Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Ben zojuist terug van een 20km ritje in de avond. Reed prima! Sloeg wel twee keer af maar kon hem wel direct daarna weer aantrekken. Eerste keer was heuvel af met flinke vaart, liet gas los en de met had daar even moeite mee, de tweede keer was met eventjes stationair lopen. Zullen wel moment opnamen zijn van net iets onjuiste mengsel verhouding. Bougie is nu mooi koffie bruin. We gaan het zien
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Juist, iedergeval bespeur ik geen speling ook na een ritje. Morgen bij koude motor nog even het moertje checken.
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Een heuvel af moet je altijd iets gas geven voor de smering van de motor.Bob_Janssen schreef: ↑30-07-2020 20:21 Ben zojuist terug van een 20km ritje in de avond. Reed prima! Sloeg wel twee keer af maar kon hem wel direct daarna weer aantrekken. Eerste keer was heuvel af met flinke vaart, liet gas los en de met had daar even moeite mee, de tweede keer was met eventjes stationair lopen. Zullen wel moment opnamen zijn van net iets onjuiste mengsel verhouding. Bougie is nu mooi koffie bruin. We gaan het zien
ook als je sneller de heuvel af gaat dan de motor toeren maakt.
Afremmen op een 2takl motor heeft in het verleden met name auto's de motor laten vastlopen.
Gelukkig zit er een centrifugaal koppeling op onze metjes zodat we niet op de motor kunnen afremmen.
wel is door de extra rijwind en koeling op langere heuvels bergaf een beetje gas geven voor smering raadzaam.
Stationair lopen heeft een metje altijd moeite mee.
De Uitlaat verzadigd snel met uitlaatgassen en het motortje is zo klein dat het dan uitvalt.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Prima, houd ik in het vervolg rekening mee. Meng nu 1:80, is dat vet zat voor de langere stukken die ik rijd? Als je de schik erin hebt ben je best wel snel verder weg dan je denkt
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
1:80 heeft zich duidelijk bewezen als beste mengverhouding bij een onbegrensde CDI.
1:100 was destijds het advies omdat door de begrenzing het toerental beperkt bleef en er nog Lood in de benzine zat.
1:80 met een goede vol synthische 2takt olie en alcoholvrije (Euro98) brandstof en fuel fit is voor de veel rijder de beste keuze.
De km's vliegen sneller onder de wielen van je metje door als je denkt.
je pakt zoveel sneller je metje dan je auto/motor om even iets kleins te halen dat je nodig hebt.
En al die ritjes bij elkaar zijn snel veel km's in een week.
1:100 was destijds het advies omdat door de begrenzing het toerental beperkt bleef en er nog Lood in de benzine zat.
1:80 met een goede vol synthische 2takt olie en alcoholvrije (Euro98) brandstof en fuel fit is voor de veel rijder de beste keuze.
De km's vliegen sneller onder de wielen van je metje door als je denkt.
je pakt zoveel sneller je metje dan je auto/motor om even iets kleins te halen dat je nodig hebt.
En al die ritjes bij elkaar zijn snel veel km's in een week.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Prima, met de warmte van deze dagen moet ik ergens verder nog op letten met de met? Of liever de warmte vermijden wegens oververhitting?
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Mijn ervaring met heel warm weer 30+ is dat het metje dan te rijk komt te staan.
Hij 4 takt en ruikt naar benzine.
Bij bv 20/25 graden geen probleem.
Hij 4 takt en ruikt naar benzine.
Bij bv 20/25 graden geen probleem.
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
vorig jaar bij 40+ reed mijn metje ook zonder problemen.Bob_Janssen schreef: ↑31-07-2020 16:58 Prima, met de warmte van deze dagen moet ik ergens verder nog op letten met de met? Of liever de warmte vermijden wegens oververhitting?
Het is een luchtgekoelde motor dus je hebt geen koelproblemen.
Wel is het zo dat warmere lucht minder dicht en dus minder zuurstof in zich heeft.
Bij elke carburateur motor, be�nvloed dat het ideale mengsel waardoor je minder vermogen hebt.
Moderne injectiesystemen hebben een luchtmassameter waardoor het mengsel altijd ideaal blijft.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Koelings problemen heb ik ook nooit gehad. Bij 40+
Je mensel word rijker en daardoor koelt je blokje al beter.
Benzine koelt immers.
Je zou bij wijze van spreke met dezelfde set up op een zwaar opgevoerde bromfiets, in de wintwr bij 0/-1 eerder een vastloper krijgen als bij 30+ dit i.v.m het rijkere mensel.
Dus meer koeling !
Ik heb het een paar weken terug gehad dat mijn metje vermogen had ingeleverd. Het was die dag zo ongelooflijk benauwd en broeierig (hoge lucht vochtigheid) dat het metje niet zo liep als anders.
Je mensel word rijker en daardoor koelt je blokje al beter.
Benzine koelt immers.
Je zou bij wijze van spreke met dezelfde set up op een zwaar opgevoerde bromfiets, in de wintwr bij 0/-1 eerder een vastloper krijgen als bij 30+ dit i.v.m het rijkere mensel.
Dus meer koeling !
Ik heb het een paar weken terug gehad dat mijn metje vermogen had ingeleverd. Het was die dag zo ongelooflijk benauwd en broeierig (hoge lucht vochtigheid) dat het metje niet zo liep als anders.
Laatst gewijzigd door Spartapappa op 01-08-2020 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 24-07-2020 17:52
Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af
Vanochtend met de met naar werk en reed bijzonder goed, in de middag dat het iets warmer was liep hij wel iets anders maar niet storend. Blijft 2 takt dus altijd bijzondere nukken soms. Als het motortje goed warm is snort ie als een tevreden kater, wel klinkt ie als een emmer vol met spijkers maar vrijwel trilling vrij, blijft 2 takt .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten