Pagina 6 van 9

Geplaatst: 29-11-2018 13:34
door spartarie
Net bezig schreef:Laten we in de uiteenzetting van krachten, momenten en het al dan niet mogen tekenen van een reactiekracht, niet vergeten dat de designer van de sax veel lef had om de ronde "trillingsdemper" te lijmen. Hoe verzin je het ?!
Omdat de krachten bij het remmen groter zijn dan bij het accelereren, bij een goed werkende achterrem tenminste, altijd de uitlaat zo monteren:

Afbeelding

Dus de reactiestang BOVEN het stalen lipje in de trillingdemper.
Bij het remmen wordt dan de bout die ze met elkaar verbindt niet op trek belast.
Hetzelfde geldt als u de ronde trillingdemper heeft.
Ik heb er geen foto van maar hoe het wel- en hoe het niet moet is hier te zien.
http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f= ... 9&start=10

Geplaatst: 30-11-2018 00:29
door ZAM-BUK
In ongeschonden conditie is er inderdaad alleen sprake van een verticale bewegingswens, de horizontale kracht die, wat groter is dan de verticale wordt gefixeerd door het vaste punt achteras/achtervork, dus frame. De horizontale ruimte dmv het verstelsleufje is nodig om de ketting te kunnen spannen, de ruimte door het rubber is om bewegingen in het frame op te vangen.

De verticale kracht (in feite een radiale kracht t.o.v. de achteras) heeft echter meer ruimte dmv het rubber (er zat bij mijn Sachs nog een wybertje) dus zal bij remmen het rubber worden belast en verticaal samengedrukt. Dit is gedaan naar ik aanneem om schokbelastingen die in steunstang naar potje naar motortje optreden te beperken, dit ter behoud van de constructie. Bj remmen en bij gas geven minimaal, dan komt je pink alleen maar klem te zitten. Maar vooral bij stoeprandjes enz., de afstand die het wiel aflegt is dan langer dan het frame aflegt,dus een radialel schokbelasting.
Het bevestigingsrubber heb ik vorig jaar nog vervangen, dat zag er wat uitgedroogd uit.

Vandaag 16 km gereden met de Saxonette, reed goed met dit vochtige weer!

Afbeelding

Geplaatst: 30-11-2018 15:03
door spartarie
ZAM-BUK schreef:In ongeschonden conditie is er inderdaad alleen sprake van een verticale bewegingswens, de horizontale kracht die, wat groter is dan de verticale wordt gefixeerd door het vaste punt achteras/achtervork, dus frame. De horizontale ruimte dmv het verstelsleufje is nodig om de ketting te kunnen spannen, de ruimte door het rubber is om bewegingen in het frame op te vangen.

De verticale kracht (in feite een radiale kracht t.o.v. de achteras) heeft echter meer ruimte dmv het rubber (er zat bij mijn Sachs nog een wybertje) dus zal bij remmen het rubber worden belast en verticaal samengedrukt. Dit is gedaan naar ik aanneem om schokbelastingen die in steunstang naar potje naar motortje optreden te beperken, dit ter behoud van de constructie. Bj remmen en bij gas geven minimaal, dan komt je pink alleen maar klem te zitten. Maar vooral bij stoeprandjes enz., de afstand die het wiel aflegt is dan langer dan het frame aflegt,dus een radialel schokbelasting.
Het bevestigingsrubber heb ik vorig jaar nog vervangen, dat zag er wat uitgedroogd uit.
Meneer ZAM-BUK....ik daag u uit.
In plaats van eindeloos redeneren; Doe deze praktijktest eens.
En iedere meelezer kan dit doen!
1) Met een tie wrap trekt u het achterrem handle, op het stuur links, maximaal aan.
2) U verwijdert de rubber trillingdemper.
3) U legt uw vinger, welke maakt me niet uit, tussen het frame en de reactiestang.
Ik doe er een fotootje bij voor de duidelijkheid:

Afbeelding

4) Nu klapt u de standaard in en u rijdt met de fiets naar voren, vraag er desnoods een assistent bij.

Dat uw vinger klem komt te zitten verzeker ik u, dikke kans dat u een potje "ZAM-BUK" nodig heeft! :wink:
https://www.indibazaar.nl/a-42544442/al ... lm-8-gram/

Geplaatst: 30-11-2018 15:14
door Antoine
Natuurlijk duwt die stang naar beneden, of de motor moet de andere kant op draaien?

Geplaatst: 30-11-2018 19:49
door ZAM-BUK
ja, natuurlijk doet hij dat, dat probeer ik al pagina's lang uit te leggen aan spatarie, zijn pijl staat naar boven! terwijl de kracht naar beneden gericht is. Maar nogmaals daar ging het ook niet over, ik wilde weten wat er gebeurt aan krachtenspel bij de aanhechting stang en potje en of daar idd een kniestukje of schotje moet worden gelast wanneer de binnenpijp wordt weggehaald. En dat is best wel verrassend!

Voor wie het wil weten: Zam Buk is van oorsprong een Engels goedje en wordt nog steeds veel gebruikt in voormalige Britse kolonies. Het wordt daar gezien als een soort wondermiddeltje, zoals hier Purol of Tijger balsum. zal ongetwijfeld hellepe bij gekneusde vingers. Gelukkig maar.

Een Zuid-Afrikaanse buurvrouw zij eens tegen me; joh dat brommertje van jou klinkt als 'zaaam-buk buk buk' , Grappig, dus vandaar de gebruikers naam en onderschrift. Ze heeft me een keer een potje gegeven en het dekseltje zit nu achterop.

Afbeelding

Geplaatst: 30-11-2018 20:59
door spartarie
ZAM-BUK schreef:ja, natuurlijk doet hij dat, dat probeer ik al pagina's lang uit te leggen aan spatarie, zijn pijl staat naar boven! terwijl de kracht naar beneden gericht is. Maar nogmaals daar ging het ook niet over, ik wilde weten wat er gebeurt aan krachtenspel bij de aanhechting stang en potje en of daar idd een kniestukje of schotje moet worden gelast wanneer de binnenpijp wordt weggehaald. En dat is best wel verrassend!
Dan heeft een vreemde manier van uitleggen.
Twee berichten eerder zijn de krachten zo minimaal dat mijn pink alleen maar klem komt te zitten, nu opeens weer niet????
In mijn diagram staat de pijl naar boven ja.
Afbeelding
Beide pijlen zijn krachten die op het wiel + motor uitgeoefend worden tijdens het remmen, reactiekrachten als u dat wilt.
De rode pijl de kracht die het wegdek op motor en (blokkerend) wiel uitoefent, de blauwe pijl de kracht die het frame op motor/wiel uitoefent.
Omdat de reactiearm van de uitlaat onder een stompe hoek staat zal er inderdaad ook een zekere trekbelasting in de stang plaatsvinden.
Maar zo groot is die stompe hoek nu ook weer niet, ga je die kracht ontleden blijft er nog altijd een aanzienlijke kracht haaks op de arm over.
In uw diagram is de verticale kracht bijna geheel verdwenen en omgezet in trekbelasting, dat gaat er bij mij niet in.
Dat de overgang reactiearm/knalpot zwaar belast wordt kan je op je klompen aanvoelen.
Ook de kracht die de uitlaat via de vier bevestigingsschroeven op het carter uitoefent moeten we niet onderschatten, die kan groot genoeg zijn om een stuk uit het carter te breken!

Afbeelding

Geplaatst: 01-12-2018 17:34
door ZAM-BUK
Als dit u vakgebied is..nou nou laat ik mijn mond maar houden. Wel genoeg zo, denk je niet?

Geplaatst: 01-12-2018 18:55
door spartarie
ZAM-BUK schreef:Als dit uW vakgebied is..nou nou laat ik mijn mond maar houden. Wel genoeg zo, denk je niet?
Ja

Geplaatst: 21-12-2018 08:35
door Antoine
Hoe gaat het met de bouw van dit Metje en dan bedoel ik niet het theoretische gedeelte?

Geplaatst: 26-12-2018 16:03
door ZAM-BUK
Ja, het vordert, het is nu afmonteren, poetsen en rijden maar! Werk er met veel plezier aan en hoop dat dat zichtbaar is. Oordeel zelf maar. Ik zoek nog naar de juiste accu en de nieuwe LED verlichting omzetten naar 12V, de oude was 6V en werkte voornamelijk op de dynamo die ik heb verwijderd, gewoon een ladertje.

Groet Zam-Buk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding