Pagina 3 van 4
Geplaatst: 11-05-2015 09:13
door spartarie
Ik heb bij Drager twee kleinere sproeiertjes besteld, een 44 en een 46.
Ben heel benieuwd....
De resultaten laat ik uiteraard weten.
Geplaatst: 15-05-2015 16:57
door spartarie
Dinsdag heb ik de sproeiertjes al binnen gekregen,ze zien er gelikt uit!
Wisten jullie dat hij ze helemaal zelf maakt uit 6kant messing 8?
Vind ik knap hoor, 5 euro p.st. in elke maat, bij een originele + verzendkosten ga je al richting 15 euro....
Vandaag heb ik even met mijn rug overlegd (ik heb spit) en ben ik aan het testen geslagen.
Eerst die 46 erin met ��n 7mm gaatje open in de koker van de luchtfilterkap.
JAAAAH,SUPER!
Zo wil ik het hebben , niks meer aan doen!
Tuurlijk nog even geprobeerd met wat meer lucht maar dat had een averechts effect.
Die 44 heb ik nog niet geprobeerd, ik denk ook niet dat dat nog meer verbetering geeft, voorlopig laat ik het maar zo.
Geplaatst: 15-05-2015 17:16
door spartarie
Ik zit me nog iets af te vragen en dat weet jij vast wel.
Zit er nog verschil in het "sproeigaatje" van het venturiebuisje?
Ik bedoel Bing versus TK.
Geplaatst: 15-05-2015 17:18
door jgvankampen
Goed bezig mannen.
@ Drager kan iedereen die een afwijkende maat nodig heeft ze bij jou bestellen? tegen betaling en de portokosten natuurlijk... voor niets gaat de zon op en onder
Geplaatst: 15-05-2015 18:10
door spartarie
Het is niet dat ik een venturiebuisje zelf wil maken hoor.
Ik zit me alleen dit af te vragen.
Zoals die TK nu is merk ik geen verschil meer met een Bing, als iemand hem nu zou verwisselen zou ik het niet merken.
Beiden zijn 8mm carburburateurs, toch zit in de TK een sproeier 46 en in de Bing een 42. Da's toch 4punten verschil....
Ik probeer een verklaring te zoeken..
Geplaatst: 15-05-2015 18:13
door jgvankampen
Misschien heeft het te maken met de opbouw van de carburateurs, van binnen zijn ze verschillend, kijk alleen maar naar de vlotters, de membranen enz. Misschien maakt dat het verschil, beide doen hetzelfde maar zijn niet identiek. Neem alleen maar de chokeschuif van de BING die kun je niet zomaar uitwisselen met die van een TK en dan bedoel ik het heveltje wat het membraan moet afsluiten.
Geplaatst: 16-05-2015 13:43
door spartarie
Ik heb van Drager de Tekeningen van de verschillende venturiebuisjes gekregen.
Het verschil lijkt hem vooral in het stationaire gedeelte te zitten.
Dat blijft natuurlijk meedoen, ook als je volgas rijdt.
Ook heeft de TK buis een vernauwing.
Geplaatst: 16-05-2015 13:49
door Vrotkees
Er valt me iets op
Het venturipijpje van de Tk is aan beide kanten open, terwijl het venturipijpje van een Bing aan 1 kant afgerond is.
Heeft die extra opening in het venturipijpje van de TK nog een functie?
Of is dit een noodzakelijk kwaad voor de productie?
Geplaatst: 16-05-2015 14:05
door spartarie
Het lijkt me niet dat dat van belang is.
Het uiteinde van het buisje verdwijnt in een blind boorgat in het carb. huis.
Geplaatst: 17-05-2015 12:45
door Vrotkees
Het venturi effect.
Als je de doorstroming gaat knijpen gaat een vloeistof of luchtstroom sneller vloeien
Het venturi effect is het makkelijkste uit te leggen met behulp van een tuinslang.
als je de tuinslang aan het einde dichtknijpt spuit het water verder.
De venturi is het carburateurhuis zelf , niet het door ons zo genoemde "venturibuisje"
De lucht in de venturi van de carburateur versnelt en cre�ert een onderdruk aan het "venturibuisje"
De juiste naam is stijgbuis want het werkt als communicerende vaten
Algemeen gesproken kun je het volgende zeggen.
door de venturi kleiner te maken, meer onderdruk => meer benzine
door de venturi groter te maken, minder onderdruk => minder benzine