Even voorstellen
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Even voorstellen
Daar is wel meer aan de hand geweest dan enkel E10, te weinig smering, geen loodvervanger oid
rip en idd een donorblokje voor de onderdelen die nog wel bruikbaar zijn.
rip en idd een donorblokje voor de onderdelen die nog wel bruikbaar zijn.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Even voorstellen
Er is er maar een die dat weet, en die heet Joost.......
Re: Even voorstellen
Sinds E10 is ingevoerd zijn al heel wat kleine 2takt en ook 4takt motortjes overleden.
E5 gaf al problemen met de rubber onderdelen in een metje zoals het benzinemembraan.
door RON98 benzine (geen alcohol) te gebruiken is mijn benzinemembraan naar 7 jaar nog steeds goed.
Lood geeft extra smering en afdichting van kleppen.
Omdat wij geen kleppen hebben is loodvervanger niet nodig.
in 1986 toen het metje op de markt kwam was er alleen loodhoudende benzine en was 1:100 mix goed genoeg.
Met 1:85 mix (Vol synthetische 2takt olie !) omzeil je het probleem van het gebrek aan extra smering die in de loodtoevoeging zat.
E5 gaf al problemen met de rubber onderdelen in een metje zoals het benzinemembraan.
door RON98 benzine (geen alcohol) te gebruiken is mijn benzinemembraan naar 7 jaar nog steeds goed.
Lood geeft extra smering en afdichting van kleppen.
Omdat wij geen kleppen hebben is loodvervanger niet nodig.
in 1986 toen het metje op de markt kwam was er alleen loodhoudende benzine en was 1:100 mix goed genoeg.
Met 1:85 mix (Vol synthetische 2takt olie !) omzeil je het probleem van het gebrek aan extra smering die in de loodtoevoeging zat.
- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Even voorstellen
ik gebruik wel loodvervanger, de reden is dat in loodvervanger meer zaken zitten die ook de brandstof verbeteren en langer houdbaar maken.
Maar het bio gedeelte in de E10 en E5 zorgt er inderdaad voor dat oude types rubber gewoon oplossen, ook benzineslangen worden aangetast en dat is allemaal troep wat in de kleine gaatjes gaat zitten waar de spartamet erg gevoelig voor is.
Maar het bio gedeelte in de E10 en E5 zorgt er inderdaad voor dat oude types rubber gewoon oplossen, ook benzineslangen worden aangetast en dat is allemaal troep wat in de kleine gaatjes gaat zitten waar de spartamet erg gevoelig voor is.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
403F IB-0050 clublid
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Even voorstellen
Ik tank bp 98.
Mijn benzine slang is het type dat er origineel ook op zit.
Deze gaat wel door het afdekkapje v/d carburateur. (de dikkere plastic variant niet)
Nu zal de geringe ethanol die in de benzine zit misschien toch mijn slang langzaam opvreten ?
Wel gebruik ik feulfitt...
Mijn benzine slang is het type dat er origineel ook op zit.
Deze gaat wel door het afdekkapje v/d carburateur. (de dikkere plastic variant niet)
Nu zal de geringe ethanol die in de benzine zit misschien toch mijn slang langzaam opvreten ?
Wel gebruik ik feulfitt...
Re: Even voorstellen
BP ultimate en Shell Vpower hebben 0 % alcohol erin.
Andere RON98 hooguit 2-3%
De benzineslangetjes worden wel hard (aromaten) maar lossen niet op.
Kun je echt geen RON98 tanken in de buurt MOET je extra loodvervanger erbij gebruiken voor de smering.
Dan is de mix 1:75
5 Liter E95-E10
5 ml loodvervanger
10 ml fuelfit
75 ml 2taktolie
en uiteraard een carburateur met directe invoer.
Andere RON98 hooguit 2-3%
De benzineslangetjes worden wel hard (aromaten) maar lossen niet op.
Kun je echt geen RON98 tanken in de buurt MOET je extra loodvervanger erbij gebruiken voor de smering.
Dan is de mix 1:75
5 Liter E95-E10
5 ml loodvervanger
10 ml fuelfit
75 ml 2taktolie
en uiteraard een carburateur met directe invoer.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Even voorstellen
Een verharde benzine slang is voor ons geen probleem Vrot.
We hebben zat benzine slang !
We hebben zat benzine slang !
Re: Even voorstellen
Die ook hard wordt
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 16-10-2020 22:12
Re: Even voorstellen
Hallo, ik ben Erich uit Belgi�. Ik heb een 2 maanden geleden een Spartamet 301A en elektrostart 2dehands gekocht van iemand in Nederland vlak bij de Belgische Nederlandse grens. De bedoeling was dat het vrouwtje(rugklachten) er op gaat rijden. Ging prima starten of 2x trekken. Ze heeft er nog maar 2 maal mee gereden. Maar nu is het te koud voor haar. Ondertussen heb ik hem regelmatig gestart en even laten draaien. Maar nu....start hij enkel met de benzine kraan dicht totdat hij dreigt te gaan stilvallen . Ik draai de kraan onmiddellijk open maar dan valt hij echt stil en verzuipt. De benzine loopt er uit. Luchtfilter is kliedernat. Start niet meer. Als ik niet start maar de benzine kraan laat open staan gaat hij na een tijdje....overlopen en loopt uit het luchtfilter huis er uit. Ik las hier op het forum reeds verschillende gelijkaardige storingen. Membraam, vlotternaald....ik ben er nog niet vertrouwd mee er aan te sleutelen maar ben ook niet vies van om het te leren want ik weet dat er hier heel wat specialisten aan het werk zijn. Waar moet ik bv zijn om een set membraam/ dichtingen te bestellen. Ik heb ook gelezen dat er sommige handige Harry's de membraam zelf maken...verkoopt men deze ook eventueel? Mijn vraag is dus waar ik de fout eventueel moet zoeken en hoe te herstellen? Dank aan allen en bedankt dat ik mij kon aanmelden in dit forum. Hoogachtend, Erich
Groeten van Erich
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 1 gast