Vastgelopen motor.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17-12-2009 19:59
Vanmorgen heb ik de tank leeg laten lopen in een lege fles wasbenzine. Bij gewoon daglicht. De kleur is licht rosse. Op de foto is de linkerfles zuivere wasbenzine. Op de bovenste foto is de middelste fles de tankinhoud. De rechter fles is een mengsmering van ongeveer 15 ml. Dat is de rechter fles wasbenzine met mengsmering 15 ml, Vrotkees die ik je heb laten zien.
De eerste foto van gisteren met het glas was s'morgens vroeg bij zonsopgang gemaakt.
De middelste fles (tankinhoud) is iets lichter rosse van kleur dan de rechter fles.
De eerste foto van gisteren met het glas was s'morgens vroeg bij zonsopgang gemaakt.
De middelste fles (tankinhoud) is iets lichter rosse van kleur dan de rechter fles.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17-12-2009 19:59
'StartPilot' en vergelijkbare producten (Valma, Holz, noem maar) zijn op basis van ether en NIET geschikt voor 2-takt motoren. Dit door de olie-oplossende eigenschappen van en het ontbreken van olie in het product. Je start de motor op ether zonder enige olie en de olie die nog in je blokje aanwezig was wordt meteen weggevaagd. Ook voor 4-takt motoren is het een paardemiddel.
Stel je voor dat je diep in slaap bent en een idoot schopt je van het ene op het andere moment je bed uit zo de vrieskou in. Dat 'ervaart' je blokje als je een startpiloot gebruikt.
Als je Met bij vochtig weer niet start is kundig onderhoud waarschijnlijk de beste remedie.
Dat zou dan de oorzaak van het vastlopen kunnen zijn...
De vraag is ook: liep hij dan kort na het starten vast of tijdens een
lange rit?
Als er geen "beschermend" laagje olie op de krukas aanwezig is kun je wachten op vliegroest, de waterdamp die altijd in de (aangezogen) lucht aanwezig is zorgt daarvoor. Leg maar eens een stukje blank staal in de schuur, de volgende dag zit er al een laagje roest op.
De vraag is ook: liep hij dan kort na het starten vast of tijdens een
lange rit?
Als er geen "beschermend" laagje olie op de krukas aanwezig is kun je wachten op vliegroest, de waterdamp die altijd in de (aangezogen) lucht aanwezig is zorgt daarvoor. Leg maar eens een stukje blank staal in de schuur, de volgende dag zit er al een laagje roest op.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17-12-2009 19:59
4 tot 5 keer gebruikt na mijn werk als de Spartamet met vochtig eer buiten had gestaan. Ik reed dan ongeveer 10 min naar huis.
De vastloper is ontstaan tijdens een langere rit langs het kanaal richting Kanne. Dan waai ik meestal even uit. Een rit van ongeveer 1 uur. Halverwege de rit liep het blokje plotseling vast.
Of dat corroderen zo snel gaat weet ik niet. Immers, als het ding eenmaal loopt wordt alles weer gesmeerd. Vast staat dat het hele spul tijdens starten zonder olie zichzelf vast kan vreten.
Het gebruik van startpiloot-achtigen zal altijd blijvende schade tot gevolg hebben.
Het experimenteren met benzinemixen is leuk maar ik denk alleen voorbehouden aan hen die weten waar ze mee bezig zijn en weloverwogen de mogelijke risico's proberen te elimineren.
Het gebruik van startpiloot-achtigen zal altijd blijvende schade tot gevolg hebben.
Het experimenteren met benzinemixen is leuk maar ik denk alleen voorbehouden aan hen die weten waar ze mee bezig zijn en weloverwogen de mogelijke risico's proberen te elimineren.
We hebben dus duidelijk met een gecombineerd brandstof probleem te maken.
Dit allemaal heeft de vastloper veroorzaakt.
- Wasbenzine waar je de chemische samenstelling niet van weet ( ethanol toegevoegd ?)
- De mate van vermenging van de2 taktolie met de wasbenzine .
- Het gebruik van startpilot wat de smeer film in het blokje verwijderd heeft.
Bij koud en vochtig weer is het beter verschillende keren de chokehendel op en neer te bewegen of een paar keer aan de choke kabel te trekken.
Je pompt als het ware de benzine de vlotterkamer in.
en AFBLIJVEN van startpilot.
Dat is de hoofdoorzaak.
Dit allemaal heeft de vastloper veroorzaakt.
- Wasbenzine waar je de chemische samenstelling niet van weet ( ethanol toegevoegd ?)
- De mate van vermenging van de2 taktolie met de wasbenzine .
- Het gebruik van startpilot wat de smeer film in het blokje verwijderd heeft.
Bij koud en vochtig weer is het beter verschillende keren de chokehendel op en neer te bewegen of een paar keer aan de choke kabel te trekken.
Je pompt als het ware de benzine de vlotterkamer in.
en AFBLIJVEN van startpilot.
Dat is de hoofdoorzaak.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Wie het breed heeft laat het breed hangen...Mikey schreef:Of gewoon benzine?
Waar het blokje voor gemaakt is.
Opvoeren is hier een taboe.
Maar je blok kapot laten lopen door met andere 'brandstof' te gaan rijden.
Om waarschijnlijk een paar euro te besparen.
Nu kun je het blokje naar de schroothoop brengen.
Enig idee wat het inkomen van een AOWer is? :cry:
Bovendien is er met rijden op wasbenzine niets mis!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast