Vandaag dan dit blokje tevoorschijn "getoverd"...
Lekker in het zonnetje in de tuin opengemaakt.
Ja, in het bijzijn van m'n vrouw!
Die kan toch niet meer bijhouden hoeveel van die dingen ik heb, dus de gok maar gewaagd... :evil:
De inhoud van dit blokje blijkt prima in orde, nergens overmatige speling w.b. de lagers, geen roest, zat ook nog transmissieolie in.
Wel een hoop verontreiniging in de krukkast...
Ik vermoed dat "opa en oma" het vroeger niet zo nauw namen met benzine mengen, ik denk dat er vaak gewoon "brommerbenzine" d.w.z. 1:50 gestookt werd.
Daar zit wat meer olie in, nou en? Dat is toch juist goed?
In ieder geval zal ik aan dit blokje niet veel werk hebben, schoonmaken, nieuwe keerringen en dan loopt ie weer.
Opvallend vond ik de zuigerpen:
Deze heb ik al vaker gezien, maar alleen maar in 099 blokken, voor het eerst nu ook in een 199.
Zoals je op de foto ziet is de zuigerpen aan ��n kant middels een "stalen prop" afgesloten.
Zo'n dichte zuigerpen wordt soms bij tweetaktmotoren gebruikt om te voorkomen dat in- en uitlaatpoorten met elkaar in verbinding kunnen komen, maar daar is bij ons blokje geen sprake van.
De �ne kant van de zuigerpen zit weliswaar voor de helft in een inlaatkanaal, maar aan de andere kant loopt het "dood" tegen de cilinderwand.
Later werden alleen de volledig open zuigerpennen gebruikt, daarmee loopt een 099 ook gewoon...
Wie weet wat de gedachte achter deze dichte pistonpen geweest is?
Ik kan niks bedenken.