Pagina 4 van 4
Geplaatst: 17-05-2015 13:34
door Vrotkees
als ik de foto van de opengewerkte bing gevonden heb zet ik hem hier neer
Geplaatst: 17-05-2015 13:59
door Vrotkees
Ik heb een leeg bing carburateurhuis erbij gepakt
Als je kijkt via de luchtfilterkant zie je duidelijk een vernauwend verloop vlak na de chokeschuif en voor de stijgbuis dat is de venturi.
met een pen of potlood voel je de venturi.
Nu snap ik jouw verwarring de TK heeft aan beide zijdes een verloop
de Bing alleen aan de chokeschuif kant ( net als de genoemde tuinslang )
Geplaatst: 17-05-2015 16:45
door Vrotkees
Op de opengewerkte foto van de bing kun je nu goed zien dat er ook aan beide kanten dat verloop zit van de venturi.
Bij de TK is het veel beter te zien.
de stijgbuis bij zowel de Bing als TK zit achter de venturi.
De lucht in de venturi zelf word niet gebruikt voor het communicerende vaten effect.
Het communicerende vaten verschil komt van de buitenlucht en het venturi effect.
Voorbeeld
Als de buitenlucht ( in de vlotterkamer ) 100 Kilo-Pascal1/Bar) is en de druk 80 kilo-Pascal /0.8 Bar bij de stijbuis door het venturi-effect.
Zorgt die -20 Kilo-Pascal (- 0.2 bar) verschil ervoor dat de benzine via de stijgbuis omhoog gezogen word uit de vlotterkamer.
op de natuurkundige tekening (foto3) word het verschil in druk aangegeven door de opstaande buisjes.
op deze tekening kun je het verschil zien van de invloed van de venturi op de stijgbuis
De hoeveelheid vloeistof of gas blijft steeds hetzelfde.
alleen de grote van de venturi en snelheid van vloeistof of gas veranderd
Geplaatst: 17-05-2015 17:19
door spartarie
Ik zie geen grote verschillen in de venturi tussen beide carburateurs, ook het "sproeigaatje" is bij beiden even groot, nl. 1,2 mm.
Het zou kunnen dat het stationaire mengsel bij de Bing "vetter" is als bij de TK.
Een bekend verschijnsel bij Bing is de neiging om af te slaan als hij een tijdje stationair heeft gelopen, voor een stoplicht b.v., en je geeft in ��n keer volgas.
Of dat bij een TK ook zo is weet ik eigenlijk niet.
Dat stationaire gedeelte blijft altijd meedoen, ook bij volgas.
Samen, het mengsel wat uit de venturi komt �n het stationaire mengsel, vormen ze het uiteindelijke mengsel dat het carter ingaat.
Het rijkere stationaire mengsel verklaart dan misschien dat de Bing een kleinere sproeier nodig heeft.
T�s zo maar even brainstormen hoor.
Geplaatst: 17-05-2015 17:31
door Vrotkees
KEDENG AUW dat was een rol 2 euromunten die bij mij doorviel.
je bedoelt de trap in de stijgbuis ( venturipijpje ) van de TK.
die trap zit namelijk niet in de stijgbuis van de Bing.
TK is Japans dus het heeft zeker een bepaald doel.
Het kan bijna niet anders dan dat het te maken heeft met het stationaire sproeier gedeelte van de TK
de kamer waar de TK stijgbuis inzit is kleiner als de kamer waar de Bing stijgbuis inzit.
Door de stationaire sproeier op een klein stuk te concentreren zou het me niks verbazen dat ze dat gedaan hebben om het stationaire toerental beter te kunnen afregelen.
Geplaatst: 03-10-2015 12:59
door spartarie
Ik ben tot nog toe heel tevreden met de "sproeierverkleining" van 48 naar 46. Het motortje is bovenin beslist levendiger en sterker geworden.
Nog een bijkomend voordeel: het benzineverbruik.
Dat hou ik altijd nauwkeurig bij, vind dat gewoon leuk om te weten.
Dat doe ik op deze manier: ik maak precies 5 liter benzine aan, zet de dagteller op nul als ik daaraan begin en kijk hoever ik er mee kom.
Nu was die TK altijd minder zuinig dan mijn andere blokjes met Bing carburateurs, steevast was het verbruik ��n op 59 km terwijl ik met een Bing 65 km ver kom met een litertje benzine.
Nu is de TK op hetzelfde niveau, het verbruik is gedaald naar ��n op 64 km.
Geplaatst: 03-10-2015 15:09
door Knutselsmurf
Het is zo dat de aanwezigheid van het "venturipijpje"drukverschil doet ontstaan
tussen de luchtstroom voor en voorbij het venturipijpje.
De volle luchtstroom wordt immers belemmerd door het pijpje.
Het verschil is klein, maar voldoende om ce brandstof omhoog te werken.
De aanwezige vernauwingen in het huis zijn bedoeld om de maximaal
door te laten luchtstroom te bepalen. (vermogen te knijpen)
Immers bij het opboren van de doorgang is de aanvankelijke
vernauwing volledig verdwenen en de venturiwerking blijft toch bestaan.
Geplaatst: 23-12-2016 17:01
door spartarie
Ik denk een antwoord gevonden te hebben waarom de sproeiermaat bij een TK ( 48)groter is dan bij een Bing (42).
Beide zijn 8mm carburateurs, deze "8mm" slaat op een vernauwing (venturi) in het carburateurhuis.
Het verschil zit hem in de plaats van het venturi/stijg- buisje.
Bij een Bing zit die veel dichter op die vernauwing als bij een TK, bekijk deze foto:
Dit is een TK, bij een Bing zit het buisje pal op de overgang !
Nu is het zo dat
IN de vernauwing de luchtsnelheid (bij eenzelfde snelheid)
bij beide carburateurs natuurlijk hetzelfde is, de motor verpompt bij een bepaalde snelheid nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid lucht, maar na de passage van de vernauwing zal de luchtstroom geleidelijk weer breder worden.
En hoe "breder" de luchtstroom is, hoe kleiner de luchtsnelheid!
En als de luchtsnelheid ( lees "zuigkracht") kleiner is zal de sproeier groter moeten zijn.
Doodsimpel eigenlijk...
Geplaatst: 23-12-2016 22:21
door Vrotkees
en dat verklaart dan ook waarom sommige blokjes wel goed met een TK lopen en andere niet.
De minimale verschillen van de luchtstroom.