Pagina 3 van 4

Geplaatst: 28-08-2016 01:59
door spartarie
Voor mij blijft dan de vraag of je blij moet zijn met een A- of E- Zuiger.
Zuigers hebben niet het eeuwige leven... en een vervanger vinden is dan niet makkelijk.

Geplaatst: 28-08-2016 16:47
door Vrotkees
A is niet zo een probleem kan altijd overmaats B en verder in.

een E ja dan heb je echt een zuigerprobleem.

Geplaatst: 31-08-2016 19:55
door SpartaJet
Vrotkees schreef:
SpartaJet schreef:
Vrotkees schreef: De 299 zijn juist leuk omdat er zoveel gekke afwijkingen inzitten.
- A en E zuigermaten
- Gietbramen in de ontluchtings kanalen.
- slechte schroefdraad.

Juist omdat de 299 blokjes zoveel "praktijk problemen" gaven werden ze snel vervangen door 399ers en met weinig km's op de onderdelen hoop gegooid.
Maar als ze eenmaal vakkundig behandeld zijn dan is met een 299 blokje totaal niks mis mee :lol:

Forumlid Mario rijd nu met een NIEUW 299 A carter met A zuiger rond 8)
Vermoedelijk de enigste 299 met A zuiger die er rond knort

Dit 199 blokje zal ook snel weer rondknorren heb ik zo mijn vermoeden :twisted:
Begrijp ik hier uit dat 399 beter en/of betrouwbaarder is dan 299?

De bruine blijkt een 199 blokje te hebben. Die zit vast, dus dat is voor later als er meer tijd voor is. Eerst oefenen met nieuwere blokjes.
de eerste 299 blokjes hadden fabricage foutjes.
zonder deze te herstellen waren 399 blokjes betrouwbaarder.

als je de fabricage fouten hersteld is er niks mis mee met een 299 blokje.
omdat er geen decoklep opzit zijn ze zelfs iets betrouwbaarder als een 399
Dank je wel.
Dus de 299 met deco zij net zo goed als de 399?

Geplaatst: 31-08-2016 21:42
door jgvankampen
SpartaJet, een 299 met Deco bestaat niet

Geplaatst: 01-09-2016 17:38
door Vrotkees
@ Spartajet.

een 299 blokje kun je gewoon gebruiken je hebt dan geen Decoklep.
en dus niet geschikt voor elektrische start.

@ jgvankampen
jgvankampen schreef:SpartaJet, een 299 met Deco bestaat niet
Er zijn wel degelijk 299 blokjes met deco :mrgreen:

Gruwelijk zeldzaam trouwens.

Geplaatst: 01-09-2016 18:07
door jgvankampen
Foto's anders geloof ik er geen reet van :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Geplaatst: 01-09-2016 20:33
door fehntjer
Moin,
kan zijn een 399 met een Carter met Gietnummer 299.......
Groet fehntjer

Geplaatst: 01-09-2016 21:03
door Vrotkees
Kijk fehntjer jij kent Sachs :wink:

De eerste 399 blokjes zien er identiek uit als een 299 maar dan met de deco.aansluiting.

en ik heb 1 zo een blokje gezien was er verbaasd over :shock:

Geplaatst: 09-10-2016 21:22
door spartarie
Vandaag dan dit blokje tevoorschijn "getoverd"...
Lekker in het zonnetje in de tuin opengemaakt.
Ja, in het bijzijn van m'n vrouw!
Die kan toch niet meer bijhouden hoeveel van die dingen ik heb, dus de gok maar gewaagd... :evil:
De inhoud van dit blokje blijkt prima in orde, nergens overmatige speling w.b. de lagers, geen roest, zat ook nog transmissieolie in.
Wel een hoop verontreiniging in de krukkast...
Ik vermoed dat "opa en oma" het vroeger niet zo nauw namen met benzine mengen, ik denk dat er vaak gewoon "brommerbenzine" d.w.z. 1:50 gestookt werd.
Daar zit wat meer olie in, nou en? Dat is toch juist goed?
In ieder geval zal ik aan dit blokje niet veel werk hebben, schoonmaken, nieuwe keerringen en dan loopt ie weer.
Opvallend vond ik de zuigerpen:
Afbeelding

Deze heb ik al vaker gezien, maar alleen maar in 099 blokken, voor het eerst nu ook in een 199.
Zoals je op de foto ziet is de zuigerpen aan ��n kant middels een "stalen prop" afgesloten.
Zo'n dichte zuigerpen wordt soms bij tweetaktmotoren gebruikt om te voorkomen dat in- en uitlaatpoorten met elkaar in verbinding kunnen komen, maar daar is bij ons blokje geen sprake van.
De �ne kant van de zuigerpen zit weliswaar voor de helft in een inlaatkanaal, maar aan de andere kant loopt het "dood" tegen de cilinderwand.
Later werden alleen de volledig open zuigerpennen gebruikt, daarmee loopt een 099 ook gewoon...
Wie weet wat de gedachte achter deze dichte pistonpen geweest is?
Ik kan niks bedenken.

Geplaatst: 09-10-2016 21:48
door jgvankampen
Arie, zulke pistonpennen heb ik dus ook in mijn 199 en 099 blokjes, ik gebruik de prop om de pen er zacht uit en weer in te tikken