Customized Saxonette

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

de reactiearm is iets dat door velen over het hoofd gezien word.
het is een heel belangrijk deel van de spartamet.

Het zorgt ervoor dat het reactie koppel van de aandrijf en remkrachten op het frame worden overgedragen.

Bij de ronde uitlaat gaat de reactiearm tot aan de achterplaat van de uitlaat waarbij die aan de voorplaat en achterplaat gelast is.
Bij de 4kante is de reactiearm aan de voorkant en op 3/4 van de onderkant vastgelast.

Een ander soort reactiearm is uiteraard mogelijk maar houd wel rekening met de trappers en standaard.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

Goede avond,

Spartarie, mooi fietsje heb je, ik heb je afbeeldingen gezien maar is mij niet helemaal duidelijk. De onderste begrijp ik wel maar de andere niet, wellicht twee verschillend krachten, een actiekracht en een reactiekracht. Of de ene die optreed bij het remmen en de ander bij het gasgeven?

Ik vond het wel interessant om het goed uit te zoeken wat er precies gebeurd bij het remmen en welke krachten en momenten daar in optreden, blijkt zeker interessant!

Ik heb daarom een DIAGRAM gemaakt ter analyse van de momenten en krachten die zullen optreden bij het '"remmen". Bij gas geven gebeurt eigenlijk het zelfde maar dam tegengesteld maar met veel lagere waarden. Het lijkt misschien ingewikkeld voor de lezer, maar het is een logisch verhaal. Ik heb kleurtjes gebruikt om het grafisch
helder te maken.

Aller eerst zien we 4 vaste punten
BL -De hartlijn van de wielas
R - Het punt waar de feitelijke rem weerstand op de band wordt overgedragen
B - Het aanhechtingspunt van de steunstang aan het potje
G - Het bevestigingspunt van de steunstang aan het frame van de fiets

De betekenis van de kleuren:
Rood, heeft betrekking op de feitelijk rem weerstands-kracht
Blauw, heeft betrekking op het moment en de krachten die plaatsvinden in het aanhechtingspunt van de steunstang en potje.
Groen, heeft betrekking op het moment en de krachten die plaatsvinden in het bevestigingspunt van de steunstang aan het frame
Zwart, dit zijn de indicatielijnen van de moment armen
Wit, is maatvoering indicatie
Als we beginnen bij zwarte BL -R dan is dit de arm van het rem-moment,
rode P is de hierbij optredende kracht.
Gaan we vervolgens naar de lijn zwarte BL naar rode R, dir is de de arm die punt B doorsnijdt, P is daarbij het zelfde gebleven, doorgegeven door het wiel.
Wat zien we hier gebeuren, de arm zwarte BL en blauwe B ( is ongeveer de helft van arm BL - rode R. Daar het moment in z'n totaal gelijk blijft, moment is arm maal kracht (M=r x P) uitgedrukt in Nm. dus om op dezelfde M uit te komen is de blauwe +P 2 maal zo groot als de rode P. Zetten we dit om in een horizontale kracht, blauwePX en een verticale, blauwe PY dan valt meteen op dat PY vrijwel even groot is als rode P, de remkracht!
Het moment wordt dmv een vaste verbinding (steunstang) overgebracht naar bevestigingspunt G op het frame. De arm neemt daarbij met een factor 2,5 toe (BL - B naar BL - G). De kracht -groene PY neemt tov blauwe PY dus met dezelfde factor af. -PY en -PX vormen de resultante -P, de uiteindelijke grote en richtin van de kracht vanuit G. En wat ziet men, deze krachtlijn valt vrijwel samen met de hartlijn van de steunstang!
Er is hier sprake van een zuivere trekkracht, er is geen buigmoment op de steunstang. Subtiel gedaan door de heren van Sparta & Sachs.
Het aanhechtingspunt blauwe B is meest kritisch voor de instandhouding van de opeen driehoeksconstructie, zeker gezien de forse kracht PY. Je hebt volkomen gelijk spartarie dat een knietje of zoals bij mjn fiets een langs-schotje, noodzakelijk is. De fiets heeft weer een beurt nodig en zal het de nodige aandacht geven.
Een heel verhaal, ik hoop begrijpbaar uitgelegd en leuk om uit te zoeken en goed om te weten.

groet ZAM-Buk
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

MIJN VERHAAL IS WEER NIET GEPLAATST!!! HOU ER MEE OP ALS DIT ZO BLIJFT Aleen de tekening dan maar. hoor het wel jammer
Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

ZAM-BUK schreef:MIJN VERHAAL IS WEER NIET GEPLAATST!!! HOU ER MEE OP ALS DIT ZO BLIJFT
Was er dan nog een verhaal? :lol:
Dat wil ik ook duidelijk maken: Punt "B" krijgt het voor zijn kiezen!
Punt "G" in uw diagram: U zou voor de aardigheid de uitlaat eens los moeten maken van het frame...en hem dan met een unster op een of andere manier weer vastmaken.
Dan remmen....
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Meneer ZAM BUK... u strooit met pijlen als Cupido..:lol:
Ik heb voor de aardigheid ook een diagram gemaakt.
Simpele uitvoering ...

Afbeelding
Zo zie ik het: Het wegdek oefent op de band bij maximaal remmen een
kracht uit (R).
Dat levert een koppel op, kracht maal arm = R x a.
Dat koppel moet via de reactiestang (paarse stang) ook geleverd worden! (R x b)
Weliswaar is die reactiearm wat langer dan de diameter van het wiel, dus zal de blauwe R wat kleiner zijn dan de rode...toch blijft er nog een aanzienlijke kracht over.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor.
Een andere simpele test, en daarvoor heb ik uw voorstellingsvermogen nodig...
Stel de Spartamet staat op zijn middenbok, achterwiel vrij van de grond, achterem trekken we op het stuur aan d.m.v. een tie wrap.
Nu schroeven we de reactiestang los van het frame.
Ik ga op de grond liggen, doe ik niet graag maar vooruit, voor deze keer.
U gaat op uw hurken zitten en houdt met uw pink de reactiestang aan het uiteinde vast.
Als ik nu de band pak, onderaan, en ik trek met alle macht aan het wiel, denkt u dan dat u met uw pink die stang kan vast houden????
Tenzij u Bruce Lee bent... :lol:
ZAM-BUK
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-11-2018 16:09

Bericht door ZAM-BUK »

Meneer Spartarie, u diagram is niet juist, u gebruikt kracht en reactiekracht in een diagram, dat is in de sterkte leer uit den boze, bovendien gaat u voorbij aan de verschillen (of verloop van de moment arm).

Uw rode R kracht tekent u als een blauwe R reactie kracht bij het bevestigingspunt, daar treed echter ook een rode kracht op in neerwaartse richting en niet naar boven, sorry, nogmaals u tekent een reactie kracht die geleverd wordt door het frame als vast punt.

Ik teken veel pijlen ja, maar ik wilde weten wat er optreed bij het aanhechtingspunt van steunstang en potje en daar ging het toch oM. Hoop dat het gras niet nat was!
Groet, ZAM - BUK
Afbeelding
zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!
Antoine
Berichten: 175
Lid geworden op: 04-05-2018 20:42

Bericht door Antoine »

ZAM-BUK schreef:MIJN VERHAAL IS WEER NIET GEPLAATST!!! HOU ER MEE OP ALS DIT ZO BLIJFT
Wat gaat er dan fout? Misschien eerst uw tekst in word schrijven en daarna in een reactie plaatsen.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

ZAM-BUK schreef:Meneer Spartarie, u diagram is niet juist, u gebruikt kracht en reactiekracht in een diagram, dat is in de sterkte leer uit den boze, bovendien gaat u voorbij aan de verschillen (of verloop van de moment arm).
Kan zijn dat mijn diagram uit den boze is..:?
Vaak is het beter te overzien om alle overbodige dingen in een schema weg te laten.
Ik beweer dat wanneer de rem maximaal aangetrokken is het wiel, de motor en de uitlaat met stang als het ware ��n geheel zijn.
Nu wil ik voorkomen dat dat "geheel" gaat draaien, en dat kan ik alleen doen door de stang aan het uiteinde beet te pakken.
Dan moet ik daarvoor toch (bijna, de stang heeft iets meer lengte) net zo veel kracht zetten als de "Draaikracht"?
Wat is er mis met deze redenering?
Een andere simpele test, en daarvoor heb ik uw voorstellingsvermogen nodig...
Stel de Spartamet staat op zijn middenbok, achterwiel vrij van de grond, achterem trekken we op het stuur aan d.m.v. een tie wrap.
Nu schroeven we de reactiestang los van het frame.
Ik ga op de grond liggen, doe ik niet graag maar vooruit, voor deze keer.
U gaat op uw hurken zitten en houdt met uw pink de reactiestang aan het uiteinde vast.
Als ik nu de band pak, onderaan, en ik trek met alle macht aan het wiel, denkt u dan dat u met uw pink die stang kan vast houden????
ZAM-BUK schreef:Hoop dat het gras niet nat was!
En ik hoop dat uw pink niet gebroken is! :lol:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3284
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Het gaat hier om koppel.
een automotor heeft ook een grotere reactiebeugel cq arm aan de kant waar het koppel op de carrosserie word overgedragen.
Daarom zijn er ook rubbers om de krachten net zoals bij schokbrekers geleidelijk te laten afvloeien zonder zowel de motor als carrosserie te beschadigen.

Toen Sachs in 1937 de eerste naafmotor ontwikkelde had deze geen reactiearm.
De piekbelastingen in zowel de motor als frame maakte het geen succes.

De vraag die je je dus moet afstellen is waar wil je als constructeur je krachten laten afvloeien, op een zo goedkoop mogelijke eenvoudige manier.

Dus werd de standaard vlak bij de trapas gekozen.

Uiteraard kun je nu een beugel maken die de naafmotor hetzelfde als een achter uittrap rem van een fiets kunt plaatsen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
sjarel
Berichten: 440
Lid geworden op: 27-07-2016 17:59

Bericht door sjarel »

By the way zou jammer zijn als de TS wegblijft door een gebroken pink :wink:
Ben toch wel benieuwd naar de vorderingen met dit projectje..


Grzzz sjarel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten