Deco klep

Technische vragen
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Elke dag leer je weer.
Vooral de carburateur geeft de meeste storingen.
Als die goed is, dan is 80% al opgelost (zoals vrotkees al eens zei)
Zo kom je steeds verder in je kennis over de Spartamet.
Ook ga je storingen herkennen, en kun je die gericht oplossen.
Maaaaar, altijd zijn er weer van die kleine dingetjes, waar je je hoofd over kunt breken.
Arie de Knaller
Berichten: 42
Lid geworden op: 16-02-2021 20:52

Re: Deco klep

Bericht door Arie de Knaller »

heb met de bing carb nog geen problemen gehad :o .
verder, zo'n beetje alles kapot, gehad in 3 maanden tijd, en 600 km, achteraslagers, inlaatmembraan, keeerringen, startschakelaar, vliegwiel, en tig vage problemen.
heb alles vervangen voor nieuw, is wel een hele dure Saxonette geworden nu, maakt niet uit verder, hij moet zo betrouwdbaar mogelijk worden.
ben goed op weg met de Sax, ben nu zo ver dat hij vrijwel altijd, in 1x start ook met de E start, en mooi 28 -29 km loopt.

gr Arie de Knaller.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

Een Spartamet/Saxonette is nooit een goedkope snorfiets geweest.
Heb een rekening van een in April 1987 verkochte standaard Spartamet liggen (Nfl 1.479,-)
In die tijd kocht je een nieuwe Vespa Ciao tussen de Nfl 850 en 900,- :shock:
En dan hebben het nog niet eens over het verschil in prijs van de onderdelen.
De laatste prijs die ik van een SFM(Sachs Fahrzeug und Motertechnic) Saxonette Luxus heb is uit een Duitse folder uit 2009 �2.449

Het grote voordeel is als je zelf sleutelt en zodoende ook de kennis opdoet en je er een steeds betrouwbaardere snorfiets krijgt.
Het is wel raadzaam om wat reserve onderdelen te verkrijgen door sloopblokjes/metjes uit elkaar te halen.

Gelukkig ben je een doorzetter en je ziet heeft geloond. het goede weer komt eraan en door er op te rijden zul je merken waarom
elk lid hier zo een haat liefde verhouding heeft met een metje. :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

(Alles zo,n beetje kapot) dit is typisch een gevalletje alleen rijden, en nooit ergens naar kijken.
Ik ben nu een Saxonette aan het reviseren die ook weinig tot geen onderhoud heeft gehad.
Echt van alles kom je tegen !
Maar Zoals jij bezig bent Arie, zo zit je op de goede weg.
Je zal zien dat je op den duur een betrouwbaar metje overhoud.
Zo is het ons allemaal vergaan hier..,,,
Arie de Knaller
Berichten: 42
Lid geworden op: 16-02-2021 20:52

Re: Deco klep

Bericht door Arie de Knaller »

tja weinig onderhoud en toch 16.000 km gelopen, vindt ik niet verkeerd voor zo'n klein motortje.
hij heeft het na het inlaatmembraan avontuur, weer zo'n 60 km goed gedaan.
nu heb ik weer het volgende probleem, hij is in 1x gaan viertakten, of wel pruttelen en wil niet meer boven de 25 -26 km per uur op top.
ook als ik nu berg afwaarts rij werkt ie enorm tegen, wil niet harder.
heb de standaard cdi, niet geboord.
kort gezegd, hij rijd nu in 1x als een begrensde met zeg maar, heeft altijd 28 -29 km gelopen hiervoor.

Gr Arie de Knaller.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

Als er een begrensde CDI opzit gaat ie intern vervuilen door het 4takten.
4takten is normaal gesproken geen goed mengsel of ontstekingstijdstip.

In dit geval kan het weer de benzineslang (als die niet al vervangen is) of het inlaatmembraan zijn.
vergis je niet dat inlaatmembraan is soms echt een irritant ding als er een vuiltje onder de lip of de lip zich verplaatst.
Als de lip open blijft staan komt er te weinig mengsel in de verbrandingskamer met 4takten tot gevolg.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Nu ik ze van Carbon maak, geen problemen meer....
Arie de Knaller
Berichten: 42
Lid geworden op: 16-02-2021 20:52

Re: Deco klep

Bericht door Arie de Knaller »

de sax rijd weer als nieuw, heb een hagelnieuwe membraanplaat gemonteerd loopt weer mooi 28, zonder gepruttel, bergafwaarts heeft ie nog nooit zo mooi gelopen als nu, had altijd last van iets tegenwerken en de laatste tijd heel erg.
als dit weer problemen geeft, maak ik er 1 van carbon, had nu al een nieuwe membraanplaat besteld.
deze heeft welliswaar geen deco aansluiting maar hij start er prima mee zonder.
had met de vorige behoorlijk vaak last dat de startmotor niet meer rond wilde, als je een keer wat langer moest starten, is ook over nu, zal ook wel door het niet goed werkende lipje komen denk ik.
heb nu een snelle cdi besteld bij spartamet onderdelen, in het filmpje op hun site staat dat je dan de hoekjes in het ronde gat van de luchtfilterkap weg moet snijden, moet dit zowieso of eerst snelle cdi monteren en kijken hoe dat rijd, voordat ik de kap bewerk ?
gr Arie de Knaller.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

Omdat je nu een inlaatmembraan hebt zonder decoaansluiting zou ik deze eruit schroeven en er een afblindplug indraaien.

Die onbegrensde CDI is een goede investering.
Maar ik raad je ten strengste af om gaten in de buitenkant van de eindkap te maken zoals in de beschrijving beschreven!
De lucht word namelijk op een rustige plek bij het wiel aangezogen om ook de carburateur en de spoel te koelen.
De gaten zoals beschreven in die beschrijving zitten in de kielzog (onderdruk) en zuigen juist de lucht weg van de motor.

Elk motortje/carburateur is net iets anders.
De ene loopt juist perfect met de 100% standaard kap en de ander juist met een extra gaatje INTERN in het luchtfilterhuis en de andere weer niet.

Mijn advies is om eerst het luchtfilter goed schoon te maken terwijl je onder de douche staat.
Huh waarom onder de douche nou heel simpel je doet afwasmiddel/allesreiniger/vloeibaarwasmiddel in het midden van het filter.
Blaast dit met de mond in de lamellen en spoelt en blaast de filter schoon.
Je blijft spoelen en blazen totdat er geen schuim meer uitkomt.
Laten drogen op de CV en je hebt een schoon filter om mee te beginnen als basis.

Je test dus eerst met dat schone filter en standaard eindkap.
wilt ie net niet lekker kun je aan de BINNENKANT van de eindkap midden in het ronde gedeelte aan de kant waar de CDI zit een gat van rond 8 mm boren.
Het filter krijgt dan net wat meer lucht en mocht later een andere carburateur minder lucht nodig hebben plak je er een stukje plakband op.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Deco klep

Bericht door Spartapappa »

Wat voor kleur cdi zit er in Arie ?
Je hebt originele zwarte deze zijn onbegrensd.
Want als jou metje 28/29 loopt moet je cdi haast wel onbegrensd zijn.
Wat vrotkees zegt is waar, het ene metje loopt onbegrensd goed met een gaatje in de binnenkap, de ander weer zonder gaatje in binnenkap.
Probeer dus eerst onbegrensd zonder gaatjes te boren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast