spartamet op wasbenzine?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Jan

Bericht door Jan »

[/quote]Ik rij met een getrapte spie

Geweldig, hoe kom je daaraan. Ik heb er ooit ��n gehad, heb die weggegeven maar zou er wel weer ��n willen hebben. Ik weet alleen niet wie die levert.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Jan

Bericht door Jan »

Het quoten werkt bij mij niet lekker, kan ook zijn dat ik het verkeerd doe :oops:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Ik maak ze zelf van spieenstaal.
Ik kan op mijn werk over een freesbank beschikken, verder even geconcentreerd slijpen/afbramen. Al met al een uurtje werk.
Het deel van de spie wat uit de krukas steekt moet iets smaller zijn dan 2 mm, ong. 1.9 mm.Dit moet omdat het niet meer in het hart van de krukas ligt, het gaat anders wringen in de spiebaan van het vliegwiel.
Het beste heb je een krukas en vliegwiel bij de hand, als je het vliegwiel op de krukas (met nieuwe spie erin) drukt moet je iets speling blijven voelen.
De spie bepaald alleen de positie van het vliegwiel, hij mag nergens klemmen.
Overigens kan je ook van een standaardspie ongeveer de helft van het uit de krukas stekende deel wegvijlen, eerst de hoogte aftekenen, spie in de bankschroef (gebruik alu spanplaten) en dan vijlen.
Bij het monteren van het vliegwiel dit zoveel mogelijk naar rechts draaien en dan vastzetten.
Echt een wereld van verschil !
Jan

Bericht door Jan »

Bedankt voor je logische uitleg!

Ik heb niet altijd de beschikking over een freesbank maar in de vakantie wel en zal dan een poging wagen.

Je tweede optie is er ��n die thuis te realiseren is. Je eerste optie zal inderdaad op een graad of 10 komen, de tweede schat ik op een graad of 3. Die 3 graden zal al een merkbaar verschil opleveren.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Ook de tweede optie, het uitstekende deel van de spie 1mm breed maken en vliegwiel bij het monteren zoveel mogelijk naar rechts draaien geeft ongeveer 10 graden vervroeging.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

spartarie schreef: als de snelheid boven de
31 komt, met windje mee b.v., gaat ie inhouden en loopt de verbranding niet regelmatig meer.
FF een update.
Dat inhouden bij hogere snelheid bleek het motortje later bij elke brandstof te doen, echter pas als hij goed warm was, na zo'n 10 km rijden.
Ook wilde hij dan niet goed meer stationair lopen.
Heb een tijdje zitten piekeren wat de oorzaak daarvan was.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de zuigerveer wel eens de schuldige zou kunnen zijn.Compressiemeter heb ik niet dus dat kon ik niet meten.
Afijn, blokje gesplitst en inderdaad, de zuigerveer was behoorlijk versleten.
Op de einden nog 1.30mm, in het midden 1.12mm breed.
Een nieuwe is dacht ik 1.40 mm....
Gemiddeld 0,2 mm slijtage, dat geeft een vergroting van de slotopening van ong. 1.25mm en dat is teveel van het goede.
Ik heb dus een nieuwe zuigerveer geplaatst en na een moeizame periode van inrijden, mijn god wat duurt dat lang, kan nu het gas d'r weer op.
Loopt nu weer als een zonnetje, ook na een lange rit volgas.
Ik rij nu nog op 50% mix benz./wasb., als de tank leeg is ga ik het weer met 100% wasb. proberen.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Vandaag dan begonnen met 100% wasbenzine.
Geen spoor van pingelen en alle eerdere problemen met koude start zijn verdwenen.
Die versleten zuigerveer was daar dus de oorzaak van.
Ik heb er nu ruim twintig kilometer opzitten en hij loopt er prima op.
Hoogste snelheid 34.3 km/h met windje mee, tegenwind ook boven de 30.
Wat mij betreft een geslaagd experiment.
Plaats reactie