Pagina 4 van 5

Geplaatst: 29-05-2015 23:27
door jgvankampen
Wat ik zo kan voelen aan de krukas is dat de as waar het vliegwiel op moet, beweging heeft, en als dan het vliegwiel op de as zit, krijg je het vlaggenmast effect, op de grond haast geen beweging en hoe dichter je bij het eind komt des te groter de uitslag. Het was zo abnormaal dat zelfs de jasbeschermers los lieten en de bouten van de bobine los trilden.

Maar ach weer een hele revisie ervaring rijker en daar doen we het voor, heb ook nog even de afstanden gemeten tussen de tandwielen en die zijn allemaal nagenoeg gelijk, alles zit mooi verdeeld in het blokje. Ik weet niet in hoeverre dit van belang is maar de tussentandwielen (die kleintjes) draaien mooi in het hart van de andere tandwielen. Heb er nu ongeveer 50 km mee gereden en de olie blijft helder, de bougie is mooi lichtbruin en droog, de kop van de zuiger is nog schoon geen vet aan de rand van de bougie, geen rook met starten en rijden, blokje wordt ook niet extreem heet dus alles in orde in mijn ogen.

Geplaatst: 29-05-2015 23:57
door spartarie
Vrotkees schreef:De krukas tap is blijkbaar los.
Dus we gaan kijken of we die kunnen repareren.
Ik zeg proberen!
Inderdaad, weggooien kan altijd nog.
Mijn lijfspreuk is: niks is zo stuk dat het niet gemaakt kan worden.
Je begrijpt dat de oud ijzer boer van mij niet rijk wordt.
Vrot, als het lukt; posten!

Geplaatst: 30-05-2015 00:04
door Knutselsmurf
spartarie schreef:
Vrotkees schreef:De krukas tap is blijkbaar los.
Dus we gaan kijken of we die kunnen repareren.
Ik zeg proberen!
Inderdaad, weggooien kan altijd nog.
Mijn lijfspreuk is: niks is zo stuk dat het niet gemaakt kan worden.
Je begrijpt dat de oud ijzer boer van mij niet rijk wordt.
Vrot, als het lukt; posten!
Zo is het en niet anders. Poen zat? Nieuw kopen.
AOW zoals ik? Komt mijn eer te na als het niet opgelost kan worden...

Geplaatst: 30-05-2015 00:21
door jgvankampen
Het draait in veel gevallen om poen, maar in dit geval is het de voldoening om iets te kunnen repareren en weer te gebruiken. Ik probeer altijd en soms tot vervelens toe iets te repareren en her te gebruiken, het geeft zo'n lekker gevoel....het grenst nog net niet aan klaar :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Geplaatst: 30-05-2015 00:23
door spartarie
Helemaal mee eens...

Geplaatst: 30-05-2015 01:38
door Vrotkees
zijn meerdere methodes om de astap weer vast te krijgen.
Eerst maar eens de krukas van dichtbij zien

Door eerst met een verzinkboor een conisch gaatje te maken van de andere kant zou je door middel van een pers de astap kunnen vaststuiken.
een 30 tons pers zou meer als voldoende moeten zijn voor die klus

een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een grotere onderlegring onder het lager door middel van moderne 2 componentenlijm vast te zetten.

Of je jaagt er een hoog amperage door de wang en de krukas tap zodat er een weerstand las ontstaat

Geplaatst: 30-05-2015 01:40
door jgvankampen
heb ik weer heb net mijn 30tons pers weggedaan :shock: :shock:

Geplaatst: 30-05-2015 01:49
door Vrotkees
is maar goed ook je houd geen ruimte in huis meer over :wink:
ik kan gebruik maken van zo een pers bij de Siemei

Deze pers gebruikten ze vroeger om volle stalen wielen op de assen van goederenwagons te persen

Geplaatst: 30-05-2015 10:47
door fehntjer
Moin,
ik alleen en 12t pers
een lose astap heb ik nog noit gezien as met sleuven wel maar da geef het "speedy slave" van SKF

Geplaatst: 30-05-2015 11:01
door Knutselsmurf
Je kan heel goed een voortreffelijke pers maken van H-balk en een hydrolische potkrik.
Werkt perfect voor algemene doeleinden!
Afbeelding