Pagina 6 van 7

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 23-09-2021 14:03
door spartarie
En wees voorzichtig met caustic soda!
Draag rubber handschoenen en zet een veiligheidsbril op.

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 23-09-2021 20:36
door SpartaFrank
Bedankt Spartarie voor de duidelijke uitleg en bedankt SpartaPappa voor de hulp! Ik heb de uitlaat verwisseld en dat was het inderdaad! Spartamet loopt nu weer goed en de andere uitlaat ga ik maken met de uitleg van Spartarie.

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 24-09-2021 08:28
door Vrotkees
De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 25-09-2021 09:46
door SpartaFrank
De Spartamet doet het weer! Heb gister 40 kilometer probleemloos gereden met een gemiddelde snelheid van 24kmph. Deze uitlaat rammelt wel heel erg van binnen en de binnendemper moet dus vastgezet worden.. in iedergeval als ik de achterrem ingedrukt houd is de spartamet heel stil tot dat ik de achterrem los laat, dan komt er een lawaai.

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 25-09-2021 09:49
door SpartaFrank
Vrotkees schreef: 24-09-2021 08:28 De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Ik heb nog 1 oude uitlaat die nu helaas verstopt zit. Het was een hele stille uitlaat en ik ga met een vriend uit het dorp deze uitlaat ontkolen op de boerderij. Wat verstevig je aan de voorkant precies?

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 25-09-2021 10:55
door Spartapappa
De oude vierkante uitlaatjes zijn inderdaad de beste zoals Vrotkees al zei.
Als een ronde uitlaat rammelt kan het twee dingen zijn.
1 hij zit los (schroeven aandraaien)
2 de binnnen demper zit los (dan kun je er een schroef of Parker in draaien) maar meestal ik dit uitstel van executie.
Een vierkante ontkoold en wel is de betrouwbaarste en duurzaamste oplossing.
Zo,n type uitlaat had ik ook bij iemand op mp besteld, maar nooit geleverd gekregen. (Zie mijn waarschuwing oplichter, hier ons forum)

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 25-09-2021 17:45
door Vrotkees
SpartaFrank schreef: 25-09-2021 09:49
Vrotkees schreef: 24-09-2021 08:28 De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Ik heb nog 1 oude uitlaat die nu helaas verstopt zit. Het was een hele stille uitlaat en ik ga met een vriend uit het dorp deze uitlaat ontkolen op de boerderij. Wat verstevig je aan de voorkant precies?
Ik las de bovenplaat vast voor tussen de bovenplaat en de voorkant van de uitlaat.
De uitlaat is dan net zo onvervormbaar als een vierkante uitlaat en kan dus niet meer rondom scheuren voor rond de reactiearm.

Wel belangrijk is om de roest voor helemaal te verwijderen en het goed te conserveren met zinkspray en daarna uitlaatlak.
dan kan ie ook voor niet meer doorrotten.

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 27-09-2021 09:44
door SpartaFrank
Spartapappa schreef: 25-09-2021 10:55 De oude vierkante uitlaatjes zijn inderdaad de beste zoals Vrotkees al zei.
Als een ronde uitlaat rammelt kan het twee dingen zijn.
1 hij zit los (schroeven aandraaien)
2 de binnnen demper zit los (dan kun je er een schroef of Parker in draaien) maar meestal ik dit uitstel van executie.
Een vierkante ontkoold en wel is de betrouwbaarste en duurzaamste oplossing.
Zo,n type uitlaat had ik ook bij iemand op mp besteld, maar nooit geleverd gekregen. (Zie mijn waarschuwing oplichter, hier ons forum)
Dus de vierkante uitlaten zijn beter en zeldzamer? Ik heb er gelukkig 1 die verstopt zit maar die ontkool ik nog een keer. Hoe zit het met de prestaties tussen de platte en de ronde uitlaat?

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 27-09-2021 09:45
door SpartaFrank
Vrotkees schreef: 25-09-2021 17:45
SpartaFrank schreef: 25-09-2021 09:49
Vrotkees schreef: 24-09-2021 08:28 De oude uitlaten zijn van betere kwaliteit dan de meuk die ze nu verkopen.
Het is dus belangrijk enkele oude gereviseerd op voorraad te hebben liggen.

Ik verstevig straal en verzink ze aan de voorkant en hoef daarna alleen maar elk jaar de uitlaat via de achterkant uit te branden.
De voorkant hoef ik dan niet meer te stralen.
Ik heb nog 1 oude uitlaat die nu helaas verstopt zit. Het was een hele stille uitlaat en ik ga met een vriend uit het dorp deze uitlaat ontkolen op de boerderij. Wat verstevig je aan de voorkant precies?
Ik las de bovenplaat vast voor tussen de bovenplaat en de voorkant van de uitlaat.
De uitlaat is dan net zo onvervormbaar als een vierkante uitlaat en kan dus niet meer rondom scheuren voor rond de reactiearm.

Wel belangrijk is om de roest voor helemaal te verwijderen en het goed te conserveren met zinkspray en daarna uitlaatlak.
dan kan ie ook voor niet meer doorrotten.
Is wel veel werk en ik heb daar helaas de kennis niet voor. Ik ben blij dat ik nog 1 platte uitlaat heb liggen!

Re: Een nieuw leven voor mijn Spartamet

Geplaatst: 27-09-2021 12:15
door Vrotkees
SpartaFrank schreef: 27-09-2021 09:44
Spartapappa schreef: 25-09-2021 10:55 De oude vierkante uitlaatjes zijn inderdaad de beste zoals Vrotkees al zei.
Als een ronde uitlaat rammelt kan het twee dingen zijn.
1 hij zit los (schroeven aandraaien)
2 de binnnen demper zit los (dan kun je er een schroef of Parker in draaien) maar meestal ik dit uitstel van executie.
Een vierkante ontkoold en wel is de betrouwbaarste en duurzaamste oplossing.
Zo,n type uitlaat had ik ook bij iemand op mp besteld, maar nooit geleverd gekregen. (Zie mijn waarschuwing oplichter, hier ons forum)
Dus de vierkante uitlaten zijn beter en zeldzamer? Ik heb er gelukkig 1 die verstopt zit maar die ontkool ik nog een keer. Hoe zit het met de prestaties tussen de platte en de ronde uitlaat?
Vierkante heeft iets minder doorstroming als een ronde, maar daarentegen is een vierkante zowat onverwoestbaar.