En, moest de dokter erbij komen? :twisted:Ik had een vastloper op de Grimselpas... in Zwitserland.
Da's al bijna 40 jaar geleden..
Vastgelopen motor.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17-12-2009 19:59
Het is ook lastig jongens, om te achterhalen wat precies gebeurt is. Voor mij ook niet zo belangrijk. Uiteindelijk komt het weer goed.
De koppeling was afkomstig uit het vorige blok. Nog in zeer goede staat.
Die is opnieuw geplaatst tijdens de opbouw van dit huidige blok. Dat moet te controleren zijn die koppeling had een bruine voering.
http://spartametforum.nl/aanlopend- ... 92-15.html
Dat gaf een slepend aanlopend geluid bij het stationair lopen van de motor. Dat moest inslijten. Dat geluid is nooit verdwenen. Als het blokje warm was werd het geluid minder, gaf je wat gas dan was het geluid weer terug. Verder liep het blokje perfect en tot volle tevredenheid.
Maar dat is niet de oorzaak. De zuigerveer was gebroken.
Wat ik mij wel afvraag is er minuscuul frictie materiaal van de koppeling tussen de lagers ingekomen tijdens het stationair aanlopen van de motor?
De mail die ik naar Vrotkees gestuurd had was : Friday, February 26, 2016 5:56 PM
Hallo (Vrotkees)
Ik kom net terug van mijn dagelijks ritje op mijn Spartamet. Kreeg ik ineens een vastloper op een recht stuk langs het kanaal.. De snelheid was op dat moment 23 km. Het klonk of ik geen benzine meer had. Viel ineens weg. Ik heb het blokje altijd gespaard als er steile hellingen waren, dan liep ik.
Brandstof : wasbenzine met vol synthetische mengsmering Castrol power RS (1 liter wasbenzine op 12,5 ml mengsmering)
Ik reed maanden lang met deze brandstof zonder problemen. In totaal heb ik meer dan 2000 km gereden met het blokje. Aan het trekkoord voelde ik dat de boel vastzat. Verder heb ik er niets mee gedaan, naar huis gefietst. De koppeling heeft wel al die tijd een snerpend slepend geluid gegeven tijdens de vrijloop. Was nog niet voldoende ingelopen. Zou jij me kunnen helpen?
De koppeling was afkomstig uit het vorige blok. Nog in zeer goede staat.
Die is opnieuw geplaatst tijdens de opbouw van dit huidige blok. Dat moet te controleren zijn die koppeling had een bruine voering.
http://spartametforum.nl/aanlopend- ... 92-15.html
Dat gaf een slepend aanlopend geluid bij het stationair lopen van de motor. Dat moest inslijten. Dat geluid is nooit verdwenen. Als het blokje warm was werd het geluid minder, gaf je wat gas dan was het geluid weer terug. Verder liep het blokje perfect en tot volle tevredenheid.
Maar dat is niet de oorzaak. De zuigerveer was gebroken.
Wat ik mij wel afvraag is er minuscuul frictie materiaal van de koppeling tussen de lagers ingekomen tijdens het stationair aanlopen van de motor?
De mail die ik naar Vrotkees gestuurd had was : Friday, February 26, 2016 5:56 PM
Hallo (Vrotkees)
Ik kom net terug van mijn dagelijks ritje op mijn Spartamet. Kreeg ik ineens een vastloper op een recht stuk langs het kanaal.. De snelheid was op dat moment 23 km. Het klonk of ik geen benzine meer had. Viel ineens weg. Ik heb het blokje altijd gespaard als er steile hellingen waren, dan liep ik.
Brandstof : wasbenzine met vol synthetische mengsmering Castrol power RS (1 liter wasbenzine op 12,5 ml mengsmering)
Ik reed maanden lang met deze brandstof zonder problemen. In totaal heb ik meer dan 2000 km gereden met het blokje. Aan het trekkoord voelde ik dat de boel vastzat. Verder heb ik er niets mee gedaan, naar huis gefietst. De koppeling heeft wel al die tijd een snerpend slepend geluid gegeven tijdens de vrijloop. Was nog niet voldoende ingelopen. Zou jij me kunnen helpen?
-
- site mod
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 22-12-2014 00:33
er zaten 2 heel kleine ribbels in de koppelingsklok die zijn nu mooi weg geslepen door de koppeling.
Zo als het er nu uitziet is het inslijpend geluid van de koppeling vervangen door het geluid van de lagers.
Alle 4 de lagers in de krukas ruimte moeten vervangen worden zijn allemaal kapot. ( krukas , koppelingsklok buiten, naaldlager koppeling, en bovenste drijfstanglager )
Zo als het er nu uitziet is het inslijpend geluid van de koppeling vervangen door het geluid van de lagers.
Alle 4 de lagers in de krukas ruimte moeten vervangen worden zijn allemaal kapot. ( krukas , koppelingsklok buiten, naaldlager koppeling, en bovenste drijfstanglager )
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17-12-2009 19:59
Ik ben er zeker van dat Vrot het in orde maakt Mario!
Starten ging als volgt: koppeling in, bergaf snelheid maken, koppeling los...
De dood of de gladiolen, ik was niet zo benauwd in die tijd.
Het Dappie heeft me zonder mankeren thuisgebracht, ik heb hoge bergpassen vanaf dat moment wel vermeden.....
Ook daarna nog jaren op gereden! :lol:
Hij zat toch echt vast...jgvankampen schreef:Dat heet dan toch een warmloper :?: :?: :?:
Starten ging als volgt: koppeling in, bergaf snelheid maken, koppeling los...
De dood of de gladiolen, ik was niet zo benauwd in die tijd.
Het Dappie heeft me zonder mankeren thuisgebracht, ik heb hoge bergpassen vanaf dat moment wel vermeden.....
Ook daarna nog jaren op gereden! :lol:
Zo het blokje zit weer in elkaar.
Het was een grote zoektocht naar alle onderdelen.
De 299ers die het meest gebouwd zijn van alle blokjes beginnen echt zeldzaam te worden. :cry:
Meteen er ook maar kevlar koppeling segmenten ingezet van Henk. :lol:
Na 45 minuten intensief worstelen met die veer zaten ze erop /soo
Een 599 donor leverde de krukas en de koppelingsklok.
Een Fabrieksnieuw 299 huis werd de basis om alles op te bouwen.
kijk hier een krukas met O.D.P en B.D.P ipv een krukas met alleen O.D ( overal dood )
Alles afgesteld en de opbouw kan beginnen
Na de buurt wakker gemaakt te hebben met een jankend 299 blokje.
kon alles weer afgemonteerd en afgesteld in het achterwiel worden. :mrgreen:
Het was een grote zoektocht naar alle onderdelen.
De 299ers die het meest gebouwd zijn van alle blokjes beginnen echt zeldzaam te worden. :cry:
Meteen er ook maar kevlar koppeling segmenten ingezet van Henk. :lol:
Na 45 minuten intensief worstelen met die veer zaten ze erop /soo
Een 599 donor leverde de krukas en de koppelingsklok.
Een Fabrieksnieuw 299 huis werd de basis om alles op te bouwen.
kijk hier een krukas met O.D.P en B.D.P ipv een krukas met alleen O.D ( overal dood )
Alles afgesteld en de opbouw kan beginnen
Na de buurt wakker gemaakt te hebben met een jankend 299 blokje.
kon alles weer afgemonteerd en afgesteld in het achterwiel worden. :mrgreen:
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17-12-2009 19:59
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten