij ook goedkoper als loctite, en deze laatste is ook niet voor alles toepasbaar.
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Loctite 2 jaar houdbaar....dat valt wel mee.Henk1 schreef: ↑24-08-2020 16:45 Heb je geen of weinig gereedschap om het pas te maken. Koop een buis 4 mm, Gebruik JB lijm ontvet alles goed b.v aceton (geen was benzine).
En lijm het vast. gaat nooit meer los. Lijm kost 15 euro maar gaat 25 jaar mee en is geschikt voor alle doel einden. Loctite is ook niet goed koop, en is 2 jaar houdbaar. Is ook minder geschikt voor alles. Het is maar een idee
Op het werk heb een flesje dat al 6 jaar "over de datum" is, en dat werkt nog prima.
Wel schudden voor gebruik, en liefst bij constante (kamer-)temperatuur bewaren.
Neem je dunnere buis, dan wel goed opletten dat je het buisje er haaks op het huis in lijmt,
anders krijg je problemen met het monteren van de tussen- en bovenplaat.
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
(Loctite 2 jaar houdbaar....dat valt wel mee.)
Dat zal best wel, het is volgens fabriek gegevens,
Daarna nog wel bruikbaar maar niet volgens de normen.
Het is maar net wat voor eisen je stelt.
Daarbij hebben de meeste mensen er niets meer aan, zonde van je geld.
Dat zal best wel, het is volgens fabriek gegevens,
Daarna nog wel bruikbaar maar niet volgens de normen.
Het is maar net wat voor eisen je stelt.
Daarbij hebben de meeste mensen er niets meer aan, zonde van je geld.
Re: Bing Carb. Directe Benzinetoevoer.
Ach dat hele tientje....ben je altijd nog goedkoper uit dan een nieuw membraan.
Waarvan je weer moet afwachten hoelang het meegaat.
Ik moest trouwens laatst ook een tube JBweld weggooien, op de een of andere wijze poreus geworden, ingedikt en niet meer bruikbaar.
Dan bestel ik gewoon weer een nieuw setje.
Ideetje voor de centenwegers: Flesje loctite na gebruik hier op het forum doorverkopen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast