demontage carterhelften

Technische vragen
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Dank voor je reactie.
Dat was ook mijn 1e reactie toen ik in het boekje las dat er 1 L 100 moest worden gesmeerd.
Jammer dagt ze niket even aangeven dat dit te mager is bij een onbegrensde CDI.
Hoe herken ik overigens een onbegrensde CDI.

Overigens: Ik heb al vele honderden kilometers gereden met deze med, ook met stevig gas er op. (Je blijft natuurlijk wel motorrijder :geek: ) en nooit problemen gehad.

Hoe zouden we dat kunnen verklaren.

Ik hoor weer graag wat meningen.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: demontage carterhelften

Bericht door spartarie »

Dat er in het boekje niets over onbegrensde cdi 's staat lijkt me logisch.
Hoe je er een herkent?
Ja wat voor cdi zit er in?
Een blauwe, rode of zwarte?
Of een andere kleur?
Hoe we het vastlopen kunnen verklaren:
Vrotkees schreef: 27-05-2022 21:46 Voor de rest kan vastlopen te maken hebben met vreemde deeltjes die in de cilinder komen.
Delen van de koppeling en sleepveren die afbreken of door een te vervuilde uitlaat kool.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Alles ziet er klokgaaf uit, ik geloof niet dat er een vreemd voorwerp in de cylinder is gekomen. Ik heb ook nietr hard gereden. Soms blijft het een vraagteken.
Ik ga de cylinder uithonen en kijken of ik de zuiger weer glad kan krijgen, zo niet gaat er een nikeuw zuigertje in. paar lagertjes vervangen en een beetje vetter smeren.
De CDI is overigens zwart.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1496
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: demontage carterhelften

Bericht door spartarie »

zwarte CDI's , daarvan zijn twee soorten.
De ene is volledig onbegrensd, de andere niet, maar nog altijd "meer" onbegrensd dan de gewone blauwe of rode.
Hoe je dat onderscheid kan zien weet ik ook zo gauw niet.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1112
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: demontage carterhelften

Bericht door Spartapappa »

Dat zou je aan een bepaalde codering op de cdi moeten kunnen zien. (Ik weet ook niet welke)
Wel heb ik de ervaring dat tot een bepaald toerental de koek op is met een zwarte cdi.
Deze is toch tot een bepaald toerental begrenst.
Nu heb ik er twee liggen. Maar nooit heb ik ze afzonderlijk getest.
Wat mij wel opviel met deze zwarte cdi dat hij erg mooi ingrijpt, dus niet het viertakt geluid wat je normaal met een blauwe begrenste hebt.
Al moet ik wel zeggen dat ik geen standaard set up had met deze cdi.
Toen ik de boel daarna voledig had ontgrenst ging hij door in toeren.
Ik dacht altijd dat een zwarte cdi voledig ontgrenst was, niet dus !
Je blijkt inderdaad 2 soorten te hebben zoas Spartarie al aangeeft.
GerritM
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-11-2021 17:07

Re: demontage carterhelften

Bericht door GerritM »

Dat kan ik beamen, dank voor jullie reactie overigens, mijn zwarte CDI begrenst zeker het toerental. Dat vind ik overigens niet zo erg; als ik echt snel wil rijden pak ik een motor.
Het heeft trouwens even gelegen voor ik tijd had om te repareren want het is weer wat mooier in de natuur en dan komen sommige organisaties met initiatieven voor goede doelen.
Zo kennen we de jumbo-run, de wensambulance en nog veel meer goede doelen. Deze doelen hebben gemeen dat ze een stukje gaan rijden met gehandicapte kinderen en soms ook volwassenen. Omdat ik ook zijspanrijder ben en al even mee doe wordt ik vaak gevraagd om mee te rijden en als het mogelijk is doe ik dat metr plezier.

Goed, terug naar het metje.
Ik hen de cylinder uitgehoont en er was geen kras meer te zien.
De zuiger is in de draaibank gespannen en met schuurlinnen met korrel 240 glad gemaakt; >>>als nieuw.
De lager goed bekeken >>>> als nieuw. Kortom, niets gevonden dat vervangen moest worden en de boel weer gemonteerd. Van de blunders bij de 1e reparatie goed geleerd en alles verliep gladjes.
Een ding viel me eigenlijk wel tegen, de choke- en gaskabel haal je zo uit de armpjes alleen de remkabel moest je het tonnetje losdraaien en van de binnenkabel halen. Dan kun je de buitenkabel uit de houder halen. altijd gedoe om het tonnetje weer op die binnenkabel te krijgen want daar zit een behoorlijke pluim aan met staaldraden en voor je het weet zit er een een flink stuk in je duim.
Vandaag kwam ik er achter dat je hem ook zo uit het blokje kunt halen en er weer inzetten. Weer wat geleerd.

Goed, alles zit weer in elkaar, olie op de tandwielkast en wat denk je? Bij de 1e keer trekken liep het blokje. Even een stevige blauwe walm er uit door de ruime hoeveelheid olie die ik altijd in de cylinder doe bij plaatsing van de zuiger en hij doet het voorbeeldig.

Helemaal gbeen tegenslag? Tuulk wel.Alles zat in elkaar en het achterwiel zat er weer in en ik wilde de bougie er in draaien.
Geloof het of niet, ik ben ruim 1,5 uur bezig geweest en ik kraag hem er niet recht in. Bij het uitdraaien niets gemerkt van een zwaar punt o.i.d. het lukte gewoon niet. Ik heb van een oude bougie het porselijn er uitgehaald en een pen op maat gedraaid en er in gesoldeerd zodat hij goed recht kwam. Het ging niet. Er kwamen visioenen van demontage van het blok, maar na enig nadenken het volgende gedaan:
De zuiger in de onderste stand gezet zodat de uitlaatpoort open staat. als het geheel in de takel hangt zit de poort aan de onderkanr en dat is natuurlijk gunstig.
Een zware bedrijfsstofzuiger aangesloten op de uitlaat en er kwam een mooie luchtstroom op gang. Vervolgens de schroefdraad van de bougie (M-14 x 1.25) nagetapt en de bougie ging er zonder problemen in. Reparatie gelukt.
Zoals altijd weer bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten