Pagina 3 van 4

Geplaatst: 21-06-2014 17:00
door Gast
Jan schreef:Hij ging wel als een tiet... met zijn computers...

@Rudmer. Terugtrapremmen kwamen alleen, voor zover ik weet, voor op Duitse versies en daar zijn wel er een aantal van. Ze zijn slijtage gevoelig en de onderdelen zijn in Nederland niet te koop. In Duitsland misschien nog wel. Wellicht dat Fhentjer er meer van weet.
Is dat een Beckson naaf?

Geplaatst: 21-06-2014 17:20
door Jan
Nee, dacht 't niet. Het remsysteem is altijd onderdeel van het blokje. Segmenten aan het blok, trommel in het wiel en de remhevel wordt bediend door de kabel van/naar het stuur. In jouw geval loopt er waarschijnlijk 'ergens' een stangsysteempje wat de terugtrapbeweging overbrengt naar de remhevel.

Maar, het exacte weet ik er niet van. Ik heb jaren geleden eens iets dergelijks gezien. Ik weet dat dat systeem speciaal voor iemand is besteld. Misschien iemand anders die er wat meer van weet.

Geplaatst: 21-06-2014 17:47
door Jan
Sorry Ko, ik zie nu pas dat jij en niet Rudmer de vraag stelde

Geplaatst: 21-06-2014 17:48
door Rudmer
Moet eerlijk zeggen heb geen idee wat voor naaf het is, ben nog niet echt thuis in de Spartamets.

Geplaatst: 21-06-2014 18:32
door Jan
Als je het over een echte naaf hebt weet ik het ook niet. Alle blokjes hebben het zelfde naafloze remsysteem. Het remsysteem en al het overige is hier op het forum beschreven. Als je er een avondje voor gaat zitten zal je het nodige vinden.

Het systeem wat ik zo'n 20, 25 jaar geleden gezien heb was een stangsysteem vanaf de trapas naar een hevel op de achtervork. Die hevel keerde de terugtrapbeweging om naar een trekkende beweging, die door middel van een stukje kabel naar het blok de remhevel van de rem bediende. Of het bij Sparta is besteld, of dat het maatwerk is geweest weet ik niet.

De berijdster miste haar vingers aan haar rechter hand. Voorrem naar de linker remhendel en een terugtraprem en de Met kwam meestal tot stilstand.

Meestal. Ik weet dat het een kwetsbaar systeem was waar mijn vriend die er aan moest werken niet blij mee was. Hevel lubberde uit en verschoof. Straatvuil, pekel, een kwetsbare plaats e.d. waren de oorzaak van veel storingen.

Geplaatst: 21-06-2014 19:32
door Vrotkees
Ko de Dorpsgek schreef:Ik wist niet dat Tiet Kitulaer verstand had van verbrandingsmotoren???
Alleen dat type verbrandingsmotoren waar je mensen mee de dampkring uit kunt schieten.

zijn er genoeg die van zijn kennis gebruik willen maken, met enigste verschil dat er geen terugkeer meer mogelijk is :twisted:

Geplaatst: 21-06-2014 19:45
door Jan
[zijn er genoeg die van zijn kennis gebruik willen maken]

Doe me zijn telefoonnummer even...

Geplaatst: 21-06-2014 20:17
door fehntjer
Moin,
dit zal alleen een Info zijn.
onderdelen voor een Saxonette of hercules teruktraprem zijn nog bij
brucker Radl Servivce verkrijgbar www.brucker-radl-service.de
enkele leden hier kopen bij hem.

Geplaatst: 21-06-2014 22:21
door Vrotkees
Jan schreef:[zijn er genoeg die van zijn kennis gebruik willen maken]

Doe me zijn telefoonnummer even...
0800- bel tiet kitulaer :wink:

Geplaatst: 21-06-2014 22:31
door Jan
Haha... en nog gratis ook!