MET Ant-one

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Antoine

Bericht door Antoine »

Ik zal vanavond wat foto's plaatsen ;-)
sjarel

Bericht door sjarel »

/duim
Antoine

Bericht door Antoine »

Mijn "nieuwe" Lepper zadel.
Afbeelding

De opbouw van het voorspatbord. De voor en achterkant moeten nog een mooie vorm krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag het achterspatbord gelijmd, morgen gaan de klemmen eraf en ga ik hem schuren en verder passend maken.
Afbeelding
sjarel

Bericht door sjarel »

Ziet er erg goed uit..
Hoe dik zijn die spatbordjes?
Zo te zien heb je meerdere lagen triplex over elkaar gelijmd, toch?

Grzz,
Sjarel
Antoine

Bericht door Antoine »

Dank je wel, ik ben er ook wel blij mee. Het zijn 3 lagen triplex welke ik eerst 10 minuten onder de heette douche heb gehouden. Daarna een dag of 2 met een spanband rond een wiel heb laten drogen, vandaar al de vorm. Nadat ze passend gemaakt waren heb ik ze gemonteerd. Nadat ze goed te monteren waren heb ik de 3 lagen aan elkaar verlijmd met konstruktie lijm, en dan moet je snel zijn. De lijm haat bruisen en als je niet oplet zit heel je handen vol en de lijm resten zijn maar moeilijk te verwijderen. Het spatbord is ongeveer cm dik.
sjarel

Bericht door sjarel »

De volgende keer kun je ook een mal maken, dan hoef je de triplex niet nat te maken en zo.
Nat maken is niet zo heel goed voor triplex..
Mal eventueel van mdf en de maat van de de gewenste diamater.

Tenminste als het triplex is van 1 v.d. bekende dhz winkels. Triplex is niet echt watervast, het kan wel iets hebben natuurlijk

Het hout kun je vastzetten met lijmklemmen door een paar cm vanaf de rand gaten te boren, waar je de lijmklemmen in kunt vast zetten.

Spatborden lijmen met een goede houtlijm (D3 is voldoende).
2 lagen triplex kunnen dan al genoeg zijn.
Wat heel belangrijk is dat er een goede lak op komt, i.v.m. de elementen ;-)

Grzz,
Sjarel
Antoine

Bericht door Antoine »

Ik kon het in 1 keer maken maar toen vond ik er iets te veel kracht op staan, nu het voorgenomen was , was het gemakkelijker te monteren. Ik heb speciaal geen mal gemaakt. Omdat ik het passend op het frame gemaakt heb, klopte de ronding meteen en hoefde ik daar niets aan te passen. Met een mal heb je wel eens dat je toch nog iets moet aanpassen. Tevens ben je met het maken van de mal 2 x langer bezig kwa werktijd dan dat ik heb verbruikt. Ik ben er Max 1.5 uur mee bezig geweest. Dat is wel ex het afwerken ed.

Hoe ik het hout ga bewerken weet ik nog niet. Ik ga eerst wat proberen. Il denk aan lijnolie, een laag of 3, en daarna blanke lak. Maar weet niet of de blanke lak op de lijnolie hecht, maar dat probeer ik met een stukje hout.
blauwlap
Erelid

Bericht door blauwlap »

Antoine schreef: Hoe ik het hout ga bewerken weet ik nog niet. Ik ga eerst wat proberen. Il denk aan lijnolie, een laag of 3, en daarna blanke lak. Maar weet niet of de blanke lak op de lijnolie hecht, maar dat probeer ik met een stukje hout.
Lijnolie en blanke lak is geen goede combinatie.
Kijk eens naar scheepslak al denk ik dat je daar niet echt kleine hoeveelheden van kan kopen.
Jan

Bericht door Jan »

Gekookte lijnolie is een prima conserveringsmiddel, voor metaal en voor hout. Blanke lak in meerdere lagen prima voor hout maar is geen conserveringsmiddel. Het dicht maar dringt nauwelijks of niet in. De combi werkt niet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Als je puur voor de blanke lak uiterlijk gaat zou ik deze lak gebruiken.

https://www.parketlak.nl/nl/lakken/lakken/parketlak_42/

Het is geen goedkope blanke lak (25euro /750 ml) je hebt hem in mat zijdeglans en hoogglans en hij verkleurt niet.

Ik heb er goede ervaringen mee heb er diverse houten dingen mee behandeld.
Heb deze lak ook gebruikt om een kastje voor in de badkamer te behandelen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie