Pagina 4 van 5
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 20:26
door spartarie
Weet je zeker dat het blokje in precies dezelfde positie stond tijden het vullen en de controle?
Staat het blokje meer voorover >>> dan lijkt ook het oliepeil hoger.
In principe moet je olie vullen/ controleren als het blokje horizontaal staat, (Waterpasje op de bovenste koelribben.)
Olie zet ook iets uit als het warm wordt.
Een TEVEEL aan olie wordt er wel eens langs de ontluchting (bovenste carterbout) uitgegooid.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 20:41
door Vrotkees
spartarie schreef: ↑29-09-2019 10:25
Ik zou in geen geval die krukas weer gebruiken.
Big end zat vastgeroest, dat betekent dat het oppervlak van de rolletjes, drijfstangoog en asje waar het om draait aangetast is.
Het kan ook aangekoekte troep zijn dat je eruit kan spoelen met wd40.
En als het roest was voel je duidelijk een hapering op een bepaald stuk van het loopvlak.
roest laat namelijk een cavitatieputjes achter op het loopvlak en tonnetjes.
ik zei ook 8-10 keer is het einde oefening van de kruk.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 20:58
door Spartapappa
Het gaat om het blokje wat er nu onder zit.
Niet het extra blok dat ik gekocht heb.
Het extra blok is ook een 499 ipv een 399 die er nu onder zit.
De 399 heb ik gereviseerd, en alles nieuw keeringen zuiger.
Olie horizontaal bijgevuld, maar is nu donder en toen ik het erin deed honing kleur.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 21:35
door spartarie
Maar heb je de aandrijfas ook helemaal uit elkaar gehaald en schoongespoeld?
In de naafhuls en lagers zit ook (oude) olie.
Als die zich nu weer vermengd met de nieuwe olie lijkt het al gauw weer donker.
En koppelingsslip bij het wegrijden is normaal.
Daarom wordt geadviseerd: Weinig gas geven bij wegrijden...en meetrappen tot de koppeling volledig aangrijpt, bij +/- 14 km/h.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 21:53
door Spartapappa
Nee ik beken schuld ! Ik heb dat niet schoongemaakt.
Zou dat ook kunnen verklaren dat er daarom meer olie inzat?
Oude restjes olie die dan loskomen o.i.d ?
Maar hoe kan de koppeling dan slippen ?
Ik bed hem wel wat vetter gesmeerd i.v.m het inrijden...
Te vet gesmeerd???
Overigens gij loopt zonder wind 30 km/u nu met de onbegrensde cdi.
Dus dat lijkt me wel goed....
Hoeveel olie gaat er precies in trouwens?
Er zit nu kroonolie in 75/90
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 21:57
door spartarie
En koppelingsslip bij het wegrijden is normaal.
Daarom wordt geadviseerd: Weinig gas geven bij wegrijden...en meetrappen tot de koppeling volledig aangrijpt, bij +/- 14 km/h.
Tenzij de koppeling versleten is natuurlijk, maar die heeft u kunnen zien toch?
Normaal gaat er 90 cc olie in een ��ntrapsblokje.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 29-09-2019 22:37
door Spartapappa
Ja de koppeling heb ik bekeken, deze was netjes en niet versleten.
90ml ok� dan zit er teveel in nu.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 01-10-2019 09:36
door Spartapappa
Even een vraag, hoe merk je of wat zijn de kenmerken van een verstopte carter ontluchting?
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 01-10-2019 21:49
door Vrotkees
Als de carterontluchting verstopt zit is dat omdat die vol met vloeibare pakking, troep of een gietbraam (productiefout) zit.
Het kanaal van de ontluchting moet helemaal open zijn
Vloeibare pakking moet je haardun aanbrengen op de pasvlakken van de carterdelen.
Ik heb blokjes gezien die leken wel dichtgepurt zoveel vloeibare pakking zat ertussen
Ook blokjes die een gietbraam in het kanaal hadden en door deze weg te frezen met een dremeltje waren deze ook weer open.
De overdruk in het blokje zoekt de weg van de minste weerstand en meestal (80%) gooit ie de olie via de vuldop eruit als de carter ontluchting dicht zit.
De olie kan ook via de grote naafkeering of koppelinkeerring naar buiten geperst worden (15%)
Ook is het mogelijk (5%) dat ie de olie langs de O ring aan de aandrijfas aan de linkse kant van het blokje naar buiten word geperst.
Re: Hebben we een nieuwe paus?
Geplaatst: 02-10-2019 09:17
door Spartapappa
Maar het rijden/draaien van het motortje word niet be�nvloed?
Ik denk trouwens dat het bij mij niet speelt.
Ik heb geen overtollige pakking gebruikt, en het kanaal was open...
Maar was gewoon nieuwsgierig..
Hij rijdt gewoon 29/30 en verder goed, olie stand blijft ook goed nu.