vonkt niet meer...

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

spartaans

Bericht door spartaans »

Mijn dank is groot,dit zal dan wel de oorzaak zijn van het niet vonken.
Mooi dat je die fotos er bij kon zetten.
spartaans

Bericht door spartaans »

Blijft voor mijzelf de vraag:hoe kan dat ding nou doorbranden,kan een geboorde cdi dat veroorzaken? Of is het net als bv een gloeilamp die ook niet het eeuwige leven heeft?
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

de spoel is ingegoten(in verband met trillingen en vuil), koeling is dus minimaal, dan kan het zijn dat bijvoorbeeld bij een te grote electrode afstand van de bougie de spoel te heet wordt of door ouderdom de isolatie van de draadjes gaat smelten, dat kan langzaam gaan en iedere keer dat je er mee rijdt er meer isolatie wegsmelt tot op een gegeven moment de vonk zo zwak is dat hij niet meer wil starten.

mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
bazzz

Bericht door bazzz »

prutser2009 schreef: Is er iemand van de forumleden die ook even kunnen meten bij een werkende blauwe ontsteking want mijn metingen van de blauwe ontsteking komen van het enige sloop blokje wat ik heb met een blauwe ontsteking.

Mark
U vraagt wij draaien: De bobine heeft vorige week nog gewerkt en ligt nu toevallig op mijn bureau om de draden eens te vervangen.

tussen rood en zwart: 0,83kOhm
tussen rood en blauw: 0,83kOhm
tussen zwart en blauw:1,5 Ohm
tussen blauw en bobine: 2,8kOhm

Zo goed als dezelfde waarden als Mark dus.

@spartaans. Ik heb nog een spoel+cdi op marktplaats staan die goed werkt. als je interesse hebt moet je maar even mailen(losse spoel kopen is ook geen probleem)
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bedankt voor het nameten Bazz, het is me nog even een raadsel waarom de waardes tussen de rode en de blauwe zoveel verschillen.

mark

fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
het verschill is simpel de blauwe draad komt van de laadspoel dikke draad met minder windingen
de rode is voor de primaire spoel dunne draad en enorme krommingen

Afbeelding

de CDi is als schema erbij
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
spartaans

Bericht door spartaans »

Zou het kunnen dat als een magneetje iets uitsteekt buiten het vliegwiel,dat dan de spoel stuk gaat? Ik had het uitstekende gedeelte weer teruggetikt zodat het weer vlak was,maar nadat ik een nieuwe spoel had gemonteerd is na ca. 15 km dat ding weer stuk!
Admin2Vrotkees
Site Admin

als een nieuwe spoel meteen weer stuk is dan is er toch iets geks aan de hand, ik zit eerder te denken aan de bougie oid, als de afstand tussen de electrode te groot is wordt de spoel ook te heet.

Mark

spartaans

Bericht door spartaans »

Bij doormeten volgens jouw beschrijving blijkt dat ie stuk is,na ca 15 km gereden te hebben. toen ik de kap er af haalde zag ik dat 1 magneetje weer iets uitstak aan 1 kant en de boel was erg heet.
Zal nu ook maar ander vliegwiel monteren en dan hoop ik dat t spul langer heel blijft!
Admin2Vrotkees
Site Admin

kijk even wat de afstand is tussen de electroden van je bougie om er zeker van et zijn dat het daar niet aan ligt, en misschien is het magneetje iedere keer tegen je spoel aan gekomen, wel een vervelend probleem, ik hoop dat het dadelijk met het nieuwe vliegwiel opgelost is (en je bougie afstand ok is).

Mark

Plaats reactie