Bijzonder 199 blokje
Dank je wel.Vrotkees schreef:de eerste 299 blokjes hadden fabricage foutjes.SpartaJet schreef:Begrijp ik hier uit dat 399 beter en/of betrouwbaarder is dan 299?Vrotkees schreef: De 299 zijn juist leuk omdat er zoveel gekke afwijkingen inzitten.
- A en E zuigermaten
- Gietbramen in de ontluchtings kanalen.
- slechte schroefdraad.
Juist omdat de 299 blokjes zoveel "praktijk problemen" gaven werden ze snel vervangen door 399ers en met weinig km's op de onderdelen hoop gegooid.
Maar als ze eenmaal vakkundig behandeld zijn dan is met een 299 blokje totaal niks mis mee :lol:
Forumlid Mario rijd nu met een NIEUW 299 A carter met A zuiger rond 8)
Vermoedelijk de enigste 299 met A zuiger die er rond knort
Dit 199 blokje zal ook snel weer rondknorren heb ik zo mijn vermoeden :twisted:
De bruine blijkt een 199 blokje te hebben. Die zit vast, dus dat is voor later als er meer tijd voor is. Eerst oefenen met nieuwere blokjes.
zonder deze te herstellen waren 399 blokjes betrouwbaarder.
als je de fabricage fouten hersteld is er niks mis mee met een 299 blokje.
omdat er geen decoklep opzit zijn ze zelfs iets betrouwbaarder als een 399
Dus de 299 met deco zij net zo goed als de 399?
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
Vandaag dan dit blokje tevoorschijn "getoverd"...
Lekker in het zonnetje in de tuin opengemaakt.
Ja, in het bijzijn van m'n vrouw!
Die kan toch niet meer bijhouden hoeveel van die dingen ik heb, dus de gok maar gewaagd... :evil:
De inhoud van dit blokje blijkt prima in orde, nergens overmatige speling w.b. de lagers, geen roest, zat ook nog transmissieolie in.
Wel een hoop verontreiniging in de krukkast...
Ik vermoed dat "opa en oma" het vroeger niet zo nauw namen met benzine mengen, ik denk dat er vaak gewoon "brommerbenzine" d.w.z. 1:50 gestookt werd.
Daar zit wat meer olie in, nou en? Dat is toch juist goed?
In ieder geval zal ik aan dit blokje niet veel werk hebben, schoonmaken, nieuwe keerringen en dan loopt ie weer.
Opvallend vond ik de zuigerpen:
Deze heb ik al vaker gezien, maar alleen maar in 099 blokken, voor het eerst nu ook in een 199.
Zoals je op de foto ziet is de zuigerpen aan ��n kant middels een "stalen prop" afgesloten.
Zo'n dichte zuigerpen wordt soms bij tweetaktmotoren gebruikt om te voorkomen dat in- en uitlaatpoorten met elkaar in verbinding kunnen komen, maar daar is bij ons blokje geen sprake van.
De �ne kant van de zuigerpen zit weliswaar voor de helft in een inlaatkanaal, maar aan de andere kant loopt het "dood" tegen de cilinderwand.
Later werden alleen de volledig open zuigerpennen gebruikt, daarmee loopt een 099 ook gewoon...
Wie weet wat de gedachte achter deze dichte pistonpen geweest is?
Ik kan niks bedenken.
Lekker in het zonnetje in de tuin opengemaakt.
Ja, in het bijzijn van m'n vrouw!
Die kan toch niet meer bijhouden hoeveel van die dingen ik heb, dus de gok maar gewaagd... :evil:
De inhoud van dit blokje blijkt prima in orde, nergens overmatige speling w.b. de lagers, geen roest, zat ook nog transmissieolie in.
Wel een hoop verontreiniging in de krukkast...
Ik vermoed dat "opa en oma" het vroeger niet zo nauw namen met benzine mengen, ik denk dat er vaak gewoon "brommerbenzine" d.w.z. 1:50 gestookt werd.
Daar zit wat meer olie in, nou en? Dat is toch juist goed?
In ieder geval zal ik aan dit blokje niet veel werk hebben, schoonmaken, nieuwe keerringen en dan loopt ie weer.
Opvallend vond ik de zuigerpen:
Deze heb ik al vaker gezien, maar alleen maar in 099 blokken, voor het eerst nu ook in een 199.
Zoals je op de foto ziet is de zuigerpen aan ��n kant middels een "stalen prop" afgesloten.
Zo'n dichte zuigerpen wordt soms bij tweetaktmotoren gebruikt om te voorkomen dat in- en uitlaatpoorten met elkaar in verbinding kunnen komen, maar daar is bij ons blokje geen sprake van.
De �ne kant van de zuigerpen zit weliswaar voor de helft in een inlaatkanaal, maar aan de andere kant loopt het "dood" tegen de cilinderwand.
Later werden alleen de volledig open zuigerpennen gebruikt, daarmee loopt een 099 ook gewoon...
Wie weet wat de gedachte achter deze dichte pistonpen geweest is?
Ik kan niks bedenken.
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten